הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדאיג: דיווחי הטורנדו בחודש מרץ שברו את שיאי כל הזמנים
רק בשבוע שעבר, בתקופה של יומיים, אושרו 60 סופות טורנדו, ובמהלך השבוע האחרון פורסמו יותר מ-400 אזהרות ביותר מ-20 מדינות ברחבי ארה"ב. "המגמה הזו תימשך"

מזג האוויר בארצות הברית היה סוער בחודש מרץ, והרשויות הכריזו כי מספר סופות הטורנדו בחודש שעבר שבר את שיאי כל הזמנים. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

נכון ליום שישי בבוקר, המספר התקדימי עמד על 233 דיווחי טורנדו - מה ששובר את השיא שנרשם בשנת 2012 עם 225 דיווחים כאלו - וכאמור הנתון הגבוה ביותר מאז החלו הרישומים בשנת 1950. בדרך כלל, בחודש מרץ יש כ-80 סופות טורנדו. מדובר בשנה השנייה ברציפות שארה"ב רואה עלייה חדה של סופות טורנדו קשות. 

על אף הנתון הגבוה, מטאורולוגים הדגישו את החשיבות להבדיל בין דיווחים על סופות טורנדו לבין כאלו שאכן אושרו. סופות טורנדו שדווחו חייבות להיות מאושרות על ידי שירות מזג  האוויר הלאומי, והמספר הסופי ייקבע על ידם במועד מאוחר יותר. 

אך המספרים עדיין מדהימים, כאשר יותר מ-60 סופות טורנדו אושרו רק בין ה-21 ועד ה-23 במרץ. זה כולל את הסערה החזקה בעוצמתה, כ-260 קמ"ש, שפגעה בחלקים מאזור המטרו של ניו אורלינס. 

הרוחות החזקות שהיו במהלך השבוע האחרון הביאו ליותר מ-400 אזהרות טורנדו ואזהרות לסופות ברקים קשות, שהשתרעו על פני יותר מ-20 מדינות ברחבי ארה"ב, בהן מיסיסיפי, אלבמה ווושינגטון. סוף השבוע הזה רואה רגיעה בסופות, אך היא תהיה קצרה שכן יום שני עד יום רביעי עשויים לספוג סערות כבדות באותם אזורים. 

 

הרס בארקנסו

 

מדענים חוששים שמשבר האקלים - שמשנה את הדפוסים האטמוספריים האופייניים של לחות וחוסר יציבות - משחק תפקיד מרכזי. "התחזיות העתידיות שלנו לגבי האופן שבו מזג האוויר הקשה עשוי להשתנות בעתיד, מראות שני דברים - התחלה מוקדמת יותר לעונת מזג האוויר הקשה, והתפשטות הסופות באזור המזרחי", אמר ויקטור גנסיני, פרופ' באוניברסיטת צפון אילינוי ואחד המומחים המובילים במדינה לטורנדו, בראיון לרשת CNN.

גורם עיקרי שתורם למזג האוויר הקשה הוא תופעת הטבע הנקראת 'לה ניניה', שנרשמת באוקיינוס השקט. מדובר בתופעה ידועה בה הטמפרטורות אוקיינוס קרירות מהממוצע סביב קו המשווה. 

"אם מסתכלים על ההיסטוריה, כמה מעונות הטורנדו הגדולות או המשמעותיות ביותר בהיסטוריה שלנו נקשו ל'לה ניניה'", אמר גנסיני. 

שינויי האקלים והתפשטות מזג האוויר הקשה לאזור המזרחי, מביאים את החשש לאסונות טבע קשים יותר. "כאשר מסתכלים מזרחה לנהר המיסיסיפי, צפיפות האוכלוסין גדלה במהירות, ויש מטרות פגיעה קשות יותר", אמר גנסיני, שציין כי האוכלוסייה באזור תהיה פגיעה יותר, שכן יש שם מספר לא מבוטל של בתים ניידים.

התחלה מוקדמת של עונת הטורנדו פירושה גם פחות שעות אור, מה שאומר שהסופות עלולות להגיע בשעות הלילה: "מדובר בסוג אחר של פגיעות, בשעות שבה לרוב אנשים ישנים. אם יש לך דרך לקבל אזהרה, אתה יכול בקלות להפוך לקורבן", אמר הפרופ'.

לבסוף הוסיף: "אני רואה שהמגמה הזו תימשך, וזה בהחלט מה שמודל האקלים שלנו מראה".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE