הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסלמה: פוטין שלח שני מפציצים בעלי יכולת גרעינית לגבול עם פולין
על רקע משבר הגבול והמהגרים בין בלארוס ופולין, והאיומים בניתוק אירופה מרשת הגז הרוסית, נראה כי ולדימיר פוטין ניצב בוטח מאחורי נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בינתיים פולין חוסמת את גבולה, מסרבת לסייע למהגרים הבלארוסים, ואף מבצרת כוחות חמושים על הגבול

רוסיה שלחה שני מפציצים אסטרטגיים בעלי יכולת גרעינית למשימת אימון מעל בלארוס, זה היום השני ברציפות, כתמיכה בבעל בריתה על רקע מחלוקת הגירה בגבולות האיחוד האירופי עם פולין וליטא.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Reuters)

שני מפציצים אסטרטגיים רוסים מדגם Tu-160 תרגלו גיחות הפצצה כ-60 קילומטרים מזרחית לגבול בלארוס עם פולין ביום רביעי וחמישי. משרד ההגנה הבלארוסי אמר כי טיסות רוסיות מסוג זה יתבצעו כעת על בסיס קבוע כחלק ממשימות אימון משותפות וכי מטוסי קרב בלארוסים דימו יירוט. נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אמר שהוא זקוק למפציצים שיעזרו לו לנווט במה שהפך לנקודת יציאה מתוחה בגבול, כאשר אלפי מהגרים ופליטים מתאספים בצד הבלארוסי של הגבול הפולני בתקווה לחצות למערב אירופה. "עלינו לפקח כל הזמן על המצב בגבול. תנו להם לצרוח, תנו להם לצעוק", אמר מר לוקשנקו.

"כן, אלה מפציצים שמסוגלים לשאת נשק גרעיני. אבל אין לנו אפשרות אחרת. אנחנו חייבים לראות מה הם עושים שם מעבר לגבולות". רוב המהגרים באזור הגבול נותרו לכודים בין שירותי הביטחון הבלארוסים והפולנים, וסבלו ממזג אוויר קפוא במחנות מאולתרים. פולין דיווחה על לפחות שבעה מקרי מוות של מהגרים במשבר שנמשך חודשים מספר. מבקרי ממשלת פולין אמרו שהיא מתייחסת למהגרים בצורה לא אנושית ולא נותנת להם להגיש בקשה להגנה בינלאומית. אבל הממשלה אמרה שהמהגרים היו באחריותה של בלארוס מכיוון שהם נמצאים בשטחה באופן חוקי, והצעות לסיוע הומניטרי סורבו.

מר לוקשנקו איים לסגור את מעבר הגז הטבעי הרוסי דרך בלארוס, למרות שלא הייתה תגובה מיידית מרוסיה, בעלת בריתה והתומכת הכספית המרכזית שלה.

האיחוד האירופי האשים את מר לוקשנקו בעידוד מעברי גבול בלתי חוקיים כ"מתקפה היברידית" בניסיון להגיב על הסנקציות של האיחוד האירופי נגד ממשלתו.

בלארוס הכחישה את ההאשמות אך אמרה שהיא לא תמנע מפליטים ומהגרים לנסות להיכנס לשטח איחוד האירופי.

האיחוד האירופי אמר שמינסק מעודדת אלפים שנמלטים מאזורים מוכי מלחמה בעולם לנסות לחצות את גבולותיה, והיא עשויה להטיל סנקציות חדשות על בלארוס וחברות תעופה שיעבירו את המהגרים כבר ביום שני. מנגד ביום חמישי האשימה בלארוס את פולין בהצטברות צבאית "חסרת תקדים" על הגבול.


בינתיים הרשויות הפולניות חסמו מאות מבקשי מקלט מלחצות את הגבול מבלארוס, ופרסו אלפי חיילים אל הגבול על רקע המשבר המתגבר.

נאמר כי בקרת ההגירה אינה מצדיקה ריכוז של 15,000 חיילים המגובים בטנקים ובנכסי הגנה אווירית וכלי נשק אחרים. "זה נראה יותר כמו הקמת קבוצת תקיפה של כוחות", אמר משרד הביטחון הבלארוסי בהערות שפורסמו על ידי כלי תקשורת.

מר לוקשנקו טען כי נעשים ניסיונות להעביר נשק למהגרים, במה שהוא תיאר כפרובוקציה, אך לא הצליח לספק ראיות לטענתו.

הדברים תואמים דפוס של הצהרות דומות של מנהיג בלארוס בימים האחרונים, בהן הזהיר מפני אפשרות של סכסוך צבאי תוך שהוא מדגיש כי מינסק לא רוצה שזה יקרה.

 
0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE