הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עוד מצרך-בסיס מרקיע שחקים והאו"ם מזהיר: "סל המזון העולמי מטפס לשיאים חדשים"
כידוע מחירי המזון העולמיים העולים לשיא של עשרות שנים אינם דבר מצחיק, אלא סימן מבשר רעות לכלכלות השוק המתעורר שבו משקי הבית מקצים הרבה מתקציביהם למזון. עליית מחירי המזון יכולה לגרום לאי שביעות רצון מהממשלות ולעורר אי שקט חברתי

מחיריהם של שמני מאכל גואים ברחבי העולם כאשר שמן דקלים, השמן הצמחי הנצרך ביותר בעולם, מזנק לשיא חדש, ומעורר חששות מאינפלציית מזון עולמית מתמשכת שכבר מורגשת בתחום הבקר, העוף והדגים.

חוזים עתידיים על שמן דקלים במלזיה (יצרנית שמן חשובה ביותר) זינקו השנה ביותר מ-40%, בעוד שמן סויה עולה ביותר מ-50% וכך גם מחירי שמן הקנולה הנמצאים בשיא.

חדשות בלומברג מציינים שהסיבות לעליית המחירים הן "א. הופעת הביקוש העצור עם פתיחת כלכלות מחדש לאחר נגיף הקורונה. ב. תחזית לשימוש נוסף בדלקים מתחדשים כאשר מחירי האנרגיה עולים וג. בעיות ייצור אצל המגדלים הגדולים".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: אילוסטרציה)

"שמן דקלים לא רק נמצא במחסור אשר גורם למחירים גבוהים יותר, אלא גם מושפע חיצונית משווקי האנרגיה", אמרה סאתיה וארקה, הבעלים של Palm Oil Analytics בסינגפור.

ייצור שמן הדקלים במלזיה ירד השנה בגלל הקפאת ייבוא העובדים הזרים, מה שהחמיר את המחסור בכוח אדם במדינה החשובה בייצור השמן.

מועצת שמן הדקלים המלזית דיווחה כי הייצור בתשעת החודשים הראשונים של השנה היה החלש ביותר מאז 2017.

"אין דרך למנוע מהמחירים לעלות עד שתיושם מדיניות שעשויה לצנן את שוק הסחורות, כמו שיעורי ריבית גבוהים יותר", אמרה וארקה.

המשמעות היא שהמשקל של שמנים צמחיים במדד מחירי המזון של ה-FAO (ארגון המזון והחקלאות של האו"ם) ימשיך לגרום לעלייה במחירי המזון העולמיים.

בחודש שעבר הגיע המדד לשיא של עשור.

המדד כולל סל של מוצרי מזון כגון דגנים, שמנים צמחיים, מוצרי חלב, בשר וסוכר.

מחירי המזון העולמיים העולים לשיא של עשרות שנים אינם דבר מצחיק, אלא סימן מבשר רעות לכלכלות השוק המתעורר שבו משקי הבית מקצים יותר מתקציביהם למזון.

עליית מחירי המזון יכולה לגרום לאי שביעות רצון מהממשלות ולעורר אי שקט חברתי.

אלברט אדוארדס מ-SocGen הזהיר לראשונה על כך ממש לפני שהמגיפה התחילה.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE