הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בכיר אוקראיני חושף מה ר"מ ישראל אמר לנשיא אוקראינה
בנט המליץ לקבל את הצעתו של פוטין כדי להציל את חיי אזרחי אוקראינה – אך זלנסקי סירב. כך מסר גורם מקייב, שאמר כי רה"מ הוא "תיבת דואר – ולא מתווך"

ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, קיבל את התואר של המנהיג הראשון שנפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין במטרה לתווך בסכסוך העקוב מדם בין רוסיה לאוקראינה. כעת, בכיר אוקראיני חושף מה בנט מסר לוולודימיר זלנסקי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי (צילום: Shutterstock)

 

בתום המפגש עם פוטין, בנט צלצל לנשיא אוקראינה ואמר לו כי הוא ממליץ לקחת את הצעתו של הנשיא הרוסי לסיים את המלחמה, אשר כוללת קורבנות רבים משני הצדדים.

הגורם טען כי שיחת הטלפון בין השניים הייתה יוזמה של בנט. "אם הייתי במקומך, הייתי חושב על החיים של האנשים שלי, ולוקח את ההצעה", אמר ראש ממשלת ישראל לנשיא אוקראינה.

תגובתו של זלנסקי הייתה קצרה: "אני שומע אותך". לדברי הבכיר, נשיא אוקראינה לא קיבל את הצעתו של בנט.

"בנט אמר לנו להיכנע. אין לנו שום כוונה לעשות זאת. אנחנו יודעים שההצעה של פוטין היא רק ההתחלה", אמר הבכיר האוקראיני, שהוסיף כי ישראל הציעה לקייב שלא לבקש עוד סיוע צבאי וביטחוני, מכיוון שבקשה כזו עלולה לפגוע במאמצי התיווך.

 

בנט בדרכו לגרמניה, לאחר הפגישה עם פוטין במוסקבה

 

לדברי הגורם, במשרדו של זלנסקי לא ראו תוצאות מניסיון הגישור של ישראל. הוא תיאר את בנט כתיבת דואר שמעבירה הודעות בין שני הצדדים, ולא כמתווך. הבכיר ציין כי מגשר צריך לנסות ליצור פשרה בין שני הצדדים ולהעלות רעיונות משלו, ולא רק להעביר מסרים.

"אנחנו לא צריכים תיבת דואר. יש לנו מספיק כאלה. אם בנט רוצה להיות ניטרלי ולתווך, היינו מצפים לראות אותו ממנה מישהו שיעבוד על זה יום וליל, וינסה להגיע לפשרה", אמר הגורם האוקראיני.

גורמים אחרים מקייב אמרו כי הם סבורים שמעורבותו של בנט במאמצים הדיפלומטיים נובעת מכך שהוא לא רוצה לנקוט עמדה חד משמעית על הסכסוך, מחשש שהיא תפגע בקשרים של ישראל עם רוסיה.

עם זאת, ביום שלישי הקרוב שגריר אוקראינה יבגני קורניצ'וק ייפגש עם יו"ר הכנסת, מיקי לוי. על פי הדיווחים, השגריר יבהיר ללוי שהאופציה היחידה מבחינת קייב היא להעלות את זלנסקי בנאום וידאו במליאת הכנסת, ולא לקיים שיחת זום שכוללת רק כמה חברי כנסת בודדים.

אם הנאום לא יקרה, המנהיג האוקראיני יבחן אפשרויות אחרות. אחת מהן, היא נאום ביד ושם – והשנייה היא נאום בכיכר הבימה בתל אביב, אפשרות שראש העיר רון חולדאי כבר אמר שהוא ישמח לבצע.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE