הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מומחים סבורים: פוטין הוא עדיין אדם רציונלי – והוא לא ישתמש בנשק גרעיני
רבים טוענים לבעיות מנטליות אצל הנשיא הרוסי – אך מומחים מאמינים כי הוא לא ילחץ על הכפתור, גם כי זה "יהיה הרסני עבורו", וגם כי הוא יכול להשתלט על אוקראינה עם נשק קונבנציונלי

למרות הדעה הרווחת בעולם המערבי לפיה ולדימיר פוטין איבד את שפיותו – מומחי נשק גרעיני רואים בנשיא הרוסי אדם רציונלי, שלא מוכן להסתכן בהשלכות החמורות של שימוש בנשק גרעיני על אוקראינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

 

בעוד פוטין הולך והופך למבודד יותר ככל שהמתקפה על אוקראינה מתקרבת לשבוע השלישי שלה, החלטתו של המנהיג הרוסי להעמיד את כוחותיו הגרעיניים בכוננות גבוהה עוררה חששות רבים לגבי כמה רחוק הוא יכול להגיע.

אבל מספר מומחים לנשק גרעיני ששוחחו עם אתר החדשות 'ניוזוויק', אמרו כי הם סבורים שפוטין לא ילחץ על הכפתור – מכיוון שהוא יכול להשיג את המטרות שלו באוקראינה מבלי לעשות זאת. כמו כן, הם טוענים כי צעד קיצוני שכזה עלול לפגוע ביכולתו להחזיק בשלטון אם יצוץ מתמודד שישתמש במלחמה נגדו..

"אני לא חושב שההנהגה הרוסית ופוטין הם שחקנים לא הגיוניים", אמר ג'ון אראת', מנהל מדיניות של המרכז לבקרת נשק ואי הפצת נשק. "השימוש בנשק גרעיני יוביל לאפשרות של תגובה שתהיה הרת אסון לכולם".

רולף מוואט לרסן, לשעבר מנהל המודיעין במשרד האנרגיה האמריקני, ולשעבר ראש מחלקת נשק להשמדה המונית ב-CIA, אמר: "אני שזה לא סביר שפוטין ישתמש בנשק גרעיני. אנחנו יכולים לראות שהוא נכנס לשלב בו הוא רוצה למחוץ את האוקראינים עד כדי שהם לא ירצו להתנגד יותר, אבל הוא לא צריך נשק גרעיני בשביל זה. כי הוא יכול, למרבה הצער, להרוס את הערים הללו עם נשק קונבנציונלי".

 

פיצוץ בעיר מריופול, אוקראינה (צילום: AP)

 

לוטננט גנרל רוברט אשלי, ששירת כראש סוכנות הביון במשרד ההגנה, גם חושב שהנשיא הרוסי ינקוט בפעולה כה הרסנית.

"אמנם לא הייתי פוסל את זה על סף, אבל אני מעריך שהסבירות היא מאוד נמוכה. שימוש בנשק גרעיני כפעולה טקטית, יגרום להסלמה נגד נאט"ו וארה"ב, לא נגד אוקראינה", אמר. "אני חושב שהשאלה הגדולה יותר היא, אילו פעולות של ארה"ב או נאט"ו יצדיקו שימוש בנשק גרעיני".

לשעבר סגנית עוזרת מזכיר המדינה, ומי שמכהנת כנציגה קבועה של ארה"ב בוועידה לפירוק נשק בז'נבה – לורה קנדי – אמרה דברים דומים: "אני לא חושבת שפוטין ישתמש בנשק גרעיני... אני חושבת שהעיסוק של רוסיה בגרעין מתמקד יותר בהפחדה ולא ברמז לפעולה כלשהי".

מנהל פרויקט המידע הגרעיני בפדרציה של מדענים אמריקנים, הנס קריסטנסן, אמר כי אם רוסיה תלחץ על הכפתור, "זה לגמרי יוריד את רוסיה מהבמה הבינלאומית... מבחינה פוליטית, זה יהיה הרסני עבור פוטין".

עוד הוסיף כי "לא ראינו שום שינויים בשטח בכוחות הגרעיניים של רוסיה – האופן שבו הם מפעילים אותם, האופן שבו הם פורסים אותם מאז שהוא הוציא את האיומים הללו. הוא לא מתמרן בשום דרך שמרמזת שהוא אכן מתכנון לזה".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE