הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תמונה קשה לצפייה: גופת גבר אפגני נמצאה בגלגלי מטוס אמריקני
הגופה התגלתה לאחר שהיה קושי לקפל את גלגלי המטוס בזמן ההמראה • המטוס ביצע נחיתת חירום במדינה קרובה • האפגני ניסה להימלט מהמדינה לאחר השתלטות הטליבאן על קאבול

גופתו של גבר אפגני זוהתה בגלגלי מטוס אמריקני ביום שני האחרון. הגופה התגלתה לאחר שהיה קושי לקפל את גלגלי המטוס בזמן ההמראה. המטוס ביצע נחיתת חירום במדינה קרובה. ההערכה היא שהוא ניסה להימלט מאפגניסטן לאחר השתלטות הטליבאן על קאבול.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אזהרה, תמונה קשה לצפייה

אזהרה, תמונה קשה לצפייה

המראות הקשים לא מפסיקים להגיע, ורבים מלבדו ניסו לטפס על המטוס או להיתלות עליו. אלפי אנשים באפגניסטן נואשים לברוח מהמדינה עקב כיבושה על ידי ארגון הטרור.

על פי מידע שפורסם בוושינגטון פוסט, בגלגלי מטוס התובלה C-17 השייך לחיל האוויר האמריקני נמצאו שאריות אדם לאחר הנחיתה.

גילוי זה הוא אחד מהמראות המחרידים ביותר שתועדו לאחר עזיבת הכוחות האמריקנים. מראות טרגיים רבים תועדו בשדה התעופה של קאבול. מעל שבעה בני אדם מצאו את מותם עקב הירי. בסרטונים ניתן לראות שהרבה מאוד אפגנים רצים אחרי המטוס בזמן שהמריא ובעודו נוסע על הקרקע. חלק מהם הצליחו להיתלות על המטוס בזמן שהמריא, אך לפחות שניים מצאו את מותם רגעים בודדים לאחר שהמטוס עלה לאוויר.

לאחר כ-20 שנה, הטאליבאן חזר לשלוט על אפגניסטן. מאורע זה קרה לאחר נסיגת ארצות הברית וכוחות המערב מאפגניסטן.

 

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס השבוע לראשונה למשבר באפגניסטן מאז שהטליבאן הסתער על קאבול, כך נכתב ב"יאהו ניוז".

 

מופע התירוצים של נשיא ארה"ב // צילום: SHUTTERSTOCK

 

הנשיא ביקש להעביר את האשמה לממשלת אפגניסטן, ואמר כי היא חסרה את "הרצון להילחם".

"אני עומד באופן חד משמעי מאחורי ההחלטה שלי", הכריז ביידן בנאומו.

 

"המטרה המקורית הייתה לתפוס את בן לאדן"

הנשיא פנה לאומה אתמול (שני) אחר הצהריים בפעם הראשונה מאז שקאבול נפלה לידי הטליבאן, לידי כוחות הטליבאן ביום ראשון.

ביידן החל את נאומו והזכיר את המטרות המקוריות של השהות האמריקנית באפגניסטן - לתפוס את רב המרצחים אוסאמה בן לאדן.

"המשימה שלנו באפגניסטן מעולם לא הייתה אמורה להיות בניית לאום", הסביר ביידן הוסיף כי המטרה היא בסופו של "להילחם נגד הטרור".

 

"נתנו להם הזדמנות לקבוע את העתיד שלהם"

ביידן הצהיר: "אחרי 20 שנים למדתי בדרך הקשה שלעולם אין דרך טובה להסיג את הכוחות שלנו. זה תמיד יראה וישמע לא טוב".

ביידן מאשים גם את ההנהגה הפוליטית באפגניסטן בקריסת הממשלה ובכאוס שנוצר בעקבותיה, "נתנו להם כל הזדמנות לקבוע את העתיד שלהם. מה שלא יכולנו לספק להם היה הרצון להילחם על העתיד הזה", טען, והוסיף: "אני לא אחזור על הטעויות שעשינו בעבר".

הנשיא סיכם וציין כי "הבהרנו לטליבאן - אם יתקפו את כוח האדם שלנו, או ישבשו את הפעולות שלנו, הנוכחות האמריקנית תהיה מהירה והתגובה תהיה עוצמתית".

 

"נכיר בכם רק אם תכבדו זכויות אדם"

וושינגטון הציבה אולטימטום לממשלה החדשה באפגניסטן, שנשלטת על ידי הטליבאן, כי היא תכיר בה רק אם היא תכבד את זכויות האדם, כולל זכויות נשים.

 

 

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, אמר ביום שני כי ארצות הברית ובעלות בריתה הבינלאומית "יעקבו מקרוב" אחר המצב באפגניסטן אחרי שהטליבאן השתלט על המדינה בפחות משבועיים.

"ממשלה אפגנית עתידית ששומרת על הזכויות הבסיסיות של בני עמה, שאינה כוללת מחבלים, ושומרת על זכויות היסוד של התושבים שלה – כולל הזכויות הבסיסיות, גם של מחצית מהאוכלוסייה שלה, נשים ובנות. כלומר ממשלה שנוכל לעבוד איתה", אמר פרייס במהלך תדרוך.

"ההפך הוא גם נכון – אנחנו לא הולכים לתמוך בממשלה שלא פועלת כך", אמר פרייס. לדבריו, יש "קונצנזוס" בקהילה הבינלאומית לגבי סוג הממשל החדש שצריך לקום באפגניסטן, בהתחייסותו להצהרת מועצת הביטחון של האו"ם אשר קראה ל"פיוס לאומי על ידי הנהגת אפגניסטן".

המדינות החברות באו"ם הדגישו כי סיום הסכסוך "ניתן להשיג רק באמצעות הסדר פוליטי כוללני, צודק, יציב ומציאותי, השומר על זכויות האדם, כולל נשים, ילדים ומיעוטים", נכתב בהודעה הרשמית. "חברי מועצת הביטחון קראו לצדדים לדבור בנורמות ובסטנדרטים בינלאומיים בנושא זכויות אדם ולשים קץ לכל ההתעללויות וההפרות בהקשר זה".

 

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס (צילום: איי.פי)

 

הנשיא האפגני, אשרף גאני, נמלט ביום ראשון מהבירה קאבול ובכך הפך את הטליבאן לסמכות השלטונית, אם כי לא פורסמה הודעה רשמית של הממשלה החדשה. "זהו מצב שמשתנה מהר מאוד, וממש קשה לומר מיום ליום מי האחראי", אמרה רוזילנד ג'ורדן מרשת אל-ג'זירה, שציינה כי השליח המיוחד של ארה"ב לאפגניסטן נמצא בבירת קטאר, דוחא, ופועל על מנת להגיע להסדר מדיני.

במהלך התדריך של משרד החוץ, פרייס אמר כי ארצות הברית תשתמש במינוף הדיפלומטי והכלכלי שלה כדי להבטיח שהממשלה בקאבול תכבד זכויות אדם.

הטליבאן, מצידו, הוציא הבטחות בנוגע לזכויות האפגנים ושלל טענות על התעללות בנשים. פרייס אמר שוושינגטון מצפה לראות מעשים שתואמים את ההבטחות של הארגון. "אם הטליבאן, או כל ממשלה שתקום, רוצים לקבל את הסיוע הבינלאומי הדרוש, כמו שהיה ב-20 השנים האחרונות", הם צריכים לעמוד בהבטחות שלהם.

אם לא יעמדו במילה שלהם, פרייס איים על השלכות נגד הממשלה. "אם אתה מדבר על גזרים, אתה יכול גם לדבר על מקלות, ולארצות הברית, האו"ם ולקהילה הבינלאומית יש את היכולת לכפות קיצוצים דרמטיים על כל משטר שעתיד להתגבש, שאינו מכיר בזכויות הבסיסיות של תושבי אפגניסטן".

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE