הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שר ההגנה לשעבר גייטס: "נהייתי חולה פיזית מלצפות בנסיגה מאפגניסטן"
לשר ההגנה תחת אובמה ובוש הבן יש פה מלא ביקורת כלפי התנהלות ממשל ביידן בפיאסקו הקשה באפגניסטן, ולקח חשוב לארה"ב בעתיד

שר ההגנה לשעבר רוברט גייטס אומר כי תמונות של הנסיגה הכאוטית והעקובה מדם של כוחות אמריקאים מאפגניסטן באוגוסט האחרון גרמו לו לחלות פיזית. "זה היה ממש קשה לכמה ימים שם", אומר גייטס ב"60 דקות" של CBS News בריאיון ששודר ביום ראשון.

"למעשה לא הרגשתי טוב, והבנתי שזה בגלל מה שקורה בקאבול. והייתי פשוט כל כך מדוגא לגבי הדרך שבה זה נגמר, אם תרצה. ואני מניח שהתחושה השנייה שהייתה לי היא שכנראה זה לא היה צריך להיות כך”.

הפינוי האקראי מנמל התעופה הבינלאומי חמיד קרזאי מחוץ לקאבול בעקבות כיבוש אפגניסטן על ידי הטליבאן ומותם של 13 אנשי שירות אמריקאים בפיגוע התאבדות של דאעש היו חלק מהאירועים המרכזיים בנסיגה.

נכון להרגע, מאות אזרחים אמריקאים ותושבי קבע חוקיים נותרו בשטח עוין, יחד עם אלפי אפגנים שסייעו לכוחות אמריקאים במהלך מלחמת הקואליציה שהובילה אמריקה נגד הטליבאן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שר ההגנה גייטס, (צילום:CBS)

גייטס, ששימש כמזכיר ההגנה תחת ג'ורג 'וו. בוש וברק אובמה - וכתב בזיכרונותיו שג'ו ביידן "טעה כמעט בכל נושא מדיניות החוץ והביטחון הלאומי בארבעת העשורים האחרונים" - מאשים את הנשיא הקודם והנוכחי דונלד בפיאסקו.

"אין ספק שהצבא רואה בנסיגה את החלק המסוכן ביותר במבצע", אומר גייטס לאנדרסון קופר, "אבל באמת היה להם הרבה זמן לתכנן, החל מהעסקה שהשיג הנשיא טראמפ עם הטליבאן. אז זה היה בפברואר 2020”.

לאחר שההסכם הזה נרקם, טוען גייטס, ממשל טראמפ היה צריך לעבור במהירות כדי להוציא את בעלות הברית האפגניות מהמדינה.

לאחר שהודיע ​​ביידן באפריל כי כוחות ארה"ב ייצאו מאפגניסטן עד יום השנה ה-20 להתקפות 9/11, מוסיף ראש הפנטגון לשעבר, היה צריך להתחיל בפינויים מייד. "אם תתחיל עם הרעיון שאנחנו שולפים לגמרי, אני חושב שתצטרך להיות די נאיבי לא להניח שדברים ייפגעו ברגע שהנסיגה תסתיים", אומר גייטס. טראמפ וחברים אחרים בממשלו טענו כי הסכם פברואר 2020, אשר הבטיח תאריך נסיגה של ה-1 במאי, התבסס על כך שהטליבאן עומד בתנאים מסוימים.

ממשל ביידן מצידו האשים את ממשל טראמפ בהזנחת התהליכים הרשמיים לסיוע לאפגנים להשיג מקלט בארה"ב.

בינתיים, גייטס אומר שהוא לא מאמין שהצבא האמריקאי יכול לשמש לבניית אומות במדינות כמו אפגניסטן ועיראק.

"יש קומץ חריגים. גרמניה ויפן לאחר מלחמת העולם השנייה הן דוגמאות לכך. אבל בעצם הרסנו את שתי המדינות. תבוסה מוחלטת", הוא אומר לפני שמוסיף כי "אתה יודע, אחד הציטוטים האהובים עליי הוא מצ'רצ'יל: 'דמוקרטיה היא לא זונה שאפשר להרים אותה ברחוב עם אקדח טומי' ואני לגמרי מאמין בזה”.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE