הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדוכדכים? הכירו את התופעות שיעזרו לכם להבין האם אתם בדיכאון
דיכאון יכול להוביל להחמרה של כאב כרוני, אכילה רגשית, ירידה באיכות הראייה ועוד. ריכזנו עבורכם מספר תופעות מרכזיות שידילקו אצלם את הנורה האדומה, ויפה שעה אחת קודם

אנו רגילים לחשוב על דיכאון כתופעה שכוללת סימפטומים כגון עצבות, חוסר שמחת חיים וחיוניות, פסיביות וכדומה. אך לעיתים, דיכאון מביא עימו גם תופעות גופניות. הנה רשימה קצרה של תופעות כאלה, הנצמדות לדיכאון, ויעזרו לכם להכיר במצב ולפנות לעזרה, במידת הצורך. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אכילה רגשית

הקשר בין דיכאון לאכילה רגשית הוא העובדה כי האוכל משמש אמצעי למלא את החלל הריק שמרגישים כתוצאה מדיכאון. קיימים גם מצבי לחץ שמובילים לדיכאון וגורמים לשינויים ברמות הורמון הסטרס קורטיזול בדם, מה שמגביר את התשוקה לאכילת יתר. אתם לא מפסיקים לנשנש, ללא תחושת רעב ונותרים עם חוסר סיפוק, הגיע הזמן לבדוק את הנושא.

ירידה ברמות האנרגיה

למעלה מ־90% מהאנשים החיים עם דיכאון סובלים מתסמינים של עייפות. ההשערה היא כי הורמוני סטרס משתחררים באירועי חיים מלחיצים ויוצרים בגוף מצבי דלקת, מה שעלול להוביל לעייפות מתמשכת, לחוסר רצון במעורבות חברתית ולקושי לחשוב בבהירות. אם העייפות שלכם קשורה בדיכאון, לא תרגישו הטבה גם אחרי שנת לילה טובה.

מדדי דלקת גבוהים

בשנים האחרונות יש לא מעט מחקרים המצביעים על קשר בין דיכאון לדלקתיות בגוף. רבים הוכיחו כי בדמם של אנשים הסובלים מדיכאון יש רמות גבוהות יותר של מדדי דלקת, זאת ללא קשר לרקע סוציו־אקונומי, בריאות לקויה או התנהגויות לא בריאות. אם ערכתם בדיקת מעבדה סמוך למשבר כלשהו בחיים ונמצאו בגופכם מדדי דלקת ברמות החורגות מהנורמה, סביר להניח שיש קשר בין השניים.  

ירידה בסבילות לכאב  כרוני

אחד ההסברים הביולוגיים לקשר בין השניים מצביע על חוסר ויסות של מוליכים עצביים המעורבים גם במנגנון הכאב. זו גם הסיבה לכך שפעמים רבות מתן נוגדי דיכאון אשר מעלים את רמת הסרוטונין, מצליחים לשפר לא רק את מצב הרוח אלא גם מקל על הכאב ומפחית מתחושת העייפות הכרונית.

בנוסף, דיכאון יכול לעודד התנהגויות המשמרות את הכאב כמו הימנעות מפעילות גופנית ושינה מופרזת. כאב כרוני יכול לגרום גם למתח נפשי ולהפרעות שינה - גורמים המגבירים בפני עצמם את תופעת הדיכאון.

ירידה בראייה

אנשים אשר לא סובלים מדיכאון הינם בעלי פעילות עצבית גבוהה פי שלושה לעומת מי שסובלים מדיכאון. יותר מכך, ככל שהדיכאון עמוק יותר, כך תפיסת הניגודיות בעיניים פחות טובה, וכתוצאה מכך הראייה. אם מלבד ירידה באיכות הראייה, אתם מוצפים במחשבות שליליות, רצוי לפנות לגורם מקצועי לצורך ייעוץ.

ירידה בזיכרון ובריכוז 

דיכאון יכול להשפיע על הזיכרון, על הריכוז ועל הקוגניציה בדרכים מגוונות. בין ההסבר הוא כי אזור מסוים במוח המתמודד עם למידה וזיכרון, נוטה להתכווץ בשל השחרור המוגבר של הורמוני סטרס, מה שמוביל לירידה תפקודית.  אם אתם זוכרים יותר דברים שליליים ופחות פרטים קטנים מאירועים משמחים, וגם קשיי הזיכרון הופיעו יחד עם שינוי במצב הרוח, ייתכן שמדובר בדיכאון.



0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE