הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם רוסיה ביצעה פשעי מלחמה באוקראינה? מומחים מסבירים
על פי החוק הבינלאומי, יש להוכיח כי המתקפות בוצעו במכוון על אוכלוסייה אזרחית או נעשו ללא הבחנה – וגרמו למוות ונזק. "העובדה שהתוצאה איומה – לא מספיקה"

בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) מתכונן לחקור פשעי מלחמה אפשריים שבוצעו במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה, לאחר שכמעט 40 מדינות ביקשו לפתוח בצעד זה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: AP)

 

התובע הראשי קארים חאן אמר כי משרדו פועל כעת לאסוף ראיות "לכל האשמות בעבר ובהווה על פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות או רצח עם – שבוצעו בכל חלק משטחה של אוקראינה על ידי כל אדם".

מאז שפוטין הורה על הפלישה למדינה ב-24 בפברואר, על פי הערכות אלפי בני אדם נהרגו או נפצעו. משרד זכויות האדם של האו"ם העריך ביום רביעי כי מספר ההרוגים האזרחים עומד על לפחות 516, עם 908 פצועים – אך הנתון האמיתי עשוי להיות "גבוה בהרבה".

לבית המשפט בהאג יש סמכות שיפוט בלתי מוגבלת לחקור פשעי מלחמה שייתכן שבוצעו בשטח אוקראינה מאז ספטמבר 2015, זאת לאחר סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה בשנה שלפני כן.

מומחים שונים שוחחו עם אתר החדשות 'ניוזוויק', וציינו מה עומד בפני הגורמים השונים להחליט אם מדובר בפשע מלחמה או לא.

 

 

אמנם זה לא פשע מלחמה לתקוף מטרות צבאיות – אבל מה שיכול להיחשב כפשע מלחמה הוא הטרדה מכוונת של אזרחים, או שימוש בשיטות לחימה שאינן מכוונות במדויק לאזרחים, אך הן חסרות הבחנה עד כדי כך שמוות של אזרחים הוא כמעט בטוח.

יואניס קלפוזוס, מייסד שותף של Global Legal Action Network, ופרופסור אורח בביה"ס למשפטים בהרווארד, אמר כי עניין המיקוד לאוכלוסייה אזרחית יעמוד ככל הנראה בלב החקירה של ICC – שיבדוק התקפות מכוונות נגד אזרחים וכאלה שאינן מידתיות, בכך שהן גורמות ל"אובדן מקרי של חיי אזרחים או נזק לאזרחים או לסביבה, שהוא מופרז ביחס ליתרון הצבאי".

האתגר יהיה בזיהוי או כוונת התוקף, או אופי תהליך קבלת ההחלטות. "למרבה הצער, העובדה שהתוצאה עצמה איומה – אינה מספיקה עבור ממצא סופי של הפרה של חוק הסכסוך המזוין, ובמיוחד פשע מלחמה", אמר קלפוזוס.

מזכ"ל נאט"ו אמר ב-4 במרץ כי רוסיה משתמשת בפצצות מצרר באוקראינה – פצצות שנפתחות באוויר ומפזרות מאות פצצות משנה קטנות - ולדבריו הארגון ראה דיווחים על שימוש בסוגים אחרים של נשק שמסמן "הפרה של החוק הבינלאומי".

 

 

ננסי קומבס, פרופ' למשפטים, אמרה כי היא מאמינה שה-ICC עשוי למצוא מקרה חזק של פשעי מלחמה מצד רוסיה. "פצצות מצרר הן הפרה ברורה, במיוחד בסוגי המקומות שבהן נעשה בהן שימוש. בהקשר של אוקראינה, אני חושבת שיש טיעון חזק מאוד של פשעי מלחמה, כי הלחימה מתרחשת סביב אזורים מיושבים".

יש לציין כי כל אדם הנאשם בפשע יכול לעמוד לדין ב-ICC, אך הוא חייב להיות פיזית בבית המשפט. קלפוזוס הסביר: "צריך לתפוס אותם, הם צריכים להיות בהאג, והם צריכים להופיע ולהשתתף בהליך. אז כל עוד הם לא, המשפט לא יכול להימשך".

"אם פוטין או מי שיוגש נגדו כתב אישום יישאר ברוסיה, זה מוריד את הסבירות שהם ייתפסו ויובלו להאג", אמר.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE