הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"הקריסה המהירה של צבא אפגניסטן - בגלל נסיגת הצבא האמריקאי"
המפקח הכללי לשיקום אפגניסטן קבע כי הסיבה העיקרית שהטליבאן השתלטו במהירות כה רבה על המדינה, נבעה מחוסר האונים של החיילים האפגנים אל מול עזיבת הכוחות האמריקאים

הקריסה המהירה להחריד של הצבא האפגני אל מול כוחות הטליבאן בקיץ שעבר, אשר הפתיעה מומחים, נבעה בעיקר בגלל נסיגת חיילי צבא ארצות הברית. כך קבע ארגון פיקוח אמריקאי. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

בדו"ח שפורסם ביום שלישי, המפקח הכללי לשיקום אפגניסטן (SIGAR), אמר כי הנסיגה "הרסה" את המורל של הכוחות האפגניים והותירה אותם ללא סיוע אווירי חיוני במסגרת המאבק שלהם למנוע מהטליבאן לקחת את השלטון. 

במסמך הודגש כי נסיגת החיילים האמריקאים הייתה תנאי להסכם שבוצע ונחתם על ידי ממשל טראמפ בפברואר 2020, ובוצע על ידי ממשל ביידן. 

בדו"ח נכתב: "SIGAR מצא כי הגורם החשוב ביותר בהתמוטטות כוחות ההגנה והביטחון הלאומיים של אפגינסטון באוגוסט 2021, היה ההחלטה של ארה"ב להסיג כוחות צבא וקבלים מאפגינסטן באמצעות חתימה על הסכם ארה"ב-טליבאן בפברואר 2020, תחת ממשל טראמפ, ואחריה ההכרזה של הנשיא ביידן על קיום ההסכם באפריל 2021".

הסכם הנסיגה הגביל את השימוש בתקיפות אוויריות על ידי הכוחות האמריקנים, והדבר "הותיר את צבא אפגניסטן ללא יתרון מרכזי בהרחקת הטליבאן", אמר ג'ון סופקו, המפקח הכללי של SIGAR.

"אפגנים רבים חשבו שהסכם ארה"ב-טליבאן הוא מעשה של חוסר תום לב וסימן לכך שארצות הברית מוסרת את אפגניסטן לידי האויב, בעודה ממהרת לצאת מהמדינה", הוסיף סופקו. 

 

כוחות הטליבאן (צילום: AP)

 

כזכור, הממשלה האפגנית נכנעה לארגון הטרור קצת יותר משבוע לאחר שהחלה הלחימה. באותו הזמן, הנשיא ביידן הגן על הנסיגה האמריקאית שהביאה למעשה לסיומה של יותר מ-20 שנות לחימה במדינה, במהלכן אבדו חיים והוצאו יותר מ-80 מיליארד דולרים. 

ביולי 2021, לקראת הנסיגה שנערכה באוגוסט, ביידן אמר: "מפקדי הצבא שלנו ייעצו לי שברגע שקיבלתי את ההחלטה לסיים את המלחמה, עלינו לנוע במהירות כדי לנהל את המרכיבים העיקריים של הנסיגה. ובהקשר הזה, מהירות היא בטיחות".

לאחר הנסיגה והביקורת החריפה נגדו, הנשיא אמר: "עוד שנה אחת, או חמש שנים נוספות של נוכחות צבאית אמריקאית, לא הייתה משנה אם הצבא האפגני היה מצליח להחזיק במדינה משלו".

הוא גם האשים את טראמפ, הממונה על ההסכם. "כאשר נכנסתי לתפקיד, ירשתי עסקה שנכרתה על ידי קודמי - בה הוא הזמין את הטליבאן לדון בקמפ דיוויד ערב ה-11 בספטמבר 2019, שהשאירה את הטליבאן בעמדה הצבאית החזקה ביותר מאז 2001".

"לכן, כאשר הפכתי לנשיא, עמדה בפני בחירה - להמשיך את העסקה, עם הארכה קצרה להוציא את חיילנו החוצה בבטחה, או להגביר את הנוכחות שלנו ולשלוח חיילים אמריקאים נוספים להילחם בסכסוך אזרחי של מדינה אחרת".

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE