הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שיתוף פעולה נדיר: ארה"ב, סין ורוסיה מסכימות למאמץ לפירוק נשק גרעיני
חמש מעצמות, כולל צרפת ובריטניה, פרסמו הצהרה משותפת לפיה יש להן את האחריות למנוע כל מתקפה, "כי לא ניתן לנצח במלחמה גרעינית"

ארצות הברית, סין, רוסיה, בריטניה וצרפת, הסכימו כי יש להפסיק את התרחבות והפצת הנשק הגרעיני ולהימנע לחלוטין ממלחמה גרעינית, בה לא יהיו מנצחים. כך לפי הצהרה משותפת של חמש המעצמות, לפי פרסום של הקרמלין.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פגישה של מועצת הביטחון של האו"ם, ניו יורק, אוקטובר 

 

חמש המדינות, שהן חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם, חתומות על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני משנת 1968. הן מסרו כי הן רואות את עצמן כאחראיות עיקריות להימנעות ממלחמה בין מדינות גרעיניות וצמצום סיכונים אסטרטגיים, והדגישו את השאיפה לעבוד יחד כדי ליצור אווירת ביטחון.

"אנחנו יודעים כי לא ניתן לנצח במלחמה גרעינית, ולעולם אסור לפתוח בה", נכתב בהצהרה. "מכיוון שלשימוש בנשק גרעיני יש השלכות מרחיקות לכת, אנחנו גם מאשרים שנשק גרעיני – כל עוד הוא ממשיך להתקיים – צריך לשרת מטרות הגנה, הרתעה מתוקפנות ומניעת מלחמה".

על פי גורמים רשמיים שונים, נדרשו מספר חודשים של משא ומתן על נוסח ההצהרה המשותפת, עד שכל חמש המעצמות היו מוכנות להסכים לה.

"אנחנו מדגישים את הרצון שלנו לעבוד עם כל המדינות, כדי ליצור סביבה ביטחונית המתאימה יותר להתקדמות בפירוק הנשק הגרעיני", נכתב.

סגן שר החוץ של סין אמר כי ההצהרה המשותפת של חמש המעצמות יכולה לעזור להגביר את האמון ההדדי ו"להחליף את התחרות בין המעצמות הגדולות – בתיאום ושיתוף פעולה". עוד הוסיף כי לסין יש מדיניות "ללא שימוש ראשון" לגבי נשק גרעיני, כלומר היא לעולם לא תפתח ראשונה במתקפה.

גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית, אמר כי שיתוף הפעולה הוא נקודת אור אל מול המתיחות הגוברת בין המדינות. "ברמת הבסיס, להודות שאנחנו חושבים על הסיכונים האלה יחד, עם ההכרה שזה משהו שאנחנו רוצים להימנע ממנו, במיוחד בתקופה קשה זו – אני חושב שזה ראוי לציון", אמר.

צרפת גם פרסמה הודעה, שם הדגישה כי חמש המעצמות חזרו והדגישו את הנחישות שלהן לדאוג לבקרה על הנשק הגרעיני ופירוקו. הם ימשיכו בגישות דו-צדדיות ורב-צדדיות כדי לעשות כך.

ההודעה המשותפת מגיעה על רקע התדרדרות ביחסים בין רוסיה וסין למדינות המערב, בנושאים שונים כלכליים וביטחוניים, ולאחרונה בעיקר ענייני הפרות זכויות אדם. מוסקבה מאיימת לפלוש לאוקראינה, וסין מאותתת על הנכונות שלה להשתמש בכוח צבאי נגד טייוואן, כמו גם ניהול מלחמה דיפלומטית עם המערב בעניין "רצח עם" האויגרוי.

במקביל, התמוטטות הסכם הגרעין עם איראן משנת 2015 והניסיונות הלא מוצלחים לחזור למשא ומתן שיניב ביטחון אזורי ועולמי, העלו את הסיכון להפצת גרעין במיוחד במזרח התיכון.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE