הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דעה: מהי האמת מאחורי הקונספירציות הגדולות?
"כל המצויים בעמדות כוח, מעורבים בסוגי קנוניות כאלה או אחרות. זהו טבע הדברים בחברות אנושיות, מאז ומעולם. בשל העובדה כי לא ניתן לערב את הציבור הרחב בעל תכנון או החלטה – וישנה גם הנטיה שלא לרצות לעשות כן", מאמר יוצא דופן של יונתן בלושטיין

במאמר זה, בכוונתי להציג בפניכם טענה שנויה במחלוקת עבור חלקכם: במידה והינכם אנשים משכילים, סביר להניח כי גם אתם, בפועל, מה שמכונה 'קונספירטורים'. טרם אתיימר להוכיח זאת לכם באמצעות דוגמאות היסטוריות מובהקות ואמינות שאין עליהן עוררין, חפצני לדון בקצרה באותו מונח חמקמק, אשר מצוי בלב הסוגיה שלפנינו.  

במהלך שני העשורים האחרונים, צמח לו בציבור הרחב כינוי גנאי חדש: 'קונספירטור'. בניגוד לכינויי גנאי אחרים, אשר בדרך כלל נוצרים באופן אורגני ברחובות מתוך ליבות האנשים וגחמותיהם, לא היה כך הדבר במקרה זה. הפיכת הכינוי 'קונספירטור' למילת גנאי, קיבלה עידוד ממוסד, מגורמים רבים – פוליטיקאים, אנשי תקשורת, אקדמאים מפורסמים... נו, אתם יודעים – אותם אנשים אשר היסטורית, היו קשורים במני קונספירציות. על אילו קונספירציות אני שח, בדיוק, אשר למאמינים בהן לועגים? אינני מתכוון להגן כאן על מעשיות אנשי לטאה, או כוכבי לכת שטוחים. אך למרות זאת, אם נחשוב על כך לרגע, נגלה חיש-קל כי חלק גדול מן "התיאוריות המופרכות" של היום, הופכות בנקל לעובדות האתמול.   

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ידועה לכם ללא ספק הדוגמא המצוינת והעגומה ביותר – שואת היהודים. מה טיבה של זו? שהיתה כידוע קונספירציה של ממשלת גרמניה בשעתה. עם זאת, בעת שהחלה להתרחש, מרבית האנשים בעולם ששמעו עליה, ואף היהודים שהוכחדו בה אך חודשים או שבועות לאחר מכן, לא האמינו כי יכולה היא להתקיים. זאת למרות שהיסטורית, הכל יודעים שהשמדה המונית יכולה להתרחש. בני ישראל, בכיבושם את ארץ אבותיהם, הכחידו שבטים מקומיים מסוימים. המונגולים הרגו יושבי אזורים שלמים, אשר סירבו לסור למרותם. הכובשים האירופאים רצחו במישרין ובעקיפין עשרות מיליוני ילידים אמריקנים. לא חסרות דוגמאות, אך אנשי הווה נוטים להאמין שדברים איומים שכאלה לא יכולים לקרות להם.

אך תאמרו אולי, כי השואה יוצאת דופן היא במיוחד, והרי שכל השיח סביב הנאצים נחשב כיום כבר "כמכנה המשותף הנמוך ביותר", עבור כל מי שרוצה לייצג את הרוע בהתגלמותו. הנוכל אפוא לבחון עוד דוגמאות לקונספירציות מטעם ממשלות, שיש בהן ממש? וודאי, ישנן מאות שכאלה, וחלק גדול מהן אתם כבר מכירים.

הרי לנו, שיעבוד מיליוני ילידים של יבשת אפריקה כעבדים, אשר נחטפו מארצות מולדתם אל מחוזות רחוקים באירופה ואמריקה, שם גודלו כמעין בקר-אנושי משך דורות, עונו, נאנסו, נרצחו, וכדומה. כיצד שועבדו כל אלה? היה הדבר על דרך הקנוניה שבין יזמים עסקיים פרטיים לממשלות, במרבית המקרים. אדרבא, כי היתה זו מן הקונספירציות המתמשכות, הגדולות והמפורסמות ביותר. יש שיגרסו, כי למעשה היו אלה אלפי קונספירציות שהתנהלו יחדיו או בהמשכים. 

עובדה אחרת, שאינה כה מוכרת לקורא העברית הממוצע, היא שהמנהיג החברתי הדגול מרטין לותר קינג (שהיה אגב תומך גדול של ישראל), "נרצח על ידי ה-CIA, כחלק מקונספירציה של שלטונות ארצות הברית". הדבר נקבע על ידי בית משפט מחוזי בארצות הברית, ועל בסיס קביעה משפטית זו נפסקו פיצויים (קורטה סקוט קינג ואחרים נגד ללויד ג'וורס ואחרים, מספר תיק 97242, בבית המשפט המחוזי של מחוז שלבי, ממפיס, טנסי, שנת 1999). כן ידוע שעוד טרם ההתנקשות בחייו, ה-CIA עקב אחרי מרטין לותר קינג באובססיביות משך שנים. 

ייתכן ולא אמור העניין להפתיע אתכם, בהתחשב באופי ההתנהלות של הממשל האמריקני, כפי שאתם עצמכם מכירים באיכויותיו כיום. הישנו עדיין אדם אחד בארצות הברית כולה, למשל, שחושב כי לשליט עיראק הידוע לשימצה, סדאם חוסיין, היו כלי נשק להשמדה המונית? אזכירכם כי הטענה בדבר היות כלי נשק שכאלה בידיו, שהושמעה בידי כל חברי ממשלת ארצות הברית בזמנו  (בשנים 2002 – 2003), היתה הבסיס להצדקת הפלישה לעיראק, ומלחמת המפרץ השניה. בדיעבד, הסתבר שכל חברי הממשלה שיקרו. כך היה גם כמה עשורים קודם לכן, כאשר צבא ארצות הברית המציא את "המתקפה על מפרץ טונקין על-ידי הויאטקונג" (שנת 1964) – אירוע שמעולם לא התרחש, בכדי להצדיק תחילתה של מלחמת ויאטנאם. 

ככלל, חלק ניכר מהמלחמות הן קונספירציות, כמו גם המהפיכות. עצם תכנונה של מלחמה או מהפיכה, דורש ארגון נרחב שיתרחש במחשכים ובהסתר, על ידי קבוצה של אנשים החותרים 'כנגד החוק' לכדי ביצוע מעשים אלימים ומרחיקי לכת בהשלכותיהם על ציבור גדול של בני אדם. האין זוהי הגדרתה של קונספירציה מטבעה? אכן, וכאלה היו למשל, המהפיכה הצרפתית, וזו האמריקנית שקיבלה השראה ממנה לאחריה. בניגוד למשתמע מפיותיהם של בובות-אנוש המקריינות על מרקעי הטלויזיה, לא כל הקונספירציות הן בהכרח שליליות במהותן, או באופן מוחלט.  

ישנן עוד הרבה דוגמאות היסטוריות, אשר קצרה היריעה מלפרט כולן כאן. כך לדוגמא, העם הסיני היה משועבד-למחיצה, בעיקר ברמה הכלכלית, למעצמות זרות, באמצעות השימוש בסם האופיום, ומלחמות שנלוו אליו. אותו שיעבוד ארך למעלה מ-120 שנים, וכלל שיתוף פעולה בין כמה צבאות זרים כנגד הסינים, ומאוחר יותר אף בעשיה בצוותא עם הקיסרות הסינית. אפילו כיבוש 'העולם החדש' על ידי כריסטופר קולומבוס וחבר מרעיו הרוצחים, היה קונספירציה שלו בשיתוף פעולה עם מלך ומלכת ספרד, ושאר אצילים מושחתים.  

כל המצויים בעמדות כוח, מעורבים בסוגי קנוניות כאלה או אחרות. זהו טבע הדברים בחברות אנושיות, מאז ומעולם. בשל העובדה כי לא ניתן לערב את הציבור הרחב בעל תכנון או החלטה – וישנה גם הנטיה שלא לרצות לעשות כן. לפיכך על דרך ההרגל, רוב מה שמנהלים, מתכננים ומבצעים פוליטיקאים ובירוקרטים בארגון גדול, נעשה ללא ידיעה וללא הסכמה של רוב המושפעים מאותם המעשים, לטוב ולרע. 

טיבן של הקונספירציות הוא, שבדרך כלל מושמות הן ללעג בזמן-אמת, אך בעתיד הופכות לעובדות היסטוריות מצערות 'ומפתיעות' – לקחים אשר נלמדים, אך לרוב לא מופנמים. אין כשלונם של בני אדם במשימה זו נובע מבורות עובדות ההיסטוריה, אלא יותר מהיות אנשים מפחדים מטבעם מהכרת הימצאות הרוע במחיצתם, גם בדורם. 

הגם אתה קורא מאמר זה, קונספירטור? דומה שאלה זו, לאחת ששאל על פי המסורת יוליוס קיסר את עמיתו וחברו לשעבר, שהיה לאחרון שדקר אותו למוות, לפני שנעץ בו סכינו: "הגם אתה, ברוטוס?". להזכיר כי מנהיג מפורסם זה, יוליוס קיסר, היה קורבנה של קונספירציה מטעם אנשי ממשל לרצחו. כאשר החליט יוליוס קיסר להפוך למאמין בתיאוריית הקונספירציה כנגדו, היה הדבר כבר מאוחר מדי עבורו.

_____________

מחבר המאמר. שיפו יונתן בלושטיין, בעל תארים במשפטים וממשל, הוא סופר פורה אשר פרסם כשמונה ספרים באנגלית ובעברית. עמוד הסופר שלו באמאזון ארה"ב הינו:

https://www.amazon.com/Jonathan-Bluestein-Shifu/e/B07D9Q9CJL/

שיפו בלושטיין הוא גם ראש ארגון אמנויות הלחימה בלו ג'ייד, בו ניתנת הוראה במספר סניפים של קונג פו סיני מסורתי:

www.bluejadesociety.com

12% לא
88% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE