הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המחבל הנורבגי שרצח 77 איש נכנס לדיון על שחרור מוקדם – והצדיע במועל יד
11 שנים לאחר שביצע את מתקפת הטרור הקשה במדינה, אנדרס ברינג בריוויק הציג סמלים נאציים וביקש לסיים את ריצוי עונשו: "כיום אני מתנער מאלימות וטרור"

הטרוריסט הנורבגי, אנדרס ברינג בריוויק, שרצח 77 בני אדם לפני למעלה מעשר שנים – ביצע הצדעה נאצית והציג סמל כוח לבן בדיון בבית המשפט, בעודו מבקש לקבל שחרור מוקדם מהכלא בטענה שהוא עבר "שטיפת מוח" לפני ביצוע המתקפה האכזרית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אנדרס ברינג בריוויק בדיון לשחרור מוקדם (צילום: Getty Images)

 

כזכור, בריוויק, ימני קיצוני, רצח 77 בני אדם בנורבגיה – רובם בני נוער – במהלך מתקפת מכונית תופת ופיגוע ירי מזעזע באוסלו ובמחנה נוער של מפלגת הלייבור ב-22 ביולי 2011. המתקפה של בריוויק היא הפיגוע הקשה ביותר שהמדינה ראתה מאז מלחמת העולם השנייה.

ביום שלישי הוא הגיע אל בית המשפט המחוזי בטלמרק לדיון בבקשתו לשחרור מוקדם, כאשר הוא לבוש בחליפה שחורה ועם ראש מגולח, ובכניסתו לאולם הוא הצדיעה במועל יד וביצע את הסמל של הכוח הלבן (ביטוי נאצי המייצג את עליונות הלבנים). כמו כן, הוא החזיק שלטים שעליהם נכתב: "תפסיקו את רצח העם נגד האומות הלבנות שלנו", ו"מלחמת האזרחים הנאצית".

כאשר הציג את השלטים, השופט אמר לבריוויק להניח אותם בצד: "אני לא רוצה לראות דברים מהסוג הזה כאשר התובע מדבר".

במהלך הדיון הוא הצדיק את פעילותיו בטענה ש"שטפו לי את המוח. הפקודה הייתה... להקים מחדש את הרייך השלישי. ואיך לעשות את זה, היה תלוי בכל חייל בנפרד".

 

(צילום: רויטרס)

 

בנאומו בפני השופט, שנמשך יותר משעה, בריוויק עמד על כך שהוא כבר לא מהווה איום על החברה, וצריך להשתחרר כעת לאחר שריצה 10 שנות מאסר. "היום אני מתנער לחלוטין אלימות וטרור. אני נותן לך בזאת את מלית הכבוד שלי, שזה מאחוריי לנצח", אמר.

הוא האשים את מסע ההרג שלו ברדיקליזציה מקוונת על ידי מערכת חסרת מנהיגים של הימין הקיצוני שהניעו אותו לפעול כך. בריוויק נשמע שהוא ימשיך לתמוך באידיאולוגיות של עליונות לבנה ואידיאולוגיות נאציות, אך אמר שהוא לא יפעל באמצעים אלימים.

בריוויק, שבקשתו לשחרור מוקדם בשנה שעברה נדחה, הציע לחיות במדינה לא מערבית או באזור הארקטי, אם יקבל שחרור על תנאי.

בריוויק, ששינה את שמו באופן חוקי לפיוטלוף הנסן, מרצה את תקופת המאסר המקסימלית המותרת לפי החוק הנורבגי -21 שנים. עם זאת, ניתן להאריך את העונש ללא הגבלת זמן, כל עוד הוא נחשב לסכנה לחברה.

 

אנדרס ברינג בריוויק, 2012 (צילום: רויטרס)

 

התובעת חולדה קרלסדוטיר אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס כי "העמדה שלנו היא שיש צורך במעצר מתמשך כדי להגן על החברה. הנושא העיקרי כאן הוא הסנה הכרוכה בשחרורו".

קרובי משפחה של ניצולי הפיגוע המתועב, חששו שהשימוע יספק לבריוויק פלטפורמה ציבורית לחשוף עוד יותר את דעותיו הקיצוניות, בעוד מומחים אמרו כי לא סביר שהוא יצליח לקבל שחרור מוקדם.

"הדבר היחיד שממנו אני מפחד, הוא אם תהיה לו הזדמנות לדבר בחופשיות ולהעביר את דעותיו הקיצוניות לאנשים שיש להם אותו הלך רוח", אמרה ליסבת' קריסטין ריינלנד, שמנהלת את קבוצת התמיכה עבור ממשפחות וניצולים.

בשנת 2016, נערך דיון בבקשה לשפר את תנאי כליאתו של בריוויק – ובכניסתו לאולם הוא הצדיע עם אגרוף קמוץ, והציג את עצמו כצלבן אשר מנסה להגן על נורבגיה ואירופה מפני הגירה מוסלמית.

ארבע שנים קודם לכן, הוא הורשע באשמת רצח וטרור ונמצא שפוי מבחינה פלילית, ודחה את דעות התובעים לפיהן הוא היה בהתקף פסיכוטי באותה תקופה.

55% לא
45% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE