הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"חדשות טובות מאוד": כדור נגד הקורונה מפחית ב-50% את הסיכון למוות ואשפוזים
יצרנית התרופות 'מרק' פיתחה גלולה אנטי ויראלית נגד הנגיף וערכה ניסוי בקרב 775 מטופלים. התוצאות הדרמטיות הביאו להפסקת הניסוי, והחברה צפויה להגיש את הנתונים ל-FDA כבר בימים הקרובים

יצרנית התרופות 'מרק' (Merck), אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, אמרה ביום שישי כי הגלולה האנטי-ויראלית הניסיונית שלה עבור אנשים שנדבקו בקורונה, מפחיתה בחצי את הסיכוי להתאשפז או למות מהווירוס. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הראשי של הבית הלבן למאבק בקורונה, כינה את הניסוי של חברת 'מרק' כ"חדשות טובות מאוד".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הכדורים האנטי ויראליים נגד וירוס הקורונה (צילום: חברת 'מרק')

 

אם הרגולטורים יאשרו אותה, הגלולה תהיה הראשונה לטפל בנגיף, והיא תוסיף דרך חדשה וקלה יותר למאבק בקורונה.

בעקבות הניסוי המוצלח שערכה, החברה מסרה כי בקרוב היא תבקש מגורמי הבריאות בארצות הברית ובעולם לאשר את השימוש בכדור. ההחלטה של מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, יכולה להגיע תוך שבועות, והתרופה, אם תאושר, יכולה להיות מופצת במהירות לאחר מכן.

כל הטיפולים נגד הקורונה אשר קיימים בשלב זה דורשים זריקה או עירוי. כדור שכל אדם יכול לקחת בביתו, יקל על הלחץ בבתי החולים ויכול לסייע לבלום את ההתפרצויות באזורים עניים ורחוקים יותר, להם אין גישה לטיפולים יקרים.

"זה יאפשר לנו לטפל בהרבה יותר אנשים, הרבה יותר מהר, וזה יהיה הרבה פחות יקר", אמר ד"ר וויליאפ שאפנר, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת ונדרבליט, אשר לא היה עורב במחקר.

חברת 'מרק' והשותפה שלה RidgeBack Biotherapeutics, אמרו כי התוצאות המוקדמות של הניסוי בגלולה הראו כי החולים אשר נטלו את הכדור – Molnupiravir, בתוך חמישה ימים לאחר תחילת הסימפטומים של הקורונה, התאשפזו או מתו בשיעור של חצי מאלה שקיבלו גלולת דמה.

המחקר עקב אחר 775 מבוגרים שחלו באופן קל עד בינוני בקורונה, ונמצאו בסיכון גבוה בעקבות בעיות בריאותיות כמו השמנת יתר, סוכרת או מחלות לב. המשתתפים בניסוי לא חוסנו.

 

טיפול בכדורים יפחית את הלחץ העצום על בתי החולים (צילום: Shutterstock)

 

בקרב המטופלים שנטלו את הכדור, 7.3% מהם אושפזו או מתו בתום 30 ימים, לעומת 14.1% מאלה שקיבלו את גלולת הפלסבו. לאחר פרק זמן של חודש, לא היו מקרי מוות בקרב אלה שקיבלו את התרופה האמיתית, לעומת שמונה בקרב אלה שנטלו את תרופת הדמה.

יש לציין כי התוצאות לא נבדקו על ידי מומחים חיצוניים – נוהל רגיל לבדיקת מחקר רפואי חדש. עם זאת, התוצאות היו כל כך חדות, שקבוצת מומחים רפואיים עצמאיים, שעקבו אחר הניסוי, המליצו לעצור אותו וכבר להגיש את הנתונים ל-FDA. מכאן, בכירים בחברה אמרו כי בכוונתם להעביר את התוצאות למנהל המזון והתרופות כבר בימים הקרובים.

למרות הידיעה על טיפול חדש שיכול להיות יעיל וקל יותר, המומחים הדגישו את החשיבות בחיסונים על מנת לשלוט במגפה, בהתחשב בכך שהם מסייעים במניעת העברת הנגיף ומפחיתים את חומרת המחלה אצל אלה שנדבקו.

רכז הקורונה של הבית הלבן, ג'ף זיאנט, אמר כי החיסון יישאר האסטרטגיה העיקרית של הממשלה לשליטה במגפה. "אנחנו רוצים למנוע הדבקות, לא רק לחכות לטפל בהן כשהן קורות", אמר.

 

ה-FDA יקבל בקרוב את נתוני הניסוי בגלולה החדשה (צילום: Shutterstock)

 

אופן הטיפול בכדור עובד כך שהחולים לוקחים ארבעה כדורים, פעמיים ביום, במשך חמישה ימים. בשתי קבוצות החולים דווחו תופעות לוואי, אך הן היו מעט שכיחות יותר בקרב אלו שקיבלו גלולת דמה. 'מרק' לא פירטה את התופעות לוואי.

תוצאות מחקר מוקדמות יותר, הראו שהתרופה החדשה לא מועילה לחולים שכבר אושפזו עם מחלה קשה. הדבר לא מפתיע, בהתחשב בכך שתרופות אנטי ויראליות יעילות יותר כאשר משתמשים בהן לפני שהנגיף פוגע בגוף.

ארצות הברית כבר אישרה תרופה אנטי ויראלית אחת, remdesivir, לטיפול בקורונה, ואפשרה שימוש חירום בו. עם זאת, כל התרופות הללו הן יקרות וניתנות על ידי עירוי או זריקה בבתי חולים או במרפאות.

בהנחה שה-FDA יאשר את התרופה, הממשלה האמריקנית התחייבה לרכוש מספיק כדורים לטיפול ב-1.7 מיליון איש. 'מרק' אמרה כי היא יכולה לייצר כדורים עבור 10 מיליון חולים עד סוף השנה, וציינה כי יש לה כבר חוזים עם ממשלות ברחבי העולם.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE