הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סערה סביב נאומו של ביידן: הנשיא אמר שפוטין לא יכול להישאר בשלטון - הבית הלבן מיהר להתנער
ביידן נשא נאום בבירת פולין, ואמר במפורש כי הנשיא הרוסי אינו יכול להמשיך להיות בעמדת הכוח. מוושינגטון נמסר כי זו לא הייתה הכוונה, והקרמלין הגיב: "זו בחירתם של תושבי רוסיה"

הנשיא ג'ו ביידן דרש את הדחתו של מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, בנאום שנשא בפולין כאשר הפלישה לאוקראינה נכנסה לחודש השני שלה. אך מהר מאוד, הבית הלבן התנער מדבריו והדגיש כי הנשיא האמריקני לא קרא לשינוי משטר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ביידן בנאומו בוורשה, פולין (צילום: רויטרס)

 

"למען השם, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון", אמר ביידן בגינוי החריף ביותר שלו על המנהיג הרוסי - שעות לאחר שהתייחס לפוטין כ"קצב" בגלל המתקפה שלו על אוקראינה. "רודן אשר שואף לבנות מחדש אימפריה, לעולם לא יצליח למחוק את אהבת העם לחירות. אנשים חופשיים מסרבים לחיות בעולם של חוסר תקווה וחושך".

הקרמלין אמר בתגובה לדבריו של הנשיא האמריקני כי "זה לא יוחלט על ידי מר ביידן. זו צריכה להיות בחירה אך ורק של אנשי הפדרציה הרוסית".

45 דקות מתום הנאום בעיר הבירה ורשה, פקיד אלמוני מהבית הלבן מיהר להתנער מדבריו של הנשיא בטענה שביידן לא באמת התכוון לכך, וכי מילים אלו לא היו חלק מנאומו המוכן. "הנקודה של הנשיא הייתה, שלא ניתן לאפשר לפוטין להפעיל כוח על שכניו או על האזור. הוא לא דן בכוחו של פוטין ברוסיה או בשינוי המשטר".

גם מוקדם יותר החודש, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר כי לוושינגטון אין שום כוונה להתערב בשלטון הרוסי. "מבחינתנו, זה לא קשור לשינוי משטר. העם הרוסי צריך להחליט מי הוא רוצה שיוביל אותו", אמר אז.

 

פוטין (צילום: Shutterstock)

 

דבריו של ביידן בוורשה היו מלאים ברטוריקה נוקשה כלפי פוטין. הוא התחיל במסר לגבי "כוחה של אמונה, של חוסן, כוחם של אנשים אל מול המלחמה הלא צודקת הזו", והמשיך בקריאה לדמוקרטיות בעולם אשר חייבות להביס בכוח משטרים אוטוקרטיים כמו זה של פוטין.

"עלינו להתחייב כעת להיות במאבק הזה לטווח הארוך, לשנים ועשרות השנים הבאות", אמר הנשיא. "יהיו עלויות, אבל זה מחיר שאנחנו צריכים לשם". 

הנאום של ביידן לא הרשים את אחת מחברי הפרלמנט של אוקראינה. "בלי הבטחות, בלי נשק, הרבה גינוי", כתבה קירה רודיק, מנהיגת המפלגה 'קול אוקראינה', בטוויטר. "מה התקווה שלנו - שפוטין ימות מצחוק?"

כאמור, פליטת הפה של ביידן היא השנייה ברציפות אותה נאלץ הבית הלבן להבהיר. ביום שישי, הנשיא נפגש עם חיילים אמריקנים המוצבים בפולין, ואמר דברים שהתפרשו כאילו הם ייכנסו בקרוב לאוקראינה: "אתם הולכים לראות כשתיהיו שם - חלק מכם היו שם - אתם הולכים לראות נשים, צעירים, עוצדים באמצע, מול טנק ארור, ואומרים, 'אני לא עוזב'".

לאחר התבטאות זו, הבית הלבן הוציא תיקון לדבריו, והדגיש כי חיילים אמריקנים לא ייפרסו באוקראינה.



0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE