הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למה ארה"ב שחררה פושע רוסי מסוכן – ומה הקשר לישראל?
אחרי שנים שרדפו אחר אחד "ההאקרים הזדוניים אי פעם", אלכסיי בורקוב נעצר בישראל, ועל אף התנגדות נחרצת מצד רוסיה – הוא הוסגר לארה"ב. אך וושינגטון שחררה אותו, וכעת רפובליקנים דורשים תשובות

נציגים רפובליקנים דוחפים לבדיקה מדוע באוגוסט 2021, ארצות הברית שחררה מוקדם פושע סייבר רוסי ממעצר פדרלי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אלכסיי בורקוב במעצר בישראל (צילום: TASS)

 

הרפובליקנים בוועדות המשפט, חוץ, ביטחון המולדת והמודיעין דורשים תשובות מהיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, בנוגע לשחרור המוקדם של אלכסיי בורקוב, אותו תיאור כ"פושע סייבר רוסי ידוע לשמצה".

בורקוב נעצר בישראל בשנת 2015, והוסגר לארה"ב בגין פשעי סייבר, אך גורש לרוסיה באוגוסט אשתקד, טרם הושלם עונשו. שחרור נעשה במעורבות מספר סוכנויות פדרליות, וסאליבן תיאם ביניהן כדי לקדם את המהלך.

"בורקוב תואר כ'נכס בעל חשיבות עלינו', ו'אחד מההאקרים הזדוניים והמיומנים ביותר שנתפסו אי פעם על ידי הרשויות בארה"ב", כתבו הנציגים ג'ים ג'ורדן, מייקל מקאול, ג'ון קטקו ומייק טרנר. "לאור הסכנה הנשקפת מהפעילות שלו וההצהרה של הנשיא ביידן על מתקפות סייבר רוסיות נגד אינטרסים אמריקנים, יש לנו שאלות לגבי החלטת ממשל ביידן לאפשר לבורקוב לחזור לרוסיה".

"ההחלטה לשחרר בטרם עת את בורקוב מוזרה לנוכח הצעדים שנקטה ממשלת ארה"ב כדי להבטיח את מעצרו", כתבו המחוקקים בהתייחס לשנים הרבות בהן הרשויות האמריקניות ניסו לעצור בורקוב "באישומים הקשורים לפריצה, כולל גניבת זהויות, הונאה בנקאית, חדירת מחשבים והלבנת הון".

כזכור, בדצמבר 2015 הרשויות בישראל עצרו את בורקוב לבקשת ממשלת ארצות הברית. מוסקבה עשתה כל שביכולתה למנוע את הסגרתו של ההאקר לאמריקנים בדרכים שונות, ואף עצרה את נעמה יששכר באשמת סמים, וגזרה עליה למעלה מ-7 שנות מאסר.

אך המאמצים לא צלחו, ובורקוב הוסגר לארה"ב בנובמבר 2019. הוא הודה באשמה, וביוני 2020 שופט פדרלי גזר עליו עונש מאסר של תשע שנים. הזמן אותו בורקוב ריצה בישראל ובארה"ב לפני גזר דינו קוזז מעונשו, ונותרה לו לפחות שנת מאסר נוספת. אף כאמור, ארה"ב החליטה לשחררו.

המחוקקים הדגישו כי לוושינגטון ולמוסקבה אין הסכם הסגרה אחת עם השנייה, והוסיפו כי לקרמלין "יש היסטוריה של שימוש בפושעי סייבר כנכסים עבור שירותי הביון הרוסיים". הם גם הזהירו כי "כמה פקידים לשעבר הציעו שבורקוב עשוי כעת לעבוד עבור רוסיה, בניגוד לאינטרסים של ארה"ב".

כותבי המכתב ביקשו הסבר מדוע ממשל ביידן העניק חנינה לבורקוב, הערכה היכן הוא נמצא ומהי הסבירות שהוא מקבל דיון וחשבון על פשעיו ברוסיה. כמו כן, הם רוצים לדעת אם ארצות הברית קיבלה תמורה לשחרורו – ואם כן, אז מה.

75% לא
25% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE