הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נשיא סין כינה את ביידן "ידידי הוותיק" – הבית הלבן מיהר לשלול זאת
נשיאי ארה"ב וסין ערכו פסגה וירטואלית, והאופן שבו שי ג'נפינג כינה את מקבילו האמריקני עוררה סערה מאחר שלפני כחצי שנה, ביידן הדגיש: "אנחנו לא חברים, מדובר בעסקים"

נשיא סין, שי ג'ינפינג, כינה את מקבילו האמריקני ג'ו ביידן כ"ידידי הוותיק" במהלך הפסגה הווירטואלית שיניהם שנערכה ביום שני – מה שעורר סערה בגין המלחמה הדיפלומטית בין המעצמות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיאים ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג (צילום: איי.פי)

 

ביידן הכחיש בעבר שהוא חבר של המנהיג הקומוניסטי, למרות שסיפר לעתים על האינטראקציה החיובית ביניהם במהלך כהונתו כסגן נשיא.

כתב חדשות מטעם 'בלומברג', שאל את דובר הבית הלבן אנדרו בייטס, האם "הנשיא שי ניסה בדרך כלשהי לערער את ארצות הברית" עם השימוש בכינוי זה לנשיא.

"אני לא מתכוון לדבר בשם הנשיא שי", אמר בייטס. "אבל כמו שציינת זה עתה, שמעת במפורש מהנשיא עצמו שיש לו מערכת יחסים ארוכת שנים עם הנשיא שי, הם בילו הרבה זמן ביחד, הם מסוגלים לנהל דיונים גלויים ולהיות ישירים אחד עם השני, מה שעוזר להם להיות פרודוקטיביים. אבל הוא לא מחשיב את הנשיא שי לידיד ותיק".

כזכור, בחודש יוני האחרון, כתב רשת 'פוקס ניוז', פיטר דוסי, הציע לנשיא לדבר עם שי כ"חבר ותיק לחבר ותיק", זאת כדי לרדת לעומקו של מקורות מגפת הקורונה. בתגובה, ביידן אמר: "בוא נגיד משהו ברור. אנחנו מכירים היטב. אנחנו לא חברים ותיקים. מדובר בעסקים בלבד".

 

הפסגה הווירטואלית בין נשיאי ארה"ב וסין (צילום: רויטרס)

 

כמה שעות לפני שביידן ושי ערכו את הפגישה הווירטואלית, מזכירת העיתונות ג'ן סאקי נזכרה בדברים שאמר ביידן בחודש יוני, ואמרה כי ביידן "עדיין לא מחשיב את שי לחבר ותיק, כך שזה נשאר עקבי".

הפסגה הווירטואלית בין שני נשיאי המעצמות, נמשכה כ-3 שעות וחצי, במהלכה השניים דנו בעשרות נושאים, בהם סחר, זכויות אדם, אפגניסטן, איראן, קוריאה הצפונית, טיוואן, הונג קונג, טיבט, בריאות, משבר האקלים ואספקת אנרגיה עולמית.

עם זאת, הנשיא האמריקני והנשיא הסיני לא דנו בנושא מקורות התפרצות מגפת הקורונה, שרק בארצות הברית הביאה למותם של 762,000 בני אדם.

היועץ לביטחון הלאומי, ג'ייק סאליבן, אמר בבוקר יום שלישי כי "הצעדים הבאים" במערכת היחסים בין ארצות הברית לסין, הם בנוגע לשאלת מקורות הנגיף. הוא אמר כי סוכנויות הריגול האמריקניות העריכו באוגוסט כי "סביר" שהנגיף דלף ממכון ווהאן, אך סין מסרבת לשתף פעולה עם חקירה בינלאומית עצמאית.

"כאשר זה מגיע לקורונה, עדיין יש שאלות אמיתיות מאוד בנוגע לשקיפות ולמקורות הנגיף. אבל אנחנו צריכים לנצח את המגפה הזאת בחודש הקרובים, וזה מחייב את ארה"ב, סין ושאל הקהילה הבינלאומית, לעבוד כולם יחד בצורה שבה אנחנו מנסים לחסן את העולם, אבל לא באמצעות סחיטה", אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE