הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הנשיא ביידן מתייחס לכאוס באפגניסטן: "לא מתחרט על נסיגת הכוחות"
בנאום מהבית הלבן, הנשיא הסביר שאין בכוונתו לחזור על טעויות של ממשלים קודמים ("למדתי בדרך הקשה שאין זמן טוב לבצע נסיגת כוחות"). הוא אף סירב לבקר את האופן שבו בוצעה הנסיגה ואמר: "אם כבר, ההתפתחויות של השבוע האחרון רק מחזקות את ההבנה שנסיגת הכוחות היא ההחלטה הנכונה"

הנשיא ביידן התייחס מוקדם יותר היום (שני) למצב באפגניסטן, בה אנשי הטליבאן חזרו לשלוט בעקבות נסיגת כוחות צבא ארה"ב מהמדינה. ביידן הסביר שהוא "תומך לחלוטין" בנסיגה, אך הוא גם הודה בכך שהממשל המקומי קרס מהר יותר מהמצופה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מימין: הנשיא ביידן; משמאל: אנשי הטליבאן במשרדו של נשיא אפגניסטן, לאחר שכבשו את הבירה (צילום: AP)

 

בנאומו מהבית הלבן, הנשיא ביידן הסביר שהוא ניצב בפני החלטה קשה ביותר: לעמוד בהסכם שנחתם עם הממשל הקודם בתחילת 2020 ולהורות על הסגת כוחות צבא ארה"ב מאפגניסטן, או לשלוח למדינה אלפי חיילים נוספים.

"אני תומך לחלוטין בהחלטתי", הסביר הנשיא והוסיף כי אין בכוונתו לחזור על טעויות של ממשלים קודמים, "לאחר יותר מעשרים שנה [של לחימה באפגניסטן], למדתי בדרך הקשה שאין זמן טוב לבצע נסיגת כוחות".

 

 

"המנהיגים של אפגניסטן הרימו ידיים וברחו מהמדינה, והצבא המקומי קרס - בחלק מהמקרים גם מבלי שניסה להתנגד", אמר ביידן, "אם כבר, ההתפתחויות של השבוע האחרון רק מחזקות את ההבנה שנסיגת הכוחות היא ההחלטה הנכונה".

עוד אמר הנשיא ביידן כי הוא מעדיף להתמודד עם הביקורת על הנסיגה מאשר להעביר את הסוגיה לנשיא אמריקאי חמישי: "הנסיגה היא החלטה נכונה עבור ארה"ב, הנוכחות שלנו במדינה כבר לא שירתה את האינטרסים של הביטחון הלאומי".

 

הנשיא ביידן, מוקדם יותר היום במהלך נאומו (צילום: AP)

 

 

בהמשך דבריו, הנשיא התייחס לתמונות הקשות שפורסמו מנמל התעופה בבירת אפגניסטן, קאבול, שם מאות תושבים מקומיים ניסו לעלות על מטוסים של חיל האוויר האמריקאי כדי להימלט מהמדינה.

על אף שהוא כינה את המצב בנמל התעופה כ"מזעזע", הנשיא לא ביקר את האופן שבו בוצעה נסיגת הכוחות. לעומת זאת, כאמור, הוא כן הודה בכך שהופתע מהמהירות שבה אנשי הטליבאן הצליחו להשתלט על המדינה מחדש.

לא ברור כיצד בדיוק ארה"ב מתכוונת לפועל, אך הנשיא הדגיש כי ארה"ב תמשיך לתמוך בעם האפגני, תוך כדי שהיא "מקדמת דיפלומטיה אזורית".

 

מטוס אמריקאי ניסה להמריא בעוד מאות תושבים מנסים להימלט מהמדינה (צילום: AP)

 

בתוך כך, בסוכנות הידיעות AP מדווחים כי לפחות 7 בני אדם נהרגו במהלך יום שני בנמל התעופה בקאבול, ביניהם כאלה שניסו לטפס על המטוס של חיל האוויר ונפלו אל מותם.

בפנטגון אף אישרו כי חיילי צבא ארה"ב ירו למוות בשני חמושים שהתקרבו לכלי הטיס. בשל המצב בנמל התעופה, הנשיא הורה על שליחת גדוד נוסף - כאלף חיילים - לסייע באבטחת המקום.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE