הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המאבק הבא במערכת החינוך בקליפורניה: מחוקקים מקדמים חובת חיסונים גורפת בבתי הספר
בימים האחרונים הוגשו שתי הצעות חוק במדינה המוזהבת, אחת שתאפשר לבני נוער להתחסן ללא הסכמת הוריהם, והשנייה שתחייב את כלל התלמידים בבתי הספר הציבוריים במדינה להתחסן לקורונה, גם במידה שרשויות הבריאות לא יעניקו "אישור מלא" לחסן את קבוצת הגיל

יותר משנתיים עברו מאז שזוהה המקרה המאומת הראשון של נגיף הקורונה בארצות הברית. האיום הבריאותי גרר הגבלות רבות, החל מחובת עטיית מסכות בחללים סגורים וכלה בסגרים ובהנחיות דומות. אך נדמה שהשיבושים הכבדים ביותר נרשמו בחייהם של ילדים ובני נוער, שהעבירו את רוב המשבר במתכונת של לימודים מהבית.

כיום רוב בתי הספר הציבוריים בארה"ב נשארו פתוחים, אך הזינוק בתחלואת הקורונה שנרשם בשבועות האחרונים הוביל לכך שתלמידים רבים נעדרים מהלימודים. כך לדוגמה, במשרד החינוך במחוז לוס אנג'לס - השני בגודלו בארצות הברית - מדווחים על שיעור נוכחות העומד על כ-70% בלבד, במהלך השבועיים שעברו מאז פתיחת הסמסטר החדש.

כעת, המחוקקים בקליפורניה מקדמים שתי הצעות חוק שנועדו לאפשר לבתי הספר להישאר פתוחים, במקביל להחזרתם של רוב התלמידים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

הצעת החוק הראשונה הוגשה ביום חמישי האחרון ע"י סקוט וינר - דמוקרט שמייצג את סן פרנסיסקו (כמו גם חלקים של מחוז סן מטאו) בסנאט המקומי של קליפורניה. 

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, במסגרת הצעת החוק, ילדים בני 12 ומעלה יוכלו לקבל כל חיסון שמאושר ע"י רשויות הבריאות האמריקאיות גם במידה שהוריהם אינם מסכימים לכך. 

בהודעתו של וינר שפורסמה זמן קצר לאחר הגשת הצעת החוק, הוסבר כי מדינות אמריקאיות רבות קידמו ואף אישרו חוקים דומים, ביניהן אלבמה (שמאפשרת לבני 14 ומעלה להתחסן ללא הסכמת הוריהם), אורגון (בני 15 ומעלה) ורוד איילנד ודרום קרוליינה (בני 16 ומעלה). בנוסף, בבירת ארצות הברית, וושינגטון די. סי., מותר לבני 11 ומעלה לקבל חיסון ללא הסכמת ההורים.

יתרה מכך, וינר ציין כי כבר עתה החוק בקליפורניה מאפשר לבני 12 ומעלה לקבל שני חיסונים ללא הסכמת ההורים: חיסון נגד הפטיטיס B וחיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV). חשוב להדגיש כי מלבד שני החיסונים הנ"ל וקבלת טיפול למניעת הידבקות במחלות מין, החוק בקליפורניה מחייב בני 12 עד 17 לקבל אישור של אחד ההורים או אפוטרופוס על מנת להתחסן.

"צריך להעניק לצעירים אוטונומיה לקבל החלטות וגישה לחיסונים שמצילים חיים, ללא קשר לאמונות או ללו"ז של הוריהם", הסביר הסנאטור הדמוקרטי שהוסיף, "זה חיוני עבור בריאותם הפיזית והנפשית. בלתי נתפס לחשוב שיש נערים ונערות שרוצים להתחסן ולא עושים זאת בגלל שהוריהם מסרבים לקחת אותם".

חשוב לציין כי במסגרת הצעת החוק, בני נוער יקבלו גישה רק לחיסונים שאושרו ע"י שני הגופים המרכזיים של משרד הבריאות הפדרלי: מנהל המזון והתרופות (FDA) והמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

בין היתר, שלושת החיסונים לנגיף הקורונה - פייזר, מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון - יכללו ברשימה זו. עם זאת, הסנאטור מסן פרנסיסקו ציין שהצעת החוק תחול גם על חיסונים אחרים כגון חצבת. למען הסר ספק, וינר הדגיש שלא מדובר ב"חובת חיסונים", אלא הצעת חוק שתעניק לבני נוער גישה לחיסונים במידה שהם מעוניינים בהם.

בדומה לשאר מדינות ארצות הברית, ילדים בני 5 ומעלה בקליפורניה זכאים להתחסן נגד נגיף הקורונה כבר היום. לפי וינר, ישנם קרוב למיליון בני נוער (כשליש מבני 12-17 במדינה) בקליפורניה שטרם התחסנו.

 

הסנאטורים ריצ'רד פאן (משמאל) וסקוט וינר (צילום: AP / Getty Images)

 

במקביל לכך, הבוקר (שני) הוגשה הצעת חוק נוספת, במסגרתה החיסונים נגד נגיף הקורונה יתווספו לרשימת החיסונים הנדרשים על מנת להירשם ללימודים בבית ספר ציבורי בקליפורניה.

הצעת החוק הוגשה ע"י ריצ'רד פאן, דמוקרט המייצג את רוב אזורי העיר סקרמנטו בסנאט המקומי של המדינה המוזהבת. 

כזכור, בחודש אוקטובר האחרון מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם, חשף מדיניות חדשה שצפויה להשפיע על מיליוני תלמידים במדינות: החיסון לנגיף הקורונה התווסף לרשימה של עשרה חיסונים נוספים (לרבות החיסונים נגד מחלת החצבת וחזרת) שכל תלמיד מחויב לקבל כדי להירשם לבית הספר.

המושל הציג את מדיניות זו במהלך ביקור בבית ספר יסודי בסן פרנסיסקו, ובזמנו הוא סיפר שהמדינה תאפשר להורים לקבל פטור מהמדיניות (מסיבות רפואיות או דתיות), אולם הוא הוסיף שטרם הוחלט מי יהיה זכאי לקבל פטור. בכל מקרה, תלמיד שאינו מחוסן (ושלא קיבל פטור) לא יוכל להשתתף בשיעורים הנערכים בתוך הכיתות, ובמקום הוא ייאלץ ללמוד מהבית.

 

 

"אנחנו רוצים לסיים את המגפה העולמית - היא התישה את כולנו", הסביר המושל הדמוקרטי בעת הביקור בבית הספר בסן פרנסיסקו, "החיסונים עובדים - זו הסיבה שתחלואת הקורונה בקליפורניה היא הנמוכה ביותר בארה"ב".

עם זאת, המושל הדגיש שהמדיניות החדשה תיכנס לתוקף רק לאחר שרשויות הבריאות הפדרליות (כאמור, ה-CDC וה-FDA) יעניקו אישור מלא לאחד החיסונים, עבור קבוצת הגיל הרלוונטית. כיום, "אישור מלא" הוענק לחיסון של פייזר עבור בני 16 ומעלה, אולם החיסון ניתן לבני 5 עד 15 במסגרת "אישור לשימוש חירום" (Emergency Use Authorization, או EUA).

דהיינו, על אף שחובת חיסונים גורפת לתלמידי בתי הספר הציבוריים בקליפורניה כבר הוכרזה, היא תיכנס לתוקף אך ורק כאשר ה-CDC וה-FDA יענקיו אישור מלא לחסן בני 12 ומעלה. לדבריו של פאן, הצעת החוק נועדה לסגור את הפירצה הנ"ל, ולקדם את חובת החיסונים כבר עתה (כלומר, לא להמתין לאישור ה-CDC וה-FDA).

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

"עלינו לוודא שבתי הספר יהיו מקומות בטוחים, כדי שהורים ירגישו בנוח לשלוח את ילדיהם לשם", הסביר הסנאטור פאן, רופא ילדים במקצועו שהוסיף, "המטרה היא גם לוודא שבתי הספר יישארו פתוחים. אני חושב שאנחנו צריכים לנהל דיונים בנוגע לילדים שלנו, ובייחוד בנוגע לאמצעי הבטיחות הקיימים בבתי הספר".

לדבריו של פאן, הצעת החוק החדשה גם תסגור פירצה נוספת שקיימת בחובת החיסונים שהוכרזה ע"י המושל ניוסאם. תחת מנדט החיסונים של המושל, להורים תינתן אפשרות להצהיר על "אמונות אישיות" כסיבה לאי-קבלת החיסון. פאן הסביר שהחוק בקליפורניה מחייב לעשות זאת כאשר מדובר בחיסון חדש.

עם זאת, אם החיסון יתווסף לרשימת החיסונים שכלל התלמידים נדרשים לקבל (כאמור, כמו החיסון נגד צהבת או חזרת) ניתן לקבל פטור מהמדיניות אך ורק מסיבות רפואיות.

בנוסף, חשוב לציין כי חובת החיסונים של המושל ניוסאם אמורה לכלול רק בני 12 ומעלה, אך הצעת החוק של הסנאטור פאן קוראת להכריז על חובת חיסונים לכלל תלמידי בתי הספר הציבוריים, מהגן (Kindergarten) ועד כיתה י"ב, גם במידה שהחיסון של פייזר רק יאושר לשימוש חירום בקרב בני 5 עד 15.

הסנאטור מסקרמנטו אף חשף כי הצעת החוק קוראת לחסן בני נוער וילדים בשתי מנות (במקרה של פייזר או מודרנה) או מנה אחת (במקרה של ג'ונסון אנד ג'ונסון), אך לא צפויה לכלול חובה להתחסן בבוסטר - לפחות לא בשלב זה.

 

המושל ניוסאם (צילום: AP)

 

כעת, לאחר ששתי הצעות החוק הוצגו באופן רשמי, הסנאט המקומי של קליפורניה (31 דמוקרטים ו-9 רפובליקנים) יחל לדון בהן. אם הצעות החוק יאושרו ע"י הסנאט, הן יעברו לבית הנבחרים המקומי של קליפורניה (בו הדמוקרטים זוכים לרוב של 56 חברים, לעומת 19 רפובליקנים, עצמאי אחד ו-4 מושבים פנויים).

במידה שהצעות החוק יאושרו ע"י שני בתי המחוקקים במדינה המוזהבת, הצעות החוק יגיעו לשולחנו של המושל ניוסאם, שיוכל לחתום עליהן (ובכך לאשר אותן) או להטיל וטו. לא ברור מתי בדיוק תיכנס לתוקף הצעת החוק שהוגשה ע"י וינר. לעומת זאת, לסנאטור פאן כבר יש תאריך יעד: "אם הצעת החוק תאושר, היא תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023", הוא הסביר.

לפי ההערכות, שתי הצעות החוק צפויות להיתקל בהתנגדות עזה. בעבר, כאשר נעשו ניסיונות לשנות את חובת החיסונים בבתי הספר (עוד לפני משבר הקורונה), המהלך גרר עימותים רבים, מחאות ממושכות ומעצרים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE