הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ממשל ביידן הודיע רשמית: מחדשים את מדיניות 'הישארו במקסיקו'
במקביל לניסיונות המתמשכים לבטל את המדיניות באופן סופי, הממשל הודיע שיפעל לפי החלטת ביהמ"ש ויחדש את הנוהל כבר ביום שני הקרוב. במסגרת המדיניות, כל מי שמבקש לקבל מעמד של פליט בארה"ב נדרש להמתין במדינה האחרונה שבה שהה באופן חוקי עד שמעמדו יוסדר

ממשל ביידן הודיע היום (חמישי) באופן רשמי כי מדיניות "הישארו במקסיקו" תחודש בשבוע הבא, וזאת על רקע פסיקת בית המשפט הפדרלי בטקסס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שיירת מהגרים שעשתה את דרכה לגבול ארה"ב-מקסיקו בחודש שעבר (צילום: רויטרס)

 

בהודעת הממשל הוסבר כי המדיניות תיכנס לתוקף ביום שני הקרוב באחד ממעברי הגבול, ובתוך ימים אחדים המדיניות תתרחב למעברי הגבול היבשתיים הגדולים ביותר, לרבות סן דייגו, אל פאסו, לרדו ועוד.

כזכור, בשנת 2019 הממשל הפדרלי (אז בראשות הנשיא לשעבר טראמפ) החל לעשות שימוש במדיניות "הישארו במקסיקו", או בשמה הרשמי "הפרוטוקולים להגנה על המגרים" (Migrant Protection Protocols, או MPP).

במסגרת המדיניות, כל מהגר שמגיע לארצות הברית במטרה לקבל מעמד של פליט, נדרש לשוב למדינה האחרונה שבה שהה באופן חוקי. היות שרוב המהגרים מגיעים פיזית לגבול הדרומי של ארצות הברית, עליהם לחזור למקסיקו ולהמתין במדינה עד שמעמדם החוקי יוסדר.

עם כניסתו לבית הלבן מוקדם יותר השנה, הנשיא ביידן הורה על ביטול המדיניות. בעקבות זאת, מספר מדינות - ביניהן טקסס ומיזורי - הגישו תביעה כנגד הממשל הפדרלי בדרישה להחזיר את המדיניות. בחודש אוגוסט האחרון בית המשפט הפדרלי בטקסס פסק בעד המדינות ואילץ את הממשל הפדרלי לחדש את מדיניות 'הישארו במקסיקו'. בהמשך, הממשל הפדרלי אף פנה לביהמ"ש העליון בבקשה לבטל את הפסיקה, אולם הערעור נדחה על הסף.

 

מעבר הגבול בדרום קליפורניה במרץ 2020 (צילום: Getty Images)

 

במקביל לחידוש המדיניות, הממשל הפדרלי ממשיך לפעול על מנת לבטל את 'הישארו במקסיקו' באופן סופי, ובצורה שלא תאפשר לבתי המשפט להתערב. בסוף חודש אוקטובר השר לביטחון המולדת (DHS), אלחנדרו מיורקס, סיפרה שהמדיניות אומנם הביאה לירידה במספר המהגרים שחצו את הגבול הדרומי של ארה"ב במהלך ממשל טראמפ, אך לדבריו המדיניות "גובה מחיר אנושי משמעותי" מאלפי מהגרים: 

"התועלת של מדיניות ה-MPP מתגמדת בהשוואה לחסרונות שלה. המדיניות חותרת תחת היכולת של הממשל הפדרלי ליישם שינויים נחוצים למערכת ההגירה, אך היא גם מונעת מאיתנו לספק תהליך הוגן והגנות בסיסיות", אמר השר.

מיורקס אמר את הדברים יממה אחת בלבד לאחר שהורה לרשויות ההגירה הפדרליות שלא לבצע מעצרים ופעילויות נוספות במה שמכונה "אזורים מוגנים", למשל בבתי חולים או מוסדות לימוד. בזמנו הוסבר כי המדיניות החדשה נכנסה לתוקף באופן מיידי וחלה על שתי הרשויות הפדרליות שאחראיות על אבטחת הגבולות: סוכנות אכיפת מכס והגירה (ICE) וסוכנות המכס והגנת הגבולות (CBP).

לסוכני בשתי הרשויות הללו הוסבר כי נאסר עליהם לבצע מעצרים או חיפושים ב"אזורים שבהם מהגרים מקבלים או משתתפים בשירותים או פעילויות חיוניים". בין היתר, רשימת "האזורים המוגנים" כוללת בתי ספר, אוניברסיטאות, מכללות, בתי חולים, מרפאות, אתרי בדיקות קורונה, אתרי חיסונים, בתי תפילה ומקומות שבהם נמצאים ילדים, למשל גנים וגני שעשועים.

כמו כן, אכיפת חוקי ההגירה לא תתאפשר במקלטים להומלסים, מקלטים לנשים מוכות, מוסדות גמילה מסמים או אלכוהול, הלוויות, הפגנות ומצעדים. עם זאת, ב-DHS הסבירו שבמקרים חריגים כן יתאפשר לבצע מעצרים באזורים מוגנים, אך רק כאשר קיימת סכנה לביטחון הלאומי.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE