הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כאוס בשדה"ת באפגניסטן: יריות נשמעו כאשר מאות אפגנים ניסו לעלות על מטוס צבאי אמריקני
חיילי ארה"ב ירו באוויר כדי לפנות המוני אזרחים שניסו להימלט על נפשם מקאבול, שנכבשה אתמול על ידי לוחמי הטליבאן. "אולי אחת התמונות העצובות ביותר שראיתי"

חיילים אמריקנים ירו יריות אזהרה ביום שני בבוקר כאשר הם ניסו לנהל פינוי כאוטי מאפגניסטן, בעוד אזרחים אפגנים נציפו את שדה התעופה, חלקם נתלים על המדרגות למטוס צבאי אמריקני בניסיון נואש לברוח מהמדינה שנפלה לידי הטליבאן, כאשר על פי הדיווחים חמישה נהרגו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המוני אפגנים מנסים לצאת מהמדינה (צילום: Getty Images)

 

צילומים דרמטיים שהופצו ברשתות החברתיות הראו מאות אנשים רצים על אספלט שדה התעופה, בעוד חיילים אמריקנים יורים באוויר. סרטון אחר הראה המונים דוחפים אחד את השני כדי לפלס את דרכם במעלה מדרגות המטוס, כאשר כמה מהם נתלים על המעקה.

לא ברור מה גרם למותם של חמישה אזרחים אפגנים. גורם אמריקני אמר כי חיילים ירו באוויר כדי להרתיע אנשים שמנסים בכוח להיכנס למטוס הצבאי שאמור לפנות דיפלומטים אמריקנים. כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס. אחד העדים, שהמתין יותר מ-20 שעות כדי לעלות לטיסה ולברוח מהמדינה, אמר כי לא ברור אם החמישה נורו או נהרגו בעקבות הצפיפות.

 

 

"זו אולי אחת התמונות העצובות ביותר שראיתי מאפגניסטן", כתבה עיתונאית הבי.בי.סי ניקולה קארים. "העם מיואש ונטוש. אין סוכנויות סיוע, אין או"ם, אין ממשלה. שום דבר".

מסומה טג'יק, אנליסטית נתונים בת 22 שקיוותה לעלות על אחד המטוסים, סיפרה שהיא שמעה יריות באזור שדה התעופה, שם ניסו קהל של גברים ונסים לעלות על מטוס. לדבריה, כוחות אמריקנים ריססו גז וירו באוויר, כדי לפזר את ההמונים.

"אני בהלם מוחלט" סיפר לרזוטרס קארים, שהעביר את הלילה בחנות השטיחים שלו. "אני יודע שלא יהיו יותר זרים, אנשים מהעולם לא יגיעו כעת לקאבול".

רשות התעופה האזרחית באפגניסטן פרסמה הודעה לפיה "הצד האזרחי" של שדה התעופה "סגור עד להודעה חדשה", וכי הצבא שולט במרחב האווירי.

אפגנים רבים חוששים מאוד מחזרתו של הטליבאן לשלטון, בעוד הם צפו בשבועיים האחרונים כיצד לוחמי הארגון כובשים עיר אחר עיר באכזריות רבה. עם זאת, דובר הטליבאן, סוהיל שהין, אמר כי ראשי הארגון הנחו את החיילים שלא לפגוע באף אחד. "חיים, רכוש וכבוש של אף אחד לא ייפגעו", כתב בטוויטר.

 

 

כמו כן, מהארגון נמסר כי הם יישארו מחוץ לרובע הדיפלומטים שמאכלס את מתחם השגרירות האמריקנית ואת הווילות היוקרתיות. גורם בארגון אמר ל'רויטרס' כי "אנו מבינים שאנשים החזיקו נשק לביטחון אישי. כעת הם יכולים להרגיש בטוחים. אנחנו לא כאן כדי לפגוע באזרחים חפים מפשע".

מדינות המערב, כולל צרפת, גרמניה וניו זילנד, אמרו כי הן פועלות להוציא את האזרחים שלהן וכמה עובדים אפגנים.

נשיא אפגניסטן, מוחמד אשרף גאני, נמלט אתמול מאפגניסטן עם הגעת כוחות הטליבאן אל הבירה. בפייסבוק הוא כתב כי הוא עזב את המדינה כדי להימנע מעימותים על ארגון הטרור, אשר יסכנו את מיליוני תושבי קאבול. ביקורת רבה הועברה כלפי הנשיא מצד גולשים, שתיארו אותו כפחדן וכמי שנטש אותם.

בתוך כך, הטליבאן, שהשתלט על בסיס האוויר בבאגרם, שהיה מוחזק בידי הכוחות האמריקנים, ושחרר אלפי אסירים, כולל כמה לוחמי טליבאן המבוקשים ביותר ופעילים בכירים מארגון אל-קאעידה. על פי גורמים רשמיים באפגניסטן, היו בין 5,000 ל-7,000 אסירים בבסיס כשהאמריקנים עזבו.

כוחות צבא ארה"ב מסרו את השליטה על שדה תעופה, הממוקם בפאתי קאבול, לידי ממשלת אפגניסטן בתחילת חודש יולי. הלוחמים האפגניים בבסיס נכנעו לטליבאן ביום ראשון.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE