הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מזכ"ל האו"ם מזהיר מפני מלחמה קרה בין ארה"ב לסין: "לרוע המזל, אנחנו רואים רק עימותים"
אנטוניו גוטרש הפציר בשתי המעצמות לתקן את מערכת היחסים הלא מתפקדת ביניהן, בטענה כי אם תפרוץ מלחמה נוספת - היא תהיה מסוכנת בהרבה מהקודמת

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, מזהיר מפני אפשרות למלחמה קרה בין ארצות הברית וסין, ובראיון לסוכנות הידיעות AP הפציר במדינות לתקן את מערכת היחסים "הלא מתפקדת לחלוטין" לפני שהבעיות ביניהן ישפיעו על שאר העולם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא ג'ו ביידן ונשיא סין שִי ג'ינפינג (צילום: איי.פי)

 

גוטרש שוחח עם סוכנות הידיעות לקראת כינוס השנתי של האו"ם של מנהיגי העולם, בו ידונו על מגפת הקורונה, חששות מפני שינויי האקלים ומחלוקות ברחבי העולם. בדבריו, המזכ"ל אמר כי שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם צריכות לשתף פעולה בנושא האקלים ולנהל משא ומתן רציני על מסחר וטכנולוגיה, על אף הסדקים הפוליטיים ביניהן בנושא זכויות אדם, כלכלה, ביטחון וריבונות. 

"לרוע המזל, היום אנחנו רואים רק עימות. עלינו לבנות מחדש מערכת יחסית מתפקדת בין שתי המעצמות", אמר גוטרש, והוסיף כי "יש להתייחס לבעיית החיסונים, בעיות שינויי האקלים ואתגרים גלובליים אחרים שאינם ניתנים לפתרון ללא יחסים חזקים בקהילה הבינלאומית, ובעיקר בקרב המעצמות". 

לפני כשנתיים, גוטרש הזהיר מפני הסיכון שהעולם יתפצל לשניים, כאשר ארצות הברית וסין יוצרות רשתות אינטרנט מתחרות, מטבעות סחר, כללים פיננסיים "ואסטרטגיות גיאופוליטיות צבאיות משלהן". בראיון לסוכנות הידיעות ביום שבת האחרון, הוא חזר על הדברים הללו והוסיף כי שתי אסטרטגיות צבאיות יריבות יהוו "סכנה" ויחלקו את העולם. לפיכך, לדבריו, יש לתקן את היחסים. 

"עלינו להימנע בכל מחיר ממלחמה קרה שתהיה שונה מהקודמת, וכנראה מסוכנת יותר וקשה יותר לניהול", אמר גוטרש. 

 

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, המלחמה הקרה התרחשה בין ברית המועצות ובעלות בריתה בגוש המזרחי, לבין ארצות הברית ובעלות בריתה המערביות, שהחלה מיד לאחר מלחמת העולם השנייה, והסתיימה בהתפרקות ברית המועצות בשנת 1991. במהלך המלחמה הקרה, היה מירוץ של חימוש גרעיני, בעיקר בעקבות אידיאולוגיות יבות. 

30 שנים לאחר סיום המלחמה, מזכ"ל האו"ם אמר כי מלחמה קרה חדשה עלולה לקרות, והיא תהיה מסוכנת יותר. "עכשיו, היום, הכל רגיש יותר, ואפילו הניסיון שהיה בעבר בניהול המשבר כבר לא קיים", אמר גוטרש. 

17% לא
83% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE