הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המדען היהודי ברט ווינשטיין: "המערכת המושחתת הסתירה את האמת על דליפת המעבדה, ולפתע התהפכה, זה מסתורי לחלוטין"
הפרופסור מפרינסטון וחוקר הביולוגיה האבולוציונית לא מקבל את ההסברים של התקשורת הממוסדת למדוע החליטה לפתע לשקול את תיאוריית דליפת המדע וטוען "המערכת מושחתת"

השינוי הפתאומי בנרטיב סביב האפשרות ש-COVID-19 דלף ממעבדת ווהאן הוא מעיד "עד כמה המערכת שלנו הפכה מושחתת", כך לדברי הביולוג האבולוציוני ברט וויינשטיין. ווינשטיין, ביולוג ומנחה של הפודקאסט DarkHorse, בחן מאז השנה שעברה את האפשרות שCOVID-19 יצא ממעבדה. הוא אמר לתוכנית "מנהיגי המחשבה האמריקאית" של אפוק TV כי העובדה שההשערה זוכה כעת להכרה נרחבת מצד הקהילה הבינלאומית היא "מסתורית לחלוטין". "הערוץ שלי היה מוקדם מאוד בנושא, והיה ברור למדי לרבים מאיתנו בשל צירוף המקרים העצום של נגיף שהופיע לראשונה בוווהאן שם יש מעבדה ביולוגית ב'רמה ארבע' שחוקרת את הנגיפים האלה ומשפרת אותם, היה די ברור שיש לפחות השערה בת קיימא שצריך לדון בה".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


וויינשטיין, עמית אורח בתוכנית ג'יימס מדיסון באוניברסיטת פרינסטון, אמר כי לפני שהנרטיב סביב תיאוריית דליפת המעבדה של COVID-19 זכה לקבלה, אלה שדנו בכך זכו לסטיגמה, דמוניזציה ו"תוארו כגזעניים וריאקציונרים".

"כל מה שעשינו היה לעקוב אחר הראיות", המשיך "השינוי בסיפור הזה היה, אני חייב לומר, מסתורי לחלוטין".

התיאוריה לפיה הנגיף היה תוצאה של דליפה ממכון ווהאן לוויראולוגיה (WIV) תויגה בשנה שעברה כ"תיאוריית קונספירציה ", אך לאחרונה זכתה לקבלה מכיוון שמספר הולך וגדל של מדענים ופקידים העניקו אמון בהשערתה.

COVID-19, המחלה הנגרמת על ידי נגיף המק"ס (המפלגה הקומוניסטית הסינית), דווחה לראשונה בעיר הסינית ווהאן.

גיליון עובדות של משרד החוץ בינואר העלה שאלות האם ההתפרצות יכולה הייתה להיות תוצאה של תאונת מעבדה ב-WIV. בגיליון נאמר כי לארצות הברית יש "סיבה להאמין" כי כמה חוקרי WIV חלו מסימפטומים העולים בקנה אחד עם COVID-19 ומחלות עונתיות שכיחות בסתיו 2019.

עוד נאמר כי המעבדה ערכה ניסויים צבאיים סודיים בבעלי חיים מאז 2017, וכי יש לה היסטוריה של ביצוע מחקר רווח-תפקוד על וירוסים. מחקר זה כולל שינוי וירוסים בעלי יכולות חדשות או משופרות.

הנשיא ג'ו ביידן ב-26 במאי הורה לקהילת המודיעין להפיק דו"ח תוך 90 יום על מקורות הנגיף, באומרו כי סוכנויות הביון בוחנות תיאוריות יריבות, כולל אפשרות לתאונת מעבדה בסין.

ווינשטיין מתח ביקורת על ההסברים שסיפקו בשבועות האחרונים אלה שלפתע הסכימו לקבל את תורת דליפת המעבדה.

PolitiFact, למשל, ב-24 במאי שינה בשקט את 'בדיקת העובדות מספטמבר 2020' והודה כי הטענה שמקור ה-COVID-19 במעבדה אינו בהכרח תיאוריית קונספירציה.

בהערת עורך מעודכנת, הסביר PolitiFact מדוע הסיר את התווית.

"כאשר בדיקת עובדות זו פורסמה לראשונה בספטמבר 2020, מקורותיה של פוליטי-פקט כללו חוקרים שטענו כי לא ניתן היה לתפעל את נגיף ה- SARS-CoV-2. הטענה הזו שנויה במחלוקת רחבה כיום", נאמר בהערה.

"מסיבה זו, אנו מסירים בדיקת עובדות זו ממאגר המידע שלנו עד לבדיקה יסודית יותר. נכון לעכשיו, אנו רואים את הטענה כלא נתמכת בראיות ונתונה במחלוקת"

כמה עיתונאים אמרו כי הם מתעלמים מתורת דליפת המעבדה מכיוון שהרפובליקנים היו בעיקר אלה שקידמו את הרעיון.

וויינשטיין תיאר את התופעה כ"מהומה ראשית, על ידי כל אלה שטעו את הסיפור כדי להסביר את עצמם - וההסברים שלהם לא היו הגיוניים".

לדבריו, נראה כי עיתונאים או כלי תקשורת מסוימים "מתמקדים בעובדה שמכיוון ש[הנשיא לשעבר] דונלד טראמפ תמך ברעיון שהדבר עשוי היה לצאת ממעבדה, זה לא נכון".

"זו, כמובן, מסקנה כל כך לא הגיונית שקשה לדמיין כיצד מישהו שרואה עצמו עיתונאי יכול היה להיות מוטעה לרגע", המשיך. "זאת אומרת, במקרה הרע, אם היית חושב שכל מה שדונלד טראמפ אמר היה שקר - במקרה הרע, תצטרך לחשוב על זה כראיה".

"אבל לא ככה אנשים התייחסו לזה. הם התייחסו לזה כמעט כאילו האמת תמיד הפוכה ממה שהוא אמר".

וויינשטיין אמר כי הוא מאמין שבסופו של דבר "בלתי אפשרי לשמור על השקר הציבורי שגרסת מעבדה מתנגשת איכשהו עם הראיות".

"ועכשיו אנו יודעים מד"ר פאוצ'י, מהמיילים שלו, שמאחורי הקלעים, גם אנשי הצמרת לא האמינו בזה. הם פשוט הזינו את הציבור בשורה שיש להם סיבות משלהם שהם רוצים שהציבור יאמין", אמר.

"זה תלוי בכמה סיפורים שונים המקיפים את COVID-19, וחושפים בפנינו עד כמה המערכת שלנו הפכה מושחתת".

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE