הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ראש ה-CIA טס בחשאי לסעודיה להיפגש עם יורש העצר הסעודי בניסיון לתקן את היחסים
לאחר התפרצותו של יורש העצר הסעודי לפני מספר חודשים על היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב שהובילה למשבר דיפלומטי ולסירוב סעודי להגביר את ייצוא הנפט למערב, מוחמד בן-סלמאן נפגש ב-4 עיניים עם ראש ה-CIA, מקורות אמריקנים הודו - "הפגישה היתה חיובית"

השבוע נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל" שראש ה-CIA ויליאם ברנס נסע לאחרונה לג'דה, ערב הסעודית, שם ערך פגישה חשאית עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS).

נראה כי מטרת הביקור הסודי, שנערך באמצע אפריל, הייתה ניסיון נוסף לנסות ולרפא את היחסים המחמירים עם ממשל ביידן, לאחר שהבית הלבן לחץ על הממלכה להגביר במהירות את תפוקת הנפט כמעצור חיוני על רקע פחדים על אספקה ​​מדולדלת של נפט עקב מלחמתה של רוסיה באוקראינה, זאת בזמן שאירופה מכינה אמברגו שנוי במחלוקת על הנפט הרוסי. המתיחות גדלה עם וושינגטון גם על רקע הסכם הגרעין עם איראן, שלמרות שהממשל האמריקני הכריז עליו כ'עדיין לא מת' הרי שגם ישראל וגם סעודיה ביקשו לטרפד את ההתקדמות בווינה.

גם הלחץ האמריקני להפסיק את המלחמה בתימן תסכל את הסעודים שאולי התרגלו לצ'ק הפתוח שקיבלו לביצוע תקיפות אוויריות רחבות היקף במשך שנים.

הנשיא ביידן גם התייחס בעבר הלא רחוק לנסיך הכתר כאל "טורף" ביחס לפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוגי.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"זו הייתה שיחה טובה, נימה טובה מפעמים קודמות", צוטט בכיר אמריקאי אחד ב-WSJ.

זו תוצאה טובה בהרבה מאשר כשהיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן נשלח לריאד בשנה שעברה:

על פי דיווח קודם של WSJ, בספטמבר 2021 MBS צעק על היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן לאחר שנלחץ בנושא רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוגי.

באותו זמן, MBS אמר לסאליבן שארה"ב יכולה לשכוח מלבקש מ-OPEC להגדיל את אספקת הנפט כדי להוריד את המחירים.

מאז, OPEC שמרה על המכסות שלה למרות הלחצים מהמערב להגדיל את התפוקה בעקבות מחסור בדלק עקב הסנקציות נגד יצוא האנרגיה הרוסי.

המדינות החברות ב-OPEC בחרו לשמור גם על הקשרים עם מוסקבה.

בסוף מרץ, כשמלחמת אוקראינה השתוללה והחות'ים בתימן החלו לעלות עוד התקפות טילים ומזל"טים נועזות על השטח הסעודי, משרד האנרגיה של הממלכה הדגיש שסעודיה "לא תישא באחריות" לכל מחסור באספקת נפט לשווקים העולמיים.

בינתיים הסעודים נהנים מעלייה מתמדת של מחירי הנפט, מה שמותיר תמריץ מועט להיכנע לדחיפותיה המיידיות של וושינגטון, שמצד אחד מנסה להעניש את מוסקבה בחומרה על מלחמתה באוקראינה, אך מצד שני מנסה למתן מהלומות על הכלכלה האמריקנית ועל אספקת ומחירי האנרגיה העולמיים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE