הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עו"ד אמריקני נעצר במוסקבה בחשד שתכנן הפיכה שלטונית בבלארוס - בחסות ארה"ב
לטענת נשיא בלארוס לוקשנקו, יוראס זיאנקוביץ' תכנן להתנקש בחייו ולחטוף את ילדיו במטרה להפיל אותו מהשלטון. ארה"ב מתנערת מהאישומים הללו

עורך דין בעל אזרחות בלארוסית ואמריקנית נעצר במוסקבה על ידי כוחות בלארוסים, בטענה שהוא היה מעורב בניסיון הפיכה שלטונית שהובילה ארצות הברית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יוראס זיאנקוביץ'

 

באפריל האחרון, עורך הדין יוראס זיאנקוביץ' חזר למלונו במוסקבה לאחר ארוחת צהריים עם חבר – אלא שבסמוך המתינו לו ארבעה גברים שהניחו כיסוי על ראשו, גררו אותו למכונית ונסעו בשיירה של שלושה כלי רכב יותר מ-700 ק"מ לבירה מינסק. כך סיפרה אשתו של זיאנקוביץ, אלנה דזניסאבטס, לרשת סי.אן.אן.

הגבר שנפגש עם זיאנקוביץ' לארוחת צהריים, אלכסנדר פדוטה, נעצר גם הוא והוסע למינסק. פדוטה שימש כדוברו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו לפני שנכנס לתפקיד בשנת 1994.

עם הגעתו למינסק, זיאנקוביץ' הועבר לבית מעצר של הק.ג.ב הבלארוסי. עורך הדין שלו נפגש עימו מספר פעמים, אך גורמים קונסולריים אמריקניים לא הצליחו לקבל אישור לבקר אותו. גם אשתו של העצור, לדבריה, לא הצליחה ליצור עמו קשר כמעט שלושה חודשים.

לטענת הרשויות בבלארוס, מעצרו של זיאנקוביץ' הגיע בעקבות תכנון מזימה גדולה. שישה ימים לאחר שנעצר, אמר הנשיא לוקשנקו לעיתונאים בבלארוס כי גורמים תכננו להתנקש בחייו ולחטוף את ילדיו, כחלק מניסיון הפיכה שלטונית, והפנה אצבע מאשימה כלפי ארצות הברית.

"גילינו את מעורבותם של שירותי הביון הזרים, ככל הנראה ה-FBI", אמר הנשיא. "סוכנים טסו מארצות הברית, כמו זיאנקוביץ'. עקבנו אחריהם".

 

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין

 

משרד החוץ האמריקני הגיב במהירות ואמר כי "כל טענה שממשלת ארצות הברית עומדת מאחורי ניסיון ההתנקשות בלוקשנקו או מעורבת בה, לחלוטין אינה נכונה". כמו כן, שגרירות ארה"ב במינסק אמרה כי ה יא לא יכולה לדון במקרה, ומכיוון שזיאנקוביץ' בעל אזרחות כפולה, לפקידים הקונסולריים אין זכות אוטומטית לראות אותו.

שני בני אדם נוספים נעצרו בטענה למעורבות תכנון ההתנקשות, לכאורה, ביניהם אולגה גולובוביץ', עובדת לשעבר במשרד עורכי הדין של זיאנקוביץ'. כולם האושמו בקנוניה או פעולות אחרות שבוצעו במטרה לתפוס את הכוח במדינה". כמו כן, בלארוס מבקשת להסגיר חמישה חשודים נוספים, מארה"ב ומליטא.

קונסטנטין ביצ'ק, ראש החקירות של הוועדה לביטחון המדינה בבלארוס, הודיע מאוחר יותר כי זיאנקוביץ' הודה ומשתף פעולה עם החקירה. ביצ'ק אמר לטלוויזיה הממלכתית בבלארוס כי עורך הדין היה מעורב בניסיונות מתן שוחד לאנשי כוחות הביטחון בבלארוס במטרה שיצטרפו להפלת הנשיא.

ביצ'ק אמר כי כאשר הק.ג.ב הבלארוסי גילה שזיאנקוביץ' נמצא במוסקבה, "שאלנו את הרוסים לגבי האפשרות לשלוח קבוצת סוכנים שלנו לרוסיה. שירותי הביטחון הפנימי של רוסיה, ה-FSB, אמרו בהמשך כי המעצרים היו פעולה משותפת עם הק.ג.ב הבלארוסי, שמטרתו למנוע "פעילות לא חוקית".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, תמך בטענתו של מקבילו הבלארוסי בדבר ניסיון הפיכה, ובנאום שנשא לאחרונה אמר "כי אפילו פעולות בוטות כאלה לא גונו על ידי מה שמכונה 'המערב הקולקטיבי'. נראה שאיש לא שם לב. כולם מעמידים פנים ששום דבר לא קורה".

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר בחודש שעבר ש"קשה לדמיין שסוכנויות הביון האמריקניות לא היו מודעות לפעילות כה חריגה". דובר הקרמלין אמר כי פוטין שוחח על תכנון ההפיכה לכאורה עם הנשיא ג'ו ביידן ב-13 באפריל.  

גם אשתו של זיאנקוביץ' מכחישה את האישומים, וטוענת שהאשמות נגדו הן מגוחכות וכי אם הוא התוודה במעשה זה כדי להציל את חייו.

כמו כן, אלנה הביעה דאגה בדבר בריאותו של בעלה, מאחר ולטענת עורך הדין שלו, "לחץ הדם של זיאנקוביץ' קופץ עוד כל יום". "היו לו תרופות בתיק הנסיעות שלו", אמר אלנה לרשת סי.אן.אן, "אך הוא לא הורשה לקחת אותן איתו".

מבחינת הנשיא לוקשנקו, הטענות על ניסיון הפיכה בחסות ארצות הברית שימשו לכמה מטרות: הן אפשרו לו להציג את האופוזיציה כמי שמתבססת על מעצמה זרה ומוכנה לבצע הפיכה אלימה, וכן להציג שיתוף פעולה בין שירותי הביטחון הרוסים לבלארוסים אשר מתארות קירבה בין המדינות.

כדי לקדם את הנרטיב של הממשלה, הטלוויזיה הממלכתית הפיקה סרט תיעודי על המעצר בשם "להרוג את הנשיא". התוכנית כללה צילומים סודיים של ז'אנקוביץ', שצולמו במסעדה במינסק באוגוסט 2020 , כמעט שבועיים לאחר הבחירות השנויות במחלוקת שהובילו למחאה ברחבי בלארוס.

עם זאת, נראה כי האודיו בסרט הוא מזויף, מאחר ודבריו של ז'אנקוביץ' לא תואמים את תנועות שפתיו. המדובב בסרט התיעודי אמר "הוא לא מסתיר את מטרתו. משימתו היא לחשוף נקודות חולשה, לגייס ולגרום למרד מזוין".

 

יוראס זיאנקוביץ'

 

אלנה סיפרה שכאשר הסרטונים צולמו, היא וזיאנקוביץ' היו בביקור בבלארוס כדי לראות בני משפחה ולסיים רכישת נכס. "רצינו שיהיה לנו בית אליו נוכל לבוא ולהיפגש עם המשפחה והחברים בקיץ", אמרה לסי.אן.אן. לדבריה, סיבה נוספת לביקור בבלארוס היא הרצון שלהם להצביע בבחירות לנשיאות, שהתקיימו ב-9 באוגוסט.

אלנה אמרה כי אז זיאנקוביץ' עוכב במינסק והיא שמחה לב כי עקבו אחריהם במשך מספר ימים, לאחר שהשתתפה באחת מההפגנות הרבות שהתקיימו נגד תוצאות הבחירות, שנטענו כי הן מזוייפות.

זיאנקוביץ' היה במשך עשרה ימים במעצר מנהלי. אלנה סיפרה כי בעלה שבת רעב בזמן המעצר, וכששוחרר הלך היישר לגבול פולין. זמן קצר לאחר מכן, החליטו השניים שלא לקנות בית בבלארוס, "כי זה הפך מסוכן עבורנו, ומכיוון שלא רצינו לתמוך ברודנות באמצעות תשלום שכר דירה ומיסים".

לז'יאנקוביץ' יש היסטוריה ארוכה של התנגדות ללוקשנקו כחבר במפלגת החזית העממית בבלארוס, BPF. הוא קיבל מקלט פוליטי בארצות הברית בשנת 2011, והתאזרח בשנת 2017. עם זאת, הוא נותר בקשר עם מספר פעילי אופוזיציה בבלארוס. בשנת 2016, התמודד ז'יאנקוביץ' לבחירות לבית הנבחרים בבלארוס, ובעבר ניסה לגייס כספים בארצות הברית עבור המפלגה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE