הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
צמיחה מאכזבת בארה"ב: הכלכלה התרחבה רק ב-6.5% ברבעון השני של 2021
דו"ח משרד המסחר מצביע על כך שהכלכלה אומנם מתקדמת בכיוון הנכון, אך בקצב איטי בהרבה לעומת המצופה (כלכלנים רבים דיברו על כך שהתמ"ג יעלה ב-10% במהלך הרבעון). ולמרות זאת, התמ"ג כיום גבוה יותר מהנתון המקביל בסוף 2019, לפני שהמגפה העולמית הובילה למשבר כלכלי קשה

כלכלת ארצות הברית גדולה יותר היום מאשר בימים שקדמו למשבר הקורונה, אך קצב הצמיחה שלה מעורר חשש ודאגות בקרב הכלכלנים הבכירים במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

דו"ח משרד המסחר שפורסם הבוקר (חמישי) מצביע על כך שהכלכלה האמריקאית התרחבה ב-6.5% במהלך הרבעון השני של השנה, קצת יותר מהנתון שנרשם במהלך הרבעון הראשון של 2021 - 6.3%.

עם זאת, הנתון נמוך מהתחזיות של כלכלני וול-סטריט, שעמדה על כ-8.4%, והרבה פחות מהתחזית שפורסמה בתחילת השנה שבה נטען שהכלכלה האמריקאית עשויה להתרחב ב-10% במהלך הרבעון השני.

חשוב להבהיר כי 6.5% מתייחס לתמ"ג (תוצר מקומי גולמי - סך ערך הסחורות והשירותים שיוצרו) במהלך תקופה מסוימת, במקרה הזה הרבעון השני של 2021 (אפריל עד יוני, כולל).

מהדו"ח עולה כי התמ"ג עלה ל-19.4 טריליון דולר במהלך תקופה זו, ולשם השוואה התמ"ג ברבעון האחרון של 2019 (הרבעון המלא האחרון שקדם למשבר הקורונה) עמד על 19.2 טריליון דולר.

 

התמ"ג האמריקאי מאז 2003

 

קצב הצמיחה של הכלכלה האמריקאית היה הגבוה ביותר מאז הרבעון השלישי אשתקד, אז נרשמה צמיחה היסטורית של 33.4% - בעיקר בזכות פתיחת עסקים שנסגרו במהלך המחצית הראשונה של השנה. מלבד הרבעון השלישי של 2020, הרבעון השני של 2021 היה הטוב ביותר (מבחינת הצמיחה) מאז 2003.

עם זאת, כלכלנים רבים הופתעו ממספר נתונים שפורסמו בדו"ח: "כל מה שחשבנו שייחלש הופיע כנתון נמוך עוד יותר", מצהיר טום סימונס, כלכלן בג'פריז, "לא הייתה איזו הפתעה גדולה במיוחד, אלא הרבה הפתעות קטנות".

בפועל, ההערכות הן שהכלכלה האמריקאית תמשיך להתרחב במהלך השנה הנוכחית, והשאלה הגדולה ביותר היא עד כמה היא תתרחב כאשר תחלואת הקורונה, ובפרט הווריאנט דלתא, מאיימים להוביל להטלת מגבלות נוספות על בתי עסק.

 

אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

 

בתוך כך, מוקדם יותר הבוקר אף פורסם דו"ח האבטלה השבועי, וממנו עולה כי מספר המובטלים החדשים בארה"ב ירד ב-24 אלף, ועומד כעת על כ-400 אלף.

מחד, מספר זה נמוך באופן משמעותי לעומת תחילת השנה הנוכחית, אז הוגשו כ-900 אלף בקשות ראשוניות (כלומר, אנשים שפונים ללשכת האבטלה בפעם הראשונה) מדי שבוע. מאידך, הנתון עדיין גבוה פי 2 מהרמה שנרשמה לפני משבר הקורונה.

עוד עולה מהדו"ח כי 13.2 מיליון אמריקאים זוכים לתמיכה כלכלית כלשהי מהממשלה, לרבות דמי אבטלה 'רגילים' ותוכניות סיוע שהוקמו אשתקד כתגובה למשבר הכלכלי (למשל, התוכנית שמעניקה דמי אבטלה לעצמאיים).

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE