הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ה-FBI שחרר מסמכים מסווגים על פיגועי 11\9
בהוראת הנשיא ביידן, הבולשת הפדרלית פרסמה לציבור הרחב דו"ח סודי בדבר מעורבות ממשלת סעודיה בפיגועים. "הדו"ח מכיל שורה של גילויים חדשים על ההפצצה"

על רקע ציון 20 שנה לפיגועי ה-11\9, ובעקבות הוראתו של הנשיא ג'ו ביידן, ה-FBI שחררו את מסמכים הקשורים לחקירה בדבר החשדות שממשלת סעודיה תמכה במבצעי הפיגועים. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פיגועי 11\9 (צילום: רויטרס)

 

המסמך, שהיה תחת סיווג ביטחוני עד יום שבת, נכתב בשנת 2016 והוא מספק פרטים על עבודת הסוכנות הפדרלית שחקרה את התמיכה הלוגיסטית לכאורה שסיפק פקיד קונסולרי סעודי וסוכן מודיעין סעודי בלוס אנג'לס, ללפחות שניים מהטרוריסטים שחטפו מטוסים ב-11 בספטמבר. 

הדו"ח מפרט קשרים רבים ועדויות משמעותיות, שהובילו את ה-FBI לחשוד בעומר אל-באומי, שלכאורה היה סטודנט סעודי בלוס אנג'לס, אך הבולשת הפדרלית חושדת כי הוא היה סוכן מודיעין סעודי. המסמך מתאר את אל-באומי כמי שהיה מעורב באופן ניכר ב"סיוע לנסיעות, לינה ומימון" לשני חוטפי המטוסים. 

קבוצה של בני משפחה וניצולים מפיגועי התאומים, אמרו כי הדו"ח שפורסם "פותר כל ספק בנוגע למעורבות הסעודית בפיגועים. הדו"ח מכיל שורה של גילויים חדשים על ההפצצה, המערבים פקידי ממשל סעודיים רבים במאמץ מתואם לגייס רשת תמיכה לחוטפים של ה-11 בספטמבר", מסרו המשפחות. המגעים בין פקידי ממשל סעודיים אלה, לאל-קאעידה והחוטפים, הוא מדהים". 

 

זירת הפיגוע (צילום: Shutterstock)

 

הטענות בדבר שיתוף פעולה של השלטון הסעודי לפיגועים עלו עוד מזמן בוושינגטון, וזאת למרות שממשלת סעודיה מכחישה כל מעורבות ממשלתית. 15 מתוך 19 מחבלי אל-קאעידה, שחטפו ארבעה מטוסים, היו אזרחים סעודים.

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, אמר כי מדינתו מברכת על החלטת ארצות הברית לפרסם את המסמכים המסווגים בנוגע לחקירת הפיגועים, וטען כי הם "יראו כי בהחלט לא הייתה מעורבות סעודית בשום אופן". 

ועדת 11\9, שהוקמה על ידי הקונגרס האמריקני בשנת 2004, קבעה כי לא נמצאה "שום הוכחה לכך שממשלת סעודיה מממנת את אל-קאעידה, אם כי מספר מחברי הוועדה טענו כי הסקירה לא כללה חקירה ממצה של עדויות למעורבות אפשרית של ממשלת סעודיה". 

הצו הנשיאותי המורה לשחרר מסמכים סודיים, הגיע לאחר שיותר מ-1,600 אנשים שנפגעו מהפיגועים שלחו לנשיא מכתב לביידן ודרשו ממנו לפרסם את הדוחות - אחרת הוא לא יוזמן לטקס ציון 20 שנה לאירועים. במכתב, המשפחות והניצולים הטילו ספק גדול בחלקה של ממשלת סעודיה בפיגועים. 



58% לא
42% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE