הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מזכ"ל האום נזף במנהיגי העולם: "עברו את המבחן במדעים - אבל נכשלנו באתיקה"
אנטוניו גוטרש נאם באסיפה השנתית של מנהיגי העולם, שם הביע את כעסו על כך שרוב המדינות העשירות התחסנו ב-90%, ואילו באפריקה רק 2% קיבלו את הזריקות

מזכ"ל האומות המאוחדות, אנטוניו גוטרש, נאם אתמול בתחילת האסיפה השנתית של מנהיגי העולם בניו יורק - שם התייחס למגפת הקורונה ונזף בראשי המדינות על הפצה לא שוויונית של חיסונים ברחבי העולם, אותה הגדיר כ"גסות" ונתן להם ציון "נכשל באתיקה".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רק 2% מהחיסונים הגיעו לאפריקה (צילום: איי.פי)

 

גוטרש אמר כי תמונות ממקומות שונים בעולם, של חיסונים פגי תוקף ושל היו בשימוש ונזרקו לפח, הראו "את סיפור ימינו" - כאשר רוב העולם העשיר מחוסן בכ-90%, בעוד מדינות באפריקה לא קיבלו אפילו מנה אחת.

"יש עודף במדינות מסוימות, ויש מדפים ריקים באחרים. זהו כתב אישום מוסרי על מצב עולמנו. זו גסות. עברנו את המבחן במדעים, אבל אנחנו מקבלים ציון נכשל באתיקה", אמר גוטרש על הבמה בעצרת הכללית של האו"ם. 

מנהיגי העולם חזרו השנה לניו יורק, לאחר שבשנה שעברה האסיפה השנתית התקיימה באופן ויראטולי בעקבות המגיפה והמגבלות שהגיעו בעקבותיה. עם זאת, כשליש מ-193 המדינות החברות באומות המאוחדות שלחו קטעי וידאו, אך נשיאים רבים, ראשי ממשלה ושרי חוץ הגיעו לארצות הברית כדי להעביר את דבריהם. 

מתוך 5.7 מיליארד מנות חיסונים נגד הקורונה הניתנים רחבי העולם, רק 2% מהם הגיעו לאפריקה. בעקבות הנתונים הללו, גוטרש כעס על מנהיגי העולם וכעת הוא דוחף לתוכנית עולמית במטרה לחסן 70% מכלל אוכלוסיית העולם עד המחצית הראשונה של השנה הבאה.

 

אנטוניו גוטרש בנאומו באסיפת האו"ם בניו יורק (צילום: רויטרס)

 

כמו כן, גוטרש אמר בנאומו כי העולם מעולם לא היה מאוים יותר או מפוצל יותר, וקרא למדינות החברות בארגון "להתעורר" ולהבין שסולידריות היא הדרך היחידה לצאת מהאסון. "אנחנו על סף תהום. אנחנו מתמודדים עם מפל המשברים הגדול ביותר בחיינו". 

"זכויות האדם תחת אש, המדע נתקף, והסיוע הכלכלי לאנשים הפגיעים ביותר מגיע מעט מדי ומאוחר מדי - אם הם מגיעים בכלל", אמר.

נוסף לדברים אלו, המזכיר הכללי של האו"ם, שמתחיל את כהונתו השנייה בת החמש שנים בראש הגוף העולמי, הזהיר מפני עליית המתיחות בין ארצות הברית לסין, שלדבריו עשויה להביא למחלמה קרה חדשה. "אני חושש שהעולם שלנו זוחל לעבר שתי מערכות שונות של כלכלות, מסחר, פיננסים וטכנולגויה, שתי גישות שונות בפיתוח בינה מלאכותית, ובסופו של דבר שתי אסטרטגיות צבאיות וגיאו-פוליטיות שונות", אמר. "זהו מתכון לצרות. זה יהיה הרבה פחות צפוי מהמלחמה הקרה". 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE