הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אפליה ברורה": תקווה מחודשת לאסיר יהודי הנידון למוות בטקסס
שופטת מדאלאס בחנה את התיק של רנדי הלפרין וקבעה כי השופט שהטיל עליו עונש מוות פעל מתוך מניעים אנטישמיים: "הדרך היחידה שבה ניתן לתקן את העוול בצורה הוגנת היא באמצעות משפט חוזר". ההחלטה הסופית תתקבל ע"י ביהמ"ש במדינה; הלפרין נידון לעונש מוות בעקבות מעורבותו ברצח של שוטר במהלך בריחה מהכלא

אסיר יהודי שנידון למוות בטקסס צריך לקבל משפט חוזר מכיוון שהשופט במשפט הראשון החזיק בדעות אנטישמיות, כך נקבע אתמול (שני) בבית המשפט בדאלאס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הלפרין בשנת 2003, לאחר רצח השוטר (צילום: AP)

 

מדובר ברנדי הלפרין, שהורשע בהתעללות קשה בפעוט בן שנה וחצי ונשלח למאסר בבית הכלא בעיר קנדי, כ-90 ק"מ דרום-מזרחית לסן אנטוניו.

ב-13 בדצמבר 2000, הלפרין ושישה אסירים נוספים הצליחו לברוח מבית הכלא. כעבור 11 ימים, בערב חג המולד, האסירים שדדו חנות לציוד ספורט בפאתי דאלאס, במהלכו ירו למוות בשוטר אוברי הוקינס.

לימים, האסירים שנמלטו מהכלא קיבלו את הכינוי "הטקסס 7", ועד סוף חודש ינואר נעצרו 6 מתוכם (אחד התאבד כאשר הבין כי עומד להיתפס ע"י הרשויות). מאז, ארבעה מהנמלטים הוצאו להורג כאשר שניים נוספים ממתינים לביצוע גזר הדין, ביניהם הלפרין.

בדומה לשאר הנמלטים, הלפרין הועמד לדין בגין רציחת השוטר, ועל כך הוא נידון למוות. אלא שבשלב זה, נכנס לתמונה השופט שהואשם באנטישמיות - ויקרס קנינגהאם. לדבריו עורכי דינו של הלפרין, השופט האנטישמי השתמש באמירות מעוררות מחלוקת במהלך המשפט, לרבות אמירות אנטישמיות שכוונו כלפי הלפרין.

 

מימין: השוטר אוברי הוקינס; משמאל: הלפרין (צילום: משרד השריף במחוז טלר / משטרת פורט וורת' / AP)

 

בשנה שעברה בית המשפט במדינה סירב לבחון את הטענות של הלפרין, אולם לאסיר ניתנה האפשרות לערער על כך.

כעת, לאחר שהשופטת ליילה מייז בחנה את התיק, היא קבעה כי לדעתה הלפרין צריך לקבל משפט חדש, אולם ההחלטה הסופית תתקבל ע"י ביהמ"ש העליון במדינה.

בפסיקתה כתבה השופטת מייז כי השופט קנינגהאם "החזיק בדעות אנטישמיות שהובילו לאפליה והטיה כנגד הלפרין בגלל שהוא יהודי". השופטת אף כתבה כי "הדרך היחידה שבה ניתן לתקן את העוול בצורה הוגנת היא באמצעות משפט חוזר".

 

השופט ויקרס קנינגהאם (צילום: דאלאס מורנינג ניוז)

 

בתקשורת המקומית בדאלאס דווח בשנת 2018 (בזמן שהשופט התמודד על תפקיד נציב המחוז) כי קנינגהאם פתח קרן לילדיו ובה סכומי כסף גדולים, אך התנה את קבלת כספי הקרן בכך שילדיו "לא יתחתנו עם אדם שאינו לבן או אינו נוצרי".

השופט העצמו הגיב לפרשה והכחיש כי עשה שימוש באמירות גזעניות או אנטישמיות כלפי נאשמים. עוד הסביר כי דעותיו בנוגע לנישואי תערובת השתנו מאז 2010, אז פתח את הקרן למען ילדיו.

עוד נטען ע"י עורכי דינו של הלפרין כי לשופט עבר עשיר של אמירות גזעניות שכוונו כלפי אנשים שאינם לבנים או נוצרים, ביניהם אפרו-אמריקאים, היספאנים ויהודים. הם אף טענו כי קנינגהאם איים שלא לשלם עבור לימודי המשפטים של בתו אם לא תיפרד מבן זוגה היהודי.

38% לא
62% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE