הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משבר ב-CIA? בכיר הוחזר לארה"ב כי הטיל ספק במתקפה מסתורית נגד דיפלומטים אמריקנים
על פי הדיווחים, מפקד התחנה בווינה, אוסטריה, הביע ספקות לגבי אמיתות "תסמונת הוואנה" – בעוד גורמים בכירים טוענים כי מדובר בנשק ביולוגי

ה-CIA החזיר את מפקד התחנה המוצב בווינה, אוסטריה, עקב התנהלותו הכושלת ברקע מקרים חדשים של "תסמונת הוואנה" – מחלה מסתורית הנובעת, על פי השערות, מנשק ביולוגי המשמש כמתקפת טרור נגד דיפלומטים ומרגלים אמריקנים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: AP)

 

נוסף לכך, הדיפלומטית פמלה שפרטלן, בכירה במשרד החוץ אשר ממונה על תגובת המחלקה להתקפות המתמשכות על הפקידים האמריקנים, עוזבת את תפקידה לאחר שישה חודשים בלבד.

על פי הדיווחים, מפקד ה-CIA בווינה, שזהותו מסווגת, הביע ספקנות שהדיווחים על המחלה הם אמיתיים. למרות שב'וושינגטון פוסט' דיווחו כי החזרתו של המפקד לא נובעת אך ורק מטיפולו בתסמונת המסתורית, הדבר מתפרש כקריאה של סוכנות הביון האמריקנית לגורמי מודיעין אחרים לקחת ברצינות את הדיווחים בגין המחלה.

בחודשים האחרונים, הבירה האוסטרית ראתה מספר מקרים של "תסמונת הוואנה", אותם ה-CIA מכנה באופן רשמי כ"תקריות בריאותיות חריגות". אלה שנפגעו לאחרונה כוללים ילדים של עובדי ממשלת ארצות הברית, על פי ה'וושינגטון פוסט'.

כזכור, המקרים הראשונים של התסמונת המסתורית דווחו בשנת 2016 בעיר הבירה של קובה – הוואנה. אז, גורמים אמריקניים רשמיים דיווחו על תסמינים חריגים, החל מכאבי ראש וסחרחורות, ועד כאבי אוזניים, עייפות ובחילות.

 

שגרירות ארצות הברית בווינה, אוסטריה

 

מאז, מתקפות דומות אירעו גם בסין, גרמניה ורוסיה, כמו גם בארה"ב. בתחילת החודש, קצין מודיעין אמריקני סבל מתסמינים אלו בעת שנסע להודו יחד עם מפקד ה-CIA, וויליאס ברנס. כמה שבועות לפני כן, שני מקרים אפשריים של המחלה המסתורית עיכבו את נסיעתה לווייטנאם של סגנית הנשיא, קמלה האריס.

בעקבות התקרית בהודו, ברנס הורה לבחון כל תקיפה פוטנציאלית הכוללת קרינת מיקרוגל או צורות דומות של אנרגיה מכוונת. במהלך כהונתו, ראש סוכנות הביון שילש את מספר הצוותים הרפואיים שבוחנים את המקרים הקשורים לתסמונת.

מחקר מדאיג שפורסם בשנת 2019, מצא כי מוחם של אלו שנדבקו ב"תסמונת הוואנה" עבר שינויים במבנה ובתפקוד. אף על פי שחלק מאמינים כי התקיפות נגד הפקידים האמריקנים מבוצעות על ידי רוסיה, ממשלת ארצות הבית מעולם לא קישרה זאת בפומבי.

"ההתקפות נמשכות, אנשים באמת נפגעים, ואני חושב שזה מוטל על ממשלת ארצות הברית לברר מי עומד מאחורי זה", אמר מארק פולימרופולוס, ששירת 26 שנים ב-CIA, אך נאלץ לפרוש בשנת 2019 עקב בעיות רפואיות, ככל הנראה לאחר שנדבק בתסמונת.

פולימרופולוס היה בטיול במוסקבה בשנת 2017, שם החל להראות תסמינים של המחלה המסתורית, כאשר הוא החל לסבול מסחרחורות ובחילות. הוא אחד מ-200 דיפלומטים ומרגלים אמריקנים שחוו את התסמונת הזו בחמש השנים האחרונות.

"זהו נשק של טרוריסטים. זו פעולה של מלחמה", אמר פולימרופולוס, שאושפז לאחרונה שוב בגלל תסמינים מתמשכים של המחלה. "בשלב מסוים זה היה סביר שמדובר במערכת איסוף מודיעין, אבל עכשיו אני חושב שמדובר בכלי טרוריסטי, שנועד להרוס את הכשירות. זה מוציא את הקצינים שלנו משדה הקרב. זה, למעשה, משאיר אותם במצב לקוי".

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE