הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בכירי צבא ארה"ב מוסרים עדות בקונגרס: "רצינו להשאיר כ-2,500 חיילים באפגניסטן"
שלושת בכירי הצבא האמריקאי סיפרו כי חשבו שיש להשאיר בקאבול כ-2,500 חיילים כדי למנוע מאנשי הטליבאן לכבוש את הבירה, אולם הם סירבו לומר האם המליצו על כך לנשיא. הגנרל מילי אף התייחס לשיחה שערך עם מקבילו הסיני ואמר: "באף שלב לא היה ניסיון לשנות או להשפיע על התהליך, לקחת מסמכויות של הנשיא או להכניס את עצמי לשרשרת הפיקוד האזרחית"

לראשונה מאז שהנסיגה מאפגניסטן הושלמה בחודש שעבר, בכירי הצבא האמריקאי מוסרים הבוקר (שלישי) עדות בקונגרס בוושינגטון. בין היתר, ראשי הצבא האמריקאי הודו בכך שלא העריכו בצורה נכונה את מידת השבריריות של הצבא האפגני, והם אף חשפו כי המליצו להשאיר כמה אלפי חיילים במטרה למנוע מהטליבאן להשתלט על המדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי, ושר ההגנה אוסטין, הבוקר בסנאט (צילום: AP)

 

שלושת הבכירים שהגיעו להעיד בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט הם שר ההגנה לויד אוסטין; יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי; ומפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית (USCENTCOM), הגנרל קנת' מקנזי.

הגנרל מילי סיפר לחברי הוועדה כי לדעתו היה צריך להשאיר באפגניסטן לפחות כ-2,500 חיילים, כדי למנוע את הכיבוש של הבירה קאבול. עם זאת, מילי סירב לומר האם המליץ על כך לנשיא ביידן מוקדם יותר השנה, בעת שבבית הלבן שקלו האם לבצע את המהלך. הגנרל מקנזי סיפר שהוא מסכים עם דעתו של יו"ר המטות המשולבים, אך גם הוא סירב לומר מה בדיוק המליץ לנשיא.

 

 

בשלב זה, הסנאטור טום קוטון (רפובליקני, ארקנסו) שאל את הגנרל מילי מדוע לא התפטר מהתפקיד כאשר המלצתו לא התקבלה. מילי, שמונה לתפקיד ע"י הנשיא לשעבר טראמפ, הסביר כי התפקיד שלו הוא לספק את ההמלצות הטובות ביותר לנשיא:

"הנשיא לאו דווקא צריך להסכים עם ההמלצה או לקבל אותה, והוא לא צריך לקבל את ההמלצה רק בגלל שהיא נמסרה מגנרלים", אמר מילי.

 

המטוס האחרון של צבא ארה"ב עוזב את אפגניסטן, ב-30 באוגוסט 2021 (צילום: AP)

 

בהמשך, גם שר ההגנה אוסטין החל למסור עדות. בדומה למילי ומקנזי, גם אוסטין סיפר שהצבא השלים את הנסיגה מאפגניסטן בצורה הטובה ביותר בהתאם למציאות בשטח. כמו כן, שר ההגנה ציין שיהיה "קשה, אך לא בלתי אפשרי" להמשיך ולהיאבק במטרות טרור שעלולות לקום באפגניסטן, ללא נוכחות צבאית במדינה.

בנוסף, שר ההגנה החליט ליישר קו עם מקנזי ומילי ובחר שלא לומר מה בדיוק הוא המליץ לנשיא ביידן לעשות.

לעומתו, הגנרל מילי הביע חשש מכך שארגוני טרור כגון אל-קאעידה ודאעש האפגני יתעצמו ויהוו איום לארצות הברית במהלך 12 עד 36 החודשים הקרובים:

"יתרה מכך, אסור לנו לשכוח שהטליבאן הוא ארגון טרור שעדיין מחזיק בקשרים עם אל-קאעידה. אין לי אשליות כלשהן בנוגע לאנשים שעמם אנו מתמודדים. טרם התברר לנו האם הטליבאן יצליח לשמור על כוחו במדינה, או שמא אפגניסטן בדרך למלחמה אזרחית", אמר מילי.

 

שר ההגנה לויד אוסטין, הבוקר בסנאט (צילום: AP)

 

הגנרל מילי אף נשאל פעמים רבות בנוגע לשתי שיחות טלפון שקיים עם מקבילו הסיני, במהלך השבועות האחרונים של ממשל טראמפ:

"שתי השיחות, מה-30 באוקטובר וה-8 בינואר, תואמו ביחד עם שר ההגנה אספר ושר ההגנה בפועל מילר", אמר מילי, "המטרה של השיחות הייתה להרגיע את הרוחות".

לדבריו של מילי, הוא הרגיש צורך להסביר למקבילו הסיני שארה"ב אינה מתכוונת לפתוח במלחמה נגדה, וזאת לאחר שהתקבל מידע מודיעיני לפיו המשטר בבייג'ינג חשש שהנשיא לשעבר עלול לעשות זאת.

"באף שלב לא היה ניסיון לשנות או להשפיע על התהליך, לקחת מסמכויות של הנשיא או להכניס את עצמי לשרשרת הפיקוד האזרחית", אמר הגנרל, "עם זאת, כן מצופה ממני למסור המלצות ולוודא שכל המידע הגיע לנשיא".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE