הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עבור שלום וריבונות: אוקראינה מוכנה לוותר על בקשתה להצטרף לנאט"ו
יועצו של הנשיא זלנסקי אמר כי קייב מוכנה להתפשר בכמה נושאים, כמו השאיפה להיות חלק מהברית הצבאית או החלת השפה הרוסית כרשמית, אך תתנגד לוויתור על שטחים

אחד מיועציו של נשיא אוקראינה אמר שיהיה "קל יחסית" למצוא מכנה משותף לסיום המלחמה עם רוסיה בנושאים מסוימים, כמו חברות בנאט"ו או השימוש ברוסית כשפה אזורית – אך הדגיש כי כל דיבור על ויתור על שטחים "לא יובילו לשום מקום".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: AP)

 

אלכסנדר רודניאנסקי שוחח עם רשת החדשות 'פוליטיקו', בעוד הלחימה במזרח אירופה סוגרת כמעט חודש וברקע ישנם סימנים להתקדמות, כמו ששר החוץ הטורקי טען ביום ראשון כי שני הצדדים מתקרבים להסכם בנושאים "קריטיים".

רודניאנסקי אמר כי לדעתו יהיה "קל יחסית" להסכים על כמה תחומים במשא ומתן, אבל על אחרים יהיה הרבה יותר קשה – כמו השלמות הטריטוריאלית של אזורי דונצק ולוהנסק, שם הבדלנים הנתמכים על ידי רוסיה ביקשו להיפרד מאוקראינה.

"נושא הניטרליות הוא נושא בו נוכל למצוא פשרה, במובן שאנחנו צריכים לקבל ערובה ביטחונית מוחשית", אמר היועץ. הוא הזכיר את מזכר בודפשט, "אבל הרבה יותר קונקרטי", בהתייחס להסכם מ-1994 לפיו קייב וירתה על הנשק האטומי בתמורה לערובות ביטחוניות מארה"ב, בריטניה ורוסיה.

"אם נקבל ערבויות ביטחוניות, זה יספיק בשלב זה כדי לומר שאנחנו יכולים לעכב את השאיפות שלנו בנאט"ו, במיוחד לאור העובדה שנאט"ו אמרה לנו 'לא' בכל מקרה. אז זה קל יחסית, לדעתי", אמר רודניאנסקי.

הוא גם ציין שייתכן ואוקראינה תסכים לדרישות של מוסקבה, להפוך את הרוסית כשפתם הרשמית של כמה אזורים במדינה. כמו כן, מוסקבה רוצה שאוקראינה תשנה את שמות הרחובות הנותנים כבוד לאנשים, שרוסיה מחשיבה כנאצים או תומכי נאציזם ממלחמת העולם השנייה.

בקייב ובלבוב, למשל, יש רחובות שנקראים על שמו של סטפן בנדקה, לאומני אוקראיני שרוסיה ראתה בו שותף של אדולף היטלר. בנדרה היה ידוע לשמצה בשימוש שלו בטקטיקות טרור והתנקשויות, והארגון מסדר הלאומנים האוקראיני שלו ביצע מעשי טבח בפולנים וביהודים.

"כל זה הוא רק תעמולה רוסית, אבל הם צריכים למכור משהו לציבור שלהם, במובן של 'ניצחנו כאן'", אמר היועץ. "זה יחסי ציבור עבורם, אבל אנחנו יכולים לתת להם, אם זה אומר שלום וריבונות עבורנו".

אבל כאמור, "החלק הקשה ביותר" זה תביעת הריבונות של דונצק ולוהנסק, שם רוסיה כבר הכירה בעצמאותם. "הם נכנסו לכבוש את השטח, לכבוש את אדמותינו. וברור שהם לא יגידו, 'בסדר, אנחנו פשוט נוותר על זה'... כל מה שקשור לריבונות שלנו בשטח, אנחנו לא נתפשר", אמר רודניאנסקי.

 

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE