הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איראן מברכת, ישראל מזהירה, וארה"ב בהודעה דרמטית כי "תדע בעוד יום או יומיים": שיחות הגרעין בוינה נמשכות
שיחות הגרעין בוינה נמשכות והזרקור מופנה כמובן למשלחת האמריקאית שבידיה ההחלטה הגורלית - לעמוד בתנאי האיראני ולהסיר מראש את הסנקציות או לנסות ולהמשיך לנצל את השיחות, בינתיים ישראל מזהירה כי האיראנים משתמשים בשיחות הגרעין ככיסוי להמשך ההתקדמות לעבר הפצצה

ארבעה ימים לאחר התנעתן מחדש של שיחות הסכם הגרעין בווינה, ומנהל המשא ומתן הבכיר של איראן, עלי בקרי-קאני, פרסם ביום חמישי הצהרה חיובית נדירה שבה נאמר כי הדיונים עד כה היו "פוריים".

למרות תלונותיו הטוענות כי גופים חיצוניים - ישראל בפרט - מנסים "להרעיל" את האפשרות להגיע לתוכנית פעולה (JCPOA) משוחזרת, בקרי-קאני אמר שהרפובליקה האסלאמית נחושה לראות עסקה. הדיפלומט האיראני הבכיר אמר שיש לו "דיונים פוריים שמטרתם המשך שיתוף הפעולה הטכני בין איראן לסבא"א" - בהתייחסו לכלב-השמירה הגרעיני של האו"ם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

עם זאת, הוא הדגיש ש"עכשיו הכדור במגרש של האמריקאים. האמריקאים חייבים להסיר את הסנקציות".

הצד האיראני עדיין דבק בתקיפות בדרישה המקדימה שלו להקלה מיידית בסנקציות של ארה"ב, והצביע על כך שארצות הברית היא זו שהפרה באופן חד צדדי את ההסכם תחת טראמפ החל משנת 2018.

בקארי-קאני צוטט בתקשורת הממלכתית ובדיווחים בינלאומיים כמאשר "את הכוונה הנחרצת של איראן להשתתף באופן פעיל וחיובי בשיחות בווינה".

במקביל מנהיגים ישראלים האשימו את טהראן בשימוש בוינה כ"כיסוי" להתקדמות לקראת נשק גרעיני - דבר שאיראן דחתה בתוקף.

ביום חמישי אמר ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, למזכיר המדינה טוני בלינקן בשיחת טלפון כי יש להפסיק לאלתר את שיחות הגרעין האירניות.

בעוד שישראל כבר מזמן מתנגדת לכל עסקת JCPOA משוחזרת, זו הפעם הראשונה שהיא דוחקת בגלוי ובאופן ישיר בבית הלבן אפילו לא להיכנס לשיחות:

"איראן עוסקת בסחיטה גרעינית כטקטיקת משא ומתן - זה חייב להוביל להפסקה מיידית של השיחות בווינה ולצעדי תגמול קשים של מעצמות העולם", אמר בנט לבלינקן, לפי הודעת משרדו. אולי בגלל הלחץ הישראלי המחודש הזה, בלינקן היה זהיר בהערכותיו: "אני חייב להגיד לך", הוא פתח באוזניי הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE), "המהלכים אחרונים, הרטוריקה האחרונה, לא נותנים הרבה סיבה לאופטימיות".

עם זאת בלינקן הוסיף, "למרות שהשעה הולכת ומתאחרת מאוד, זה לא מאוחר מדי עבור איראן להפוך את המסלול", בהתייחסו לכך שאיראן עדיין מפרה את מכסי העשרת האורניום.

"בעתיד הקרוב מאוד, מחר או מחרתיים בערך, נהיה בעמדה לשפוט אם איראן באמת מתכוונת כעת לעסוק בתום לב", הוסיף בלינקן.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE