הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ה-CIA שלח אזהרה חריגה לסוכנים ברחבי העולם, והודה כי עשרות משתפי פעולה נפגעו
במכתב הודגשה התחזקות היכולות המודיעיניות של מדינות כמו סין, רוסיה ואיראן, אשר מצליחים למצוא מקורות של הסוכנות ולהפוך אותם לסוכנים כפולים

ה-CIA שלח אזהרה חריגה לכל תחנות שלה ברחבי העולם, להגביר את ביטחונם המבצעי לאחר שעשרות משתפי פעולה נעצרו, נהרגו או נפגעו בדרך אחרת בשנים האחרונות. כך דווח ב'ניו יורק טיימס'.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ה-CIA באזהרה חריגה לסוכניה ברחבי העולם (צילום: Getty Images)

 

צמרת המודיעין שלחה מכתבים לכל תחנות ובסיסי הסוכנות, אשר כללו את המספר המדויק של המקורות שנעצרו או הוצאו להורג על ידי סוכנויות מודיעין יריבות – פרט שהוא בדרך כלל מסווג מאוד, אשר לא מתפרסם לציבור ואפילו לא לרוב עובדי ה-CIA. מכאן, על פי גורמים רשמיים, העובדה שהמספרים פורטו מראה את חשיבות האזהרה.

במסמך צוינו המאמצים האחרונים של מדינות כמו סין, רוסיה, איראן ופקיסטן, למצוא מקורות של ה-CIA ולהפוך אותם לסוכנים כפולים. לכן, התזכיר פנה גם לקצינים האחראיים על גיוס מקורות חדשים והדגיש בפניהם נושאים כמו אמון במקורות, תהליך גיוס, תשומת לב לסיכוני מודיעין פוטנציאליים ואזהרה שלא לזלזל בכוח של סוכנויות זרות.

בשנים האחרונות, דיווחים רבים הצביעו על כך שסין הפכה למיומנת במיוחד במעקב אחר רשתות הריגול האמריקניות. בשנת 2017, ה'טיימס' סיקר אירוע בו הוצאו לפחות 12 מקורות שבייג'ינג חשדה בהם, ועוד כמה נכלאו.

עוד בעיה שהועלתה במכתב הייתה פגיעה במערכת התקשורת המסווגת של ה-CIA, שהובילה לחשיפת רשתות בסין ובאיראן. נוסף לכך, כמה גורמים סבורים שקציני מודיעין אמריקנים בוגדים מסרו מידע שהוביל למעצרים ומותם של מקורות.

בנובמבר 2019, למשל, סוכן לשעבר, ג'רי צ'ון לי, נידון ל-19 שנות מאסר לאחר שהודה באשמת קשירת קשר בריגול. התובעים טענו במשפטו כי קציני המודיעין הסיניים העניקו ללי יותר מ-840 אלף דולר במשך שלוש שנים, החל משנת 2010, כדי שיחשוף שמות של מקורות המשתפים פעולה עם ה-CIA. צוות ההגנה של לי הכחיש את הדברים.

חודשים קודם לכן, הוגש כתב אישום נגד מוניקה וויט – קצינת מודיעים לשעבר בחיל האוויר, בגין מסירת מידע לאומי לממשלת איראן.

למעשה, העלייה במספר המקורות שנפגעו בדרך כזו או אחרת, מדגישה את הדרכים המתוחכמות יותר שבהן סוכנויות הביון הזרות עוקבות אחרת פעולות של ה-CIA. מנגנונים אלה כוללים בינה מלאכותית, כלי זיהוי פנים ושיטות פריצה אחרות.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE