הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ממשל ביידן מחדש את הניסיונות לבטל את מדיניות 'הישארו במקסיקו'
על אף שבית המשפט הפדרלי כבר דחה שתי עתירות קודמות בנושא, הממשל הפדרלי פנה השבוע לביהמ"ש העליון וביקש מהשופטים לאפשר את ביטול המדיניות, במסגרתה מהגרים המבקשים לקבל מעמד של פליט נדרשים לשוב למדינה האחרונה שבה שהו באופן חוקי

הממשל הפדרלי פנה אתמול (רביעי) לבית המשפט העליון של ארצות הברית במטרה לבטל את מדיניות 'הישארו במקסיקו' שגובש ע"י ממשל טראמפ.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


גבול ארה"ב-מקסיקו, מוקדם יותר החודש (צילום: Getty Images)

 

בעתירה שהוגשה השופטים התבקשו לקבוע האם השר לביטחון המולדת (DHS), אלחנדרו מיורקס, מחויב לפעול לפי המדיניות השנויה במחלוקת, במסגרתה כל מהגר המגיע לארה"ב במטרה לקבל מעמד של פליט נדרש לשוב למדינה האחרונה שבה שהה באופן חוקי.

לא ברור אם ביהמ"ש העליון מתכוון לדחות את העתירה, אולם מוקדם יותר השנה בתי המשפט הפדרליים דחו שתי בקשות דומות שהוגשו ע"י ממשל ביידן.

כאמור, מדיניות "הישארו במקסיקו" - או בשמה הרשמי "הפרוטוקולים להגנה על המגרים" (Migrant Protection Protocols, או MPP) - גובשה לראשונה בשנת 2019.

תומכיה טוענים שהיא מסייעת לסגור פירצה בחוק שאיפשרה למהגרים בלתי חוקיים להיכנס לארה"ב, אולם מתנגדי המדיניות טוענים שמי שנפגע מן המהלך הם אותם מהגרים שמבקשים לקבל מעמד של פליט, ונופלים קורבן למעשי שוד ותקיפה בעת שהם נאלצים להמתין במקסיקו.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

עם כניסתו לבית הלבן מוקדם יותר השנה, הנשיא ביידן חתם על צו מנהלי המבטל את 'הישארו במקסיקו', ובחודש יוני האחרון השר מיורקס הודיע באופן רשמי שהממשל הפדרלי מפסיק לעשות שימוש במדיניות זו.

אלא שאז הוגשה תביעה ע"י שתי מדינות - טקסס ומיזורי - ובית המשפט הפדרלי קבע שהממשל מחויב לחדש את 'הישארו במקסיקו'. חשוב לציין כי גם אז הממשל פנה לבית המשפט העליון, אך הבקשה נדחתה ע"י השופטים.

בסופו של דבר, מדיניות 'הישארו במקסיקו' חודשה בתחילת דצמבר, לאחר שביהמ"ש הפדרלי החמישי לערעורים (שאחראי על טקסס, מיסיסיפי ולואיזיאנה) דחה עתירה נוספת שהוגשה ע"י הממשל.

שלושת השופטים בפאנל המיוחד קבעו כי ממשל ביידן "פעל באופן שרירותי, בניגוד לחוק הפדרלי המחייב לעצור מהגרים שנכנסים למדינה באופן בלתי חוקי". עוד כתבו השופטים כי "החוק הפדרלי אף קובע כי במידה שלא ניתן להחזיק את העצורים, יש לשחרר אותם למדינה שממנה הגיעו עד תום ההליכים המשפטיים".

 

ביהמ"ש העליון יכריע? (צילום: רויטרס)

 

לקראת סוף חודש אוקטובר, לפני שביהמ"ש לערעורים פרסם את החלטתו, השר מיורקס סיפר שהמדיניות בגבול הדרום אומנם הביאה לירידה במספר המהגרים שחצו את הגדר במהלך ממשל טראמפ, אך לדבריו המדיניות "גובה מחיר אנושי משמעותי" מאלפי מהגרים: 

"התועלת של מדיניות ה-MPP מתגמדת בהשוואה לחסרונות שלה. המדיניות חותרת תחת היכולת של הממשל הפדרלי ליישם שינויים נחוצים למערכת ההגירה, אך היא גם מונעת מאיתנו לספק תהליך הוגן והגנות בסיסיות", אמר השר.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE