הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הווריאנט החדש: מומחי בריאות מאשימים את המדינות העשירות בהתפתחות 'אומיקרון'
במשך חודשים רבים, ארגון הבריאות העולמי ומדענים אחרים הזהירו כי אם העולם המערבי לא יספק חיסונים עבור מדינות עניות יותר, זנים חדשים ומסוכנים יותר עלולים להתפתח

מומחי בריאות מטילים אשמה בהתפתחות ווריאנט הקורונה החדש על המערב, בטענה שבזמן שיוצרו, אושרו והופצו החיסונים נגד הנגיף – הם סופקו בעיקר למדינות העשירות ביותר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: רויטרס)

 

לדברי המומחים, ככל שהנגיף מתפשט יותר, כך גדל הסיכוי שהוא יפתח מוטציות ויגרום לווריאנט שיהפוך למסוכן יותר לכולם, כולל עבור אלה שהתחסנו.

הגרסה החדשה, אשר מכונה באופן מדעי B.1.1.529, זוהתה בעיקר בבוצואנה ובדרום אפריקה, כמו גם בהונג קונג – לשם היא הגיעה על ידי אדם שטייל למדינה. עד כה התגלו מספר קטן של מקרים, אך הווריאנט מתפשט במהירות גדולה יותר מהאחרים – כך אמרו גורמים רשמיים.

המומחים מתארים את הזן החדש כמדאיג, ומצביעים על מספר המוטציות הגבוה בו, מה שאומר שהוא עלול להפוך את הנוגדנים הקיימים ואת החיסונים לפחות יעילים. כעת, המדענים מנסים להבין אם הזן הוא יותר מדבק, קטלני יותר או שניהם.

עוד לא ברור היכן בדיוק התפתח הווריאנט החדש – בדרום אפריקה, בבוצואנה, במדינה שכנה או במקום אחר לגמרי. אבל המדינות הללו הן בעלות שיעורי חיסונים נמוכים, בין השאר מאחר שהמדינות העשירות אגרו את מלאי החיסונים לעצמם.

נכון ליום חמישי, 23.51 אחוזים מהאוכלוסייה בדרום אפריקה, ו-19.58% בבוצואנה, חוסנו במלואם.

המומחים הזהירו במשך חודשים. ארגון הבריאות העולמי (WHO) קרא שוב ושוב למדינות עשירות יותר לחלוק את החיסונים או לקנות פחות כדי לאפשר למדינות עניות יותר לקבל את המנות הראשונות שלהן, לפני שהמערב מחלק את זריקות הבוסטר.

 

(צילום: פי.איי)

 

אך הדבר לא קרה.

מומחים מה-WHO אמרו שנחוץ מאוד להפיץ את החיסונים באופן רחב יותר, בין השאר כדי למנוע היווצרות גרסאות חדשות ומסוכנות. ד"ר סומיה סוומינתן, המדענית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, אמרה עוד בחודש אוגוסט כי היא "חוששת" שזריקות הבוסטר "יובילו רק לעוד זנים".

מומחים אחרים הזהירו מאותו תרחיש כבר במשך חודשים רבים. קן שדלן, פרופסור ללימודי פיתוח בבית הספר לכלכלה ומדעי המדינה בלונדון, אמר בחודש מרץ שאם אי השוויון העולמי בחיסונים יימשך, "זה עלול לערער את היתרונות הבריאותיים של כל מה שאנחנו עושים עם הסגרים והחיסונים".

לדבריו, זה לא בלתי נמנע שגרסה חדשה וחזקה יותר מהחיסונים תופיע אם הנגיף ימשיך להתפשט, אבל "יידרש הרבה ביטחון כדי להאמין שזה לא יקרה".

ד"ר מייקל אוסטרהולם, אפידמיולוג מאוניברסיטת מינסוטה, שייעץ לנשיא ג'ו ביידן בנוגע לקורונה במהלך המעבר שלו לנשיאות, הביע את אותן דאגות. הוא אמר כי המאמצים לסיים את המגפה יהיו קשים יותר אם תהיה "הדבקה בלתי מבוקרת במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית", אפילו אם המדינות העשירות בעולם יחסנו כמעט את כל האוכלוסייה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE