הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ה-CIA שולל את החשד למתקפה ביולוגית ממדינה עוינת על פקידים אמריקנים
לאחר מאות מקרים של "תסמונת הוואנה" המסתורית בקרב דיפלומטים אמריקנים, הסוכנות הפדרלית הציגה הערכה לפיה לא סביר שמדובר בפגיעה מכוונת

בהערכת מודיעין חדשה, ה-CIA שולל כי המחלה המסתורית הידועה בכינויה "תסמונת הוואנה" היא תוצאה של מתקפה מתמשך של מעצמה עוינת נגד מאות דיפלומטים ומרגלים אמריקנים – כך אמרו שישה מקורות שתודרכו בעניין לרשת אן.בי.סי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שגרירות ארה"ב בהוואנה (צילום: Getty Images)

 

בכ-24 מהמקרים, הסוכנות לא יכולה לשלול מעורבות זרה, כולל רבים מהמקרים שמקורם בשגרירות ארצות הברית בהוואנה החל משנת 2006. עשרות מקרים נוספים לא הוסברו. עם זאת, מאות חולים אחרים שחוו תסמינים אפשריים של המחלה, ה-CIA מצא הסברים חלופיים סבירים.

הרעיון שתסמיני הפגיעה המוחית נגרמו על ידי מתקפה שהגיעה מרוסיה או מעצמה זרה עוינת אחרת, אשר מכוונת לגורמים רשמיים אמריקניים ברחבי העולם – בין אם לפגוע בהם או כדי לאסוף מידע מודיעיני – נחשב למופרך. כך אמרו המקורות.

אנשים שחוו תסמינים אפשריים של תסמונת הוואנה ותודרכו על ההערכה החדשה של ה-CIA, הביעו אכזבה עמוקה, מסרו המקורות. חלקם ציינו כי ממצאי סוכנות הריגול הפדרלית נחשבים להערכת ביניים, וכי הם לא תואמו עם סוכנויות אחרות, כולל משרד ההגנה.

"ה-CIA פשוט הגיע למסקנה בעצמו", אמר אחד המקורות שתודרכו על הממצאים.

אף על פי כן, כמעט אך אחד שעבד בשיתוף פעולה הדוק בנושא, לא מופתע מכך שלמקרים רבים שהתגלו לאחרונה, של מה שממשל ביידן מכנה "אירועים בריאותיים חריגים", יש הסברים סבירים שאינם קשורים לפעולות עוינות אפשריות. כאשר סוכנויות ממשלתיות החלו לבקש מכל עובד שסבל מכאבי ראש וסחרחורות בלתי מוסברים לדווח על כך, זה היה בלתי נמנע שרבים מהמקרים לא יתאימו לפרמטרים של מה שרופאים זיהו אצל הדיפלומטים והמרגלים שסבלו מפגיעות מוחיות.

 

(צילום: AP)

 

"אפילו 24 מקרים הם הרבה אם מדובר בהתקפה נגד אמריקנים", אמר גורם אחד. אחר הוסיף כי יש איסוף מודיעין אינטנסיבי ומאמץ אנליטי כדי לפתור את המקרים הללו.

החל מסוף 2016, דיפלומטים ומרגלים אמריקנים המשרתים בקובה החלו לדווח על קולות ותחושות מוזרים, ואחריהם מחלות ותסמינים בלתי מוסברים – כולל אובדן שמיעה וראייה, בעיות זיכרון ושיווי משקל, כאבי ראש ובחילות.

במהלך השנים, מאות של פקידים אמריקנים מרחבי העולם דיווחו על תסמינים דומים. גורמי מודיעין בארצות הברית חשדו ברוסיה כי היא מובילה במה שכמה מהם העריכו כמתקפה מכוונת על דיפלומטים מעבר לים. אבל בשלוש השנים שחלפו מאז, סוכנויות הריגול לא חשפו מספיק ראיות כדי לאתר את הגורם או את האשם לאירועי הבריאות.

האקדמיות הלאומיות למדעים, הנדסה ורפואה, כתבו בדו"ח שפורסם בשנת 2020 כי חלק מהפגיעות המוחיות שנצפו עולות בקנה אחד עם ההשפעות של אנרגיית מיקרוגל מכוונת, כאשר צויין שרוסיה חקרה זאת במשך זמן רב. עם זאת, רוסיה הכחישה בעקביות כל קשר למעורבות.

עוד נטען מטעם האקדמיה, כי מומחים רפואיים ומדעיים שחקרו את הסימפטומים בקרב של כ-40 איש שנפגעו, הגיעו למסקנה ששום דבר דומה לא תועד בעבר בספרות הרפואית. רבים מהחולים דיווחו ששמעו צליל חזק וחשו לחץ בראשם, הלכו באופן לא יציב וסבלו מהפרעות בראייה. רבים גם סבלו מהשפעות לאורך שנים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE