הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חודש וחצי לבחירות למושל קליפורניה: הדמוקרטים חוששים משאננות, הרפובליקנים מקווים לנצל את המומנטום ולהפתיע
במדינה המוזהבת ממשיכים לעסוק בבחירות שיערכו בחודש הבא לתפקיד הבכיר, בהן המושל ניוסאם ינסה לשמור על תפקידו אל מול לפחות 4 מועמדים רפובליקנים רציניים. הסקרים חושפים התלהבות רפובליקנית מסוימת, ובצד הדמוקרטי חוששים שמרבית המצביעים יישארו בבית ולא יגיעו לקלפיות

קליפורניה נערכת לקראת הבחירות למושל שיתקיימו בחודש הבא, בהן גאווין ניוסאם ינסה למנוע הפתעות ולהבטיח לעצמו לפחות שנה נוספת בתפקיד הבכיר של המדינה המוזהבת.

אלא שכעת, בסביבתו של המושל מבינים שההישרדות הפוליטית של ניוסאם תהיה תלויה בשאלה אחת: האם המצביעים הדמוקרטים יגיעו לקלפיות?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP / Getty Images)

 

תחילת הריקול

כזכור, מאז תחילת 2020 מתקיים קמפיין כנגד המושל הדמוקרטי של קליפורניה, בו מתנגדיו מנסים לגרור בחירות חוזרות, או "ריקול". מארגני עמותת "ריקול לגאווין ניוסאם" דורשים לקיים בחירות חוזרות בעקבות הנחיות הקורונה שפרסם המושל, ובפרט סגירתם של עסקים רבים במדינה. עם זאת, נדמה שהזעם הציבורי בעיקר נובע מכך שניוסאם תועד כשהוא סועד במסעדה יוקרתית בשיא המשבר, כאשר רוב בתי העסק נאלצו להיסגר.

בהתאם לחוק בקליפורניה, כדי בכלל להגיע למצב של בחירות חוזרות, המארגנים נאלצו להשיג את כמות החתימות הנדרשת (12% מסך המצביעים בבחירות האחרונות, או במקרה הזה 1,495,709 חתימות). בסופו של דבר הושגו למעלה מ-1.6 מיליון חתימות, והבחירות עצמן יתקיימו ב-14 בספטמבר.

במהלך השבועות הקרובים צפויים להישלח טפסי ההצבעה לכלל התושבים הרשומים לבחירות, כאשר בדומה לבחירות לנשיאות אשתקד תינתן להם האפשרות להצביע בדואר או בקלפי.

חשוב להבהיר שעצם קיומן של בחירות חוזרות אינו בהכרח מהווה "הדחה" של ניוסאם, שכן בריקול הבוחרים יישאלו שתי שאלות: האם להדיח את המושל, ומי המועמד המועדף להחליפו. אם פחות מ-50% מהמצביעים עונים "לא" לשאלה הראשונה, ניוסאם נשאר בתפקיד המושל והשאלה השנייה אינה רלוונטית.

מאידך, אם יותר מ-50% מהמצביעים יתמכו בהדחת המושל, המועמד שיקבל את מרבית הקולות בשאלה השנייה (לאו דווקא מעל 50% כמו בשאלה הראשונה) ייבחר לתפקיד. למען הסר ספק, שמו של ניוסאם אינו יכול להופיע תחת השאלה השנייה.

 

המושל תועד במסעדה יוקרתית בשיא המשבר

 

עשרות מועמדים לתפקיד המושל

לא פחות מ-46 מועמדים מתמודדים על התפקיד, אך כבר עתה ישנם מספר מועמדים בולטים שעשויים להחליף את ניוסאם.

עבור רבים, השם המוכר ביותר הוא קייטלין ג'נר, אישיות טלוויזיה המוכרת בעיקר מסדרת הריאליטי 'משפחת קרדשיאן' (וכמובן גם כאלוף אולימפי כאשר הייתה מוכרת בשם ברוס ג'נר). ג'נר קיוותה שהפופולריות שלה תסייע לה גם בפוליטיקה, אך עד כה הקמפיין שלה מדשדש (רק לאחרונה היא בחרה לטוס לאוסטרליה כדי להשתתף בתוכנית 'האח הגדול VIP'), ובסקר שפורסם לאחרונה ג'נר זכתה ל-7% תמיכה בלבד.

באופן מפתיע למדי, הסקר חשף ששיעור התמיכה בג'נר גבוה פי 2 משיעור התמיכה בקווין פולקנור - לשעבר ראש עיריית סן דייגו ומי שנתפס כמועמד המוביל עם הכרזתו על התמודדות בבחירות - שגרף פחות מ-4% תמיכה.

על אף שהוא משתייך למפלגה הרפובליקנית, פולקנר שימש כראש העיר בסן דייגו, העיר השנייה בגודלה בקליפורניה הליברלית, עד חודש דצמבר האחרון. יש לציין כי מועמד דמוקרטי החליפו בתפקיד, אולם פולקנר לא התמודד בבחירות האחרונות מכיוון שכבר כיהן בשתי קדנציות רצופות.

עוד עולה מהסקר שמועמד נוסף, ג'ון קוקס, זוכה לשיעור תמיכה זהה לזו שמקבלת קייטלין ג'נר, 7%. קוקס בן ה-66 היה המועמד הרפובליקני בבחירות למושל ב-2018, אך הוא הובס ע"י ניוסאם שקיבל 61.9% מהקולות, לעומת 38.1% בלבד עבורו (הפרש זה, ב-23.8%, היה הגדול ביותר בבחירות למושל קליפורניה מאז 1950).

כעת, מי שמסתמן כמועמד המוביל - לפחות לפי הסקר - הוא לארי אלדר, מגיש רדיו מלוס אנג'לס. אלדר בן ה-69 כמעט לא הופיע ברשימת המועמדים הרשמית, שכן מזכירת המדינה של קליפורניה (מי שאחראית על הבחירות המתקיימות במדינה) טענה שהוא לא הגיש דו"חות המס שלו עד המועד האחרון, ועל כן הוא אינו יכול להתמודד.

רק לפני מספר שבועות, ב-21 ביולי, בית המשפט קבע כי מזכירת המדינה טעתה, ושמו של אלדר הוכנס לרשימת המועמדים. יממה לאחר מכן פורסם הסקר הראשון שבו הופיע, ולמרבה ההפתעה הוא גרף 16% מהקולות.

 

שורה עליונה, מימין לשמאל: קייטלין ג'נר ולארי אלדר. שורה תחתונה, מימין לשמאל: ג'ון קוקס וקווין פלקונר (צילום: Getty Images / AP)

 

המהלך של ניוסאם

גאווין ניוסאם עשה הכל כדי למנוע את הבחירות החוזרות. הבקשה לקיים את הריקול הוגשה ב-20 בפברואר 2020, וארבעה חודשים לאחר מכן היא אושרה. רבים סברו שמארגני הריקול יתקשו להשיג כ-1.5 מיליון חתימות, בייחוד בתקופת הקורונה. שבועות בודדים לאחר מכן, בית המשפט בסקרמנטו פסק נגד המושל וקבע כי ניתן להאריך את התקופה שבה משיגים חתימות עד מרץ 2021 (במקור הדדליין נקבע ל-17 בנובמבר 2020).

מהלך זה איפשר למארגני הריקול להשיג את כמות החתימות הנדרשת, ובתחילת הקיץ מזכירת המדינה הכריזה סופית על קיומן של הבחירות החוזרות.

כאשר זה קרה ולכולם היה ברור שקליפורניה בדרך לבחירות, ניוסאם החל להתרכז במשימתו הבאה: למנוע ממועמד דמוקרטי רציני להתמודד נגדו. החשש הגדול ביותר של המושל היה שמועמד דמוקרטי אחר יופיע בטופס הבחירה, דבר שהיה עלול לגרום למצב שבו דמוקרטים בוחרים להדיח אותו כדי להחליפו. במקביל, מצב כזה גם היה מעלה את הסיכוי שאחד המועמדים הרפובליקנים יזכה בבחירות.

מאמצים אלו השתלמו עבור ניוסאם, שכן בין 9 המועמדים הדמוקרטים המופיעים בטופס הבחירה, השם הבולט ביותר הוא קווין פאפרת', סוכן הנדל"ן ואושיית רשת.

למעשה, העובדה שאף חבר קונגרס או סנאטור דמוקרטי לא בחר להתמודד נגד ניוסאם היא הישג עצום עבורו. כעת, כאשר נותרו כחודש וחצי עד פתיחת הקלפיות, בקמפיין יכולים להתרכז בשתי אסטרטגיות בולטות: להזכיר לבוחרים הדמוקרטים להצביע, ולהציג את הבחירות החוזרות כמשאל עם על הזהות הליברלית של קליפורניה, ולא על ניוסאם עצמו.

 

תושבי קליפורניה אוספים חתימות עבור הבחירות החוזרות (צילום: Getty Images)

 

סקרים

חשוב לציין שבחירות ריקול הן נדירות ביותר, בייחוד עבור תפקיד זה, וניוסאם הוא המושל השני בלבד שנאלץ להתמודד עם הדחה אפשרית. הפעם הקודמת הייתה בשנת 2003, כאשר המושל דאז גריי דיוויס הודח בבחירות ריקול. מי שהחליף אותו אז היה ארנולד שוורצנגר (שנבחר בשנית ב-2006, ולמעשה זו הייתה הפעם האחרונה שבה מועמד רפובליקני בקליפורניה הצליח להיבחר לתפקיד כלשהו ברמת המדינה).

נותרו כשישה שבועות עד לפתיחת הקלפיות, ויתכנו שינויים רבים עד אז, אך נכון לעכשיו אלו שלושת הנתונים הקריטיים ביותר לקראת הבחירות החוזרות:

36% - זהו שיעור התמיכה בהדחת המושל, כפי שבא לידי ביטוי בסקר של העיתון לוס אנג'לס טיימס שפורסם בסוף יולי. חשוב להסביר כי נתון זה מתייחס למצביעים רשומים ("registered voters") - תושבים שרשומים להצביע בבחירות.

נתון זה זהה לחלוטין לשיעור התמיכה בהדחת המושל כפי שפורסם בשני סקרים קודמים של הטיימס, שנערכו באפריל ובינואר. כמו כן, נתון זה קרוב לאחוז המצביעים בקליפורניה שבחרו בדונלד טראמפ בבחירות 2020 (כ-34%) ובג'ון קוקס כאשר התמודד מול ניוסאם ב-2018 (כאמור, כ-38%).

על פניו, נתון זה אמור להרגיע את ניוסאם מכיוון שהרפובליקנים זקוקים ל-50% תמיכה כדי להדיחו.

47% - זהו שיעור התמיכה בהדחת המושל, גם הוא מסקר הלוס אנג'לס טיימס, שבו נשאלו מה שמכונה "likely voters" - דהיינו, אנשים שככל הנראה יצביעו. משיב לסקר מקבל את הגדרה זו כאשר הוא עונה בחיוב לשאלה, "האם אתה מכוון להצביע?". 

המשמעות היא שלרפובליקנים יש מומנטום והתלהבות, לעומת הדמוקרטים שככל הנראה יותר שאננים. מאידך, 50% מה-likely voters אמרו שהם יצביעו נגד הריקול, כך שלא ברור אם הרפובליקנים יוכלו לגייס תמיכה מספקת.

בעקבות זאת, בקמפיין של המושל מנסים להפוך את הבחירות לשאלה של רפובליקנים או דמוקרטים, ולא ניוסאם מול מועמד כזה או אחר. בקמפיין אף משתמשים בשמו של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, בתשדיר בחירות שבה מופיעה הסנאטורית הדמוקרטית ממסצ'וסטס, אליזבת' וורן.

"אנחנו ראינו כיצד רפובליקנים של טראמפ ברחבי המדינה תוקפים את תוצאות הבחירות ואת זכות ההצבעה. עכשיו הם מנסים לגנוב את השלטון בקליפורניה, תוך כדי שהם מנצלים את תהליך הריקול ומבזבזים מיליוני דולרים של משלמי המסים", הסנאטורית אומרת בתשדיר.

יחס של 200 ל-1 - זהו היתרון הכלכלי שיש לדמוקרטים, לפחות לפי כמות תשדירי הבחירות ורכישת זמן אוויר בשבועות שעד הבחירות. במהלך חודש יולי, קמפיין ניוסאם הוציא 5.9 מיליון דולר על פרסום, וזאת בהשוואה ל-27,500 דולר בלבד מצד כלל המועמדים הרפובליקנים.

כאשר בוחנים את הזמן אוויר שנרכש מראש, מתחילת אוגוסט ועד הבחירות עצמן ב-14 בספטמבר, ניתן לראות שהדמוקרטים מחזיקים ביתרון של 150 ל-1 (13.3 מיליון דולר לעומת 86 אלף בלבד למועמדים הרפובליקנים).

אין ספק שהמועמדים הרפובליקנים, בעיקר המובילים שביניהם, ישקיעו סכומים גדולים כאשר נתקרב לבחירות. עם זאת, מדובר ביתרון עצום לדמוקרטים - לפחות בשלב זה - בייחוד כאשר נזכרים שמדובר באחת המדינות היקרות ביותר לפרסום בטלוויזיה.

 

מתנגדי הריקול נערכים לחודש וחצי הקריטיים עד הבחירות (צילום: AP)

 

רק בספטמבר נדע אם היתרון הדמוקרטי יאפשר למושל ניוסאם לשמור על התפקיד שלו במשך לפחות שנה נוספת (אם ירצה להמשיך לקדנציה שלישית, עליו יהיה להתמודד בבחירות בשנה הבאה ללא כל קשר לתוצאת הריקול), או שמא הרפובליקנים יצליחו לעשות סנסציה באחת המדינות הכי ליברליות בארצות הברית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE