הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תחילתו של משבר? טורקיה תגרש את השליח האמריקני ו-9 שגרירים נוספים
עשרה דיפלומטים קראו לנשיא לשחרר פעיל חברתי הכלוא ארבע שנים בגין מעורבות בניסיון ההפיכה, מה שהביא את ארדואן להודיע על סילוקם

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע על גירוש שגרירים מ-10 מדינות מערביות, כולל השליח האמריקני במדינה, אשר דחקו בממשלתו לשחרר מנהיג חברתי הכלוא כארבע שנים. אם הצעד של הנשיא אכן יתבצע, המהלך יסמן את הקרע העמוק ביותר עם המערב ב-19 שנות שלטונו של ארדואן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Shutterstock)

 

"הוריתי לשר החוץ שלנו להכריז על 10 השגרירים הללו כפרסונה נון גרטה [אישיות לא רצויה] בהקדם האפשרי", אמר ארדואן ביום שבת, אך לא ציין תאריך בו יתבצע הגירוש. "הם חייבים להכיר ולהבין את טורקיה. הם חייבים לעזוב מכאן ביום שהם כבר לא מכירים את טורקיה", הוסיף הנשיא והאשים את השליחים הזרים ב"חוסר הגינות".

כמו כן, ביום חמישי ארדואן צוטט באומרו שהשגרירים הללו לא היו משחררים "שודדים, רוצחים ומחבלים" במדינות שלהם.

ההחלטה של ארדואן מגיעה לאחר ששגרירים פרסמו הודעה משותפת ביום שני, שבה נאמר כי המשך מעצרו של הפעיל החברתי הכלוא, עוסמאן קוואלה, "מטיל צל" על טורקיה. ארצות הברית, גרמניה, קנדה, דנמרק, פינלנד, צרפת, הולנד, ניו זילנד, נורבגיה ושוודיה, קראו "לפתרון צודק ומהיר".

 

עוסמאן קוואלה (צילום: איי.אף.פי)

 

הפילנתרופ קוואלה, יליד פריז בן 64, יושב בכלא הטורקי מאז סוף שנת 2017, והוא הואשם במימון הפגנות ארציות ב-2013 ובמעורבות בניסיון ההפיכה בשנת 2016, האשמות אותן הוא מכחיש.

בשיחה עם סוכנות הידיעות איי.פי בשבוע שעבר מתא הכלא שלו, קוואלה אמר שהוא מרגיש כמו כלי בניסיונות של ארדואן למצוא אשמים בהתנגדות המקומית לשלטונו בן כמעט שני העשורים. קוואלה אמר כי הוא לא ישתתף יותר במשפטו, שכן אין לו סיכוי לקבל שימוע הוגן.

מועצת אירופה, האחראית על זכויות האדם ביבשת, הוציאה אזהרה אחרונה לטורקיה לציית לצו של בית הדין האירופי לזכויות אדם שנחתם בשנת 2019, לשחרר את קוואלה עד למשפטו. אם המדינה לא תעשה זאת עד ה-2 בדצמבר, המועצה תוכל להצביע על פתיחת הליך משמעתי נגד אנקרה.

בית הנבחרים הפדרלי של גרמניה, הבונדסטאג, מסר כי המחוקקים קוראים לתגובה נוקשה. "הפעולות חסרות המצפון של ארדואן נגד מבקריו הופכות יותר ויותר חסרות עכבות. יש להתעמת עם התנהלותו הסמכותית של ארדואן באופן בינאולמי", אמרה סגנית הנשיא קלאודיה רוט, ודרשה להטיל סנקציות ולהפסיק את יצוא הנשק לטורקיה.

13% לא
87% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE