הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דעת האזרחים: הסינים חיים בדמוקרטיה - והאמריקאים לא
מחקר מרתק מראה כי אזרחי הרפובליקה הסינית שבעי רצון מממשלתם, ש"פועלת למען אינטרסים" רחבים. לעומת האמריקאים, שמתלוננים על חוסר שוויון

ממצאים של מחקר חדש מראים תפיסה מעניינת מאוד בקרב שתי המעצמות הגדולות בעולם והשונות לחלוטין. הרוב המכריע בסין מאמין שמדינתם היא דמוקרטיה, בעוד שרוב האמריקאים לא רואים בארצות הברית דמוקרטית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיאים ביידן ושי (צילום: Getty Images)

 

קרן Alliance of Democracies שבסיסה בדנמרק, וחברת מעקב הנתונים Latana הגרמנית, ערכו את הסקר על מדד תפיסת הדמוקרטיה השנתית, אשר בוחן את דעת הציבור על דמוקרטיה בקרב 52,785 משתתפים מ-53 מדינות, כולל סין וארצות הברית. הסקר נערך בין ה-30 במרץ ל-10 במאי השנה.

כאשר נשאלו אם הם מאמינים שהמדינה שלהם דמוקרטית, סין הייתה בראש הרשימה עם 83 אחוזים שענו כי הרפובליקה הקומוניסטית היא דמוקרטית. 91% אמרו כי דמוקרטיה חשובה להם.

אבל בארצות הברית, שנחשבת כמובילה העולמית בדמוקרטיה, רק 49% מהנשאלים האמינו שארצם היא כזו. כמו כן, קצת יותר משלושה רבעים, 76%, אמרו שדמוקרטיה חשובה להם.

בין שאר האזרחים שמאמינים שמדינתם היא דמוקרטית, נמצאים שוויץ, וייטנאם, הודו ונורבגיה. 

דוח המלווה עם תוצאות הסקר מנסה להסתייג עם הקביעה כי "במדינות סמכותיות, תפיסות חיוביות עשויות לנבוע מתפיסות שונות של דמוקרטיה, כמו גם רמות גבוהות של שביעות רצון ממשלתית או פחד להתבטא נגד הממשלה".

יועץ המחקר הפוליטי של Latana, פרדריק דוו, אמר ל'ניוזוויק' כי המוטיבציה של תושבים במדינות עם מפלגה אחת, כמו סין וויטנאם, לתאר אותן כדמוקרטית, היא "אולי תוצאה של אי רצון להתבטא נגד הממשלה". אבל הוא טען כי "זו יכולה להיות גם תפיסה אמיתית שהמדינה שלהם פועלת למען האינטרסים של אנשים רבים, וזו המשמעות של דמוקרטיה".

תוצאות מדדים נוספים מהסקר ממשיכים להדגיש כי אזרחי סין מחזיקים בדעה חיובית יותר על ממשלתם מאשר אלה בארה"ב. 

לדוגמה, כ-63% מהאמריקאים אמרו שהממשלה שלהם משרתת בעיקר את האינטרסים של המיעוט, בעוד שרק 7 אחוזים אמרו זאת בסין. כאשר נשאלו אם ארצם קיימה בחירות חופשיות והוגנות, ואפשרה לכל האזרחים את הזכות לחופש הביטוי, כמעט 32% אמריקאים לא הסכימו עם הטענה, כאשר רק 17% סינים שללו זאת.

כמו כן, בסין, רק חמישה אחוזים אמרו שלא כולם נהנים משוויון זכויות במדינה שלהם - לעומת 42% שזיהו בעיה כזו בארצות הברית. 

התוצאות הללו עומדות בניגוד מוחלט לתמונה שמצייר ממשל ביידן, או כמעט כל ממשל אמריקאי, על סין הדיקטטורית. פקידים אמריקאים מאשימים באופן קבוע את הרפובליקה הקומוניסטית בדיכוי פוליטי, הפרות זכויות אדם והתנגדויות אחרות שמושלכות על ממשלות אוטוריטריות. 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE