הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"מרגישים אופטימיים": חודשו שיחות הגרעין בין איראן ומעצמות המערב
נציגים של המדינות החתומות על הסכם משנת 2015 נפגשו באוסטריה והחלו לדון על התנאים לקיום משא ומתן. ישראל, שלא לוקחת חלק בדיונים, הביעה את החשש הכבד מפני הסרת סנקציות

איראן ומעצמות העולם, החתומות על הסכם הגרעין משנת 2015, התכנסו באוסטריה והחלו לדון שוב בהסכם – אותו ארצות הברית נטשה לפני שלוש שנים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה (צילום: מתוך הטוויטר של הנציג הרוסי, מיקאיל אולייאנוב)

 

נציגים מאיראן, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ובריטניה, התכנסו אתמול (שני) בווינה, בירת אוסטריה, כאשר הדברים שהיו במהלך הדיונים הועברו לנציגים אמריקנים, זאת מאחר שטהראן סירבה לקיים שיחות ישירות כי וושינגטון כבר לא חברה בהסכם.

לאחר הפגישה הראשונה, אנריקה מורה מהאיחוד האירופי, העומד בראש חידוש השיחות, הביע אופטימיות: "אני מרגיש אופטימי שאנחנו יכולים לעשות דברים חשובים בשבועות הקרובים", אמר לכתבים.

בהצהרה לאחר השיחות, משרד החוץ האיראני אמר כי טהראן רצינית לגבי הגעה "להסכם הוגן" אשר יבטיח את האינטרסים הלגיטימיים של איראן. עם זאת, נמסר כי "כל עוד מסע הלחץ המקסימלי של ארצות הברית מתקיים, החייאת הסכם הגרעין היא לא יותר מדיבורים".

לדברי צוות המו"מ מטען איראן, ארה"ב חייבת לקבל אחריות על ביטול ההסכם לפני כשלוש שנים, להסיר באופן מידי את כל הסנקציות שהוטלו מאז 2018, ולהבטיח שהיא לא תחזור מההתחייבויות שלה שוב – כפי שעשה טראמפ.

בוושינגטון, בינתיים, נטען כי הם מוכנים להסיר סנקציות שאינן עולות בקנה אחד עם הסכם הגרעין הרשמי – כאשר המשמעות של הדבר היא שממשל ביידן רוצה לשמור על חל מההגבלות שהוטלו, הקשורות לזכויות אדם וטרור.

 

 

מאוחר יותר ביום שני, דוברת משרד החוץ האמריקני ג'לינה פורטר אמרה לכתבים כי וושינגטון מוכנה לחזור לציות הדדי של ההסכם, אך "אם איראן תדרוש יותר או תציע פחות מכך, המשא ומתן הזה לא יצליח".

ברקע חידוש השיחות, ישראל ובריטניה הודיעו כי הן "יעבדו יום ולילה" כדי למנוע מאיראן להפוך למעצמה גרעינית. שרי החוץ של שתי המדינות, יאיר לפיד וליז טרוס, מסרו בהודעה משותפת כי "השעון מתקתק, מה שמגביר את הצורך בשיתוף פעולה הדוק עם השותפים והחברים שלנו כדי לסכל את השאיפות של טהראן".

ראש הממשלה נפתלי בנט, אמר כי ישראל "חוששת מאוד" שמעצמות העולם יסירו את הסנקציות על איראן בתמורה להגבלות לא מספקות על תוכנית הגרעין שלה.

בינתיים, איראן חוזרת שוב ושוב על הטענה כי היא לא מחפשת לפתח נשק גרעיני, אבל מעצמות המערב מפקפקות בהרחבת תוכנית הגרעין שלה בשנתיים האחרונות, מה שגרם לה להעשיר אורניום עד 60%.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE