הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הכירו את הסופר פוד הכי חם עכשיו: עלעלים
הם קטנים, ירוקים, ומתוקים, והם מפוצצים בערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על עלעלים, מה הם עושים לגופנו, ומה הסוגים הקיימים

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים ותזונאיים מדברים על העלעלים, מזון על ייחודי בעל תכונות מרשימות וים של ערכים תזונתיים. העלעלים הם צמחים בין נבט לירק צעיר, והיתרון המרכזי שלהם הוא שהם עמוסים בויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, ועוד. הרבה יותר בהשוואה לירקות שונים. הנה רשימת היתרונות המלאה: 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מלאים בנוגדי חמצון 

במחקר שנערך בתחום נמצא כי העלעלים הכילו יותר נוגדי חמצון שמנטרלים את ההשפעה המזיקה של הרדיקלים החופשיים לעומת הירק הבוגר. 

עשירים בוויטמין C 

ויטמין C חיוני לתפקוד מערכת החיסון ומהווה אבן בניין לקולגן - חלבון התורם למראה עור צעיר. כך למשל, עלעלים של כרוב אדום מכילים פי שישה יותר ויטמין C לעומת הכרוב האדום עצמו. 

מלאים וויטמין E 

ויטמין E הוא נוגד חמצון בעל תפקיד חשוב במניעת חמצון של קרומי התאים ושל הכולסטרול בדם. הסוג הפעיל ביותר של ויטמין E בגוף הוא אלפא טוקופרול, והקצובה היומית המומלצת שלו במבוגרים עומדת על 15 מ"ג. עלעלי כרוב אדום מכילים פי 40 יותר ויטמין E לעומת כרוב אדום רגיל, מספיק לאכול 20 גרם עלעלי צנונית כדי לקבל את הקצובה היומית המומלצת של ויטמין E.

כמות מינרלים כפולה 

המינרלים השונים חיוניים לתפקוד התקין של כלל מערכות הגוף. עלעלי ברוקולי מכילים בממוצע פי שניים יותר מינרלים כמו אשלגן, מגנזיום, אבץ, ברזל, סידן ונחושת לעומת הירק השלם הרגיל. 

עתירים בבטא קרוטן 

פיגמנט הצבע הצהוב־כתום שמצוי בירקות ובפירות כמו גזר ודלעת נחשב לנוגד חמצון רב עוצמה שהופך בגוף לויטמין A וחיוני לראייה תקינה, לחיזוק מערכת החיסון. כ

מפחיתים את הדלקתיות בגוף 

מחקר שפורסם בשנת 2016 מצא כי צריכה קבועה של עלעלים מורידה את רמת השומנים שמצטברים בכבד ומגבירים את הדלקתיות בגוף - מצב שמגביר את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. 

נוגדי פעילות סרטנית 

עלעלי ברוקולי מכילים פלבנואידים שנקראים אינדולים והחשוב שבהם הוא אינדול 3 קרבינול המעודד פירוק בריא של הורמון האסטרוגן בגוף הקשור להתפתחות סרטן השד. צריכה של עלעלים ממשפחת המצליבים, כמו ברוקולי וחרדל, מעודדת פינוי בריא של אסטרוגן מהגוף ובדרך זו מפחיתה את הסיכון לפתח סרטן שד.

מעשירים את המעיים בחיידקים ידידותיים

צריכה של עלעלים מגוונים משפרת את הרכב חיידקי המעי ובכך מונעת מחלות. כיצד? באמצעות שיפור נוכחות החיידקים הטובים במעיים כמו למשל לקטובצילים. גם העובדה שהעלעלים עשירים בפלבנואידים משפיעה לטובה על פעילות תקינה של המעיים.

איזה סוגים קיימים? 

קיימים למעלה מ-80 שונים אך רצוי להתחיל עם הקלים ביותר לגידול - כרוב, ברוקולי וחרדל. ניתן להשתמש בזרעי הנבטה רגילים אבל זרעים אורגניים יאפשרו זמן נביטה קצר יותר.

  • עלעלי ברוקולי: קלים לגידול ומשגשגים עם אור שמש. הניחו ליד חלון מואר, שמרו על אדמה לחה אך אל תגזימו או שהשורשים עלולים להירקב.
  • עלעלי כרוב: נהדרים למגדלים מתחילים בזכות קצב הנביטה הגבוה. מומלץ לשמור על האדמה לחה באופן עקבי ולוודא שהם מקבלים שבע-שמונה שעות של אור שמש לא ישיר מדי יום.
  • עלעלי אפונה: דורשים שלב נוסף - השריה מראש של הזרעים בצלחת של מים חמים למשך 10 עד 12 שעות כדי לעזור להם לנבוט. לאחר מכן, עשר עד 12 שעות של אור שמש והשקיה ברגע שהאדמה מתחילה להיראות יבשה.
  • עלעלי ארוגולה: פשוט לגידול ומוכן תוך עשרה עד 14 ימים בלבד. ריסוס של מים פעם ביום ושבע עד שמונה שעות של אור שמש לא ישיר.
  • עלעלי צנונית: ידועים בטעמם הטוב ובקראנצ'יות עדינה, צריכים להיות מונחים בחלון שטוף שמש המקבל שפע של אור לא ישיר. יש לשמור על אדמה לחה כל הזמן.



0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE