הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חוקרי בריאות קוראים לאסור את השימוש במונח הרפואי "השמנת יתר חולנית"
המונח נובע מכך שהשמנת יתר עם BMI מעל 35 עלולה להוביל בסיכוי רב מאוד לבעיות רפואיות חמורות מאוד, נכון לעתה הצעד ייושם בבריטניה ועתיד להגיע גם לארה"ב בקרוב - בצמד מהמדינות מרבית האוכלוסיה סובלת מעודף משקל כלשהו

בדוגמה העדכנית של מדע ובריאות המודחקים על ידי 'ערות', חוקרי השמנת יתר קראו לבטל מונחים 'פוגעינים' כמו 'השמנת יתר חולנית' (Morbid Obesity) כדי לא לפגוע ברגשותיהם של אנשים בעלי עודף משקל קיצוני.

ה"דיילי מייל" מדווח שחוקרים שפירסמו בכתב העת Obesity, שמתאר את עצמו כ"מקור המידע המוביל עבור אנשים עם השמנת יתר", ערכו מחקר על התדירות שבה נעשה שימוש ב"טרמינולוגיה שלילית" בקשר להשמנה. בניתוח אלפי מאמרים, החוקרים מצאו כי 16.8% השתמשו במונח "חולני", בעוד 2.4% הכילו את המילה "נכשל".

לאחר מכן החוקרים שאלו מבחר של אנשים שמנים איך הם מרגישים לגבי זה, והם אמרו שזה פגע ברגשותיהם. אחד המשתתפים תיאר את השימוש במילה 'חולני' בקשר להשמנה כ'מצמרר', בעוד שאחרים הציעו ששימוש ב'כישלון' מציין גם הוא ייחוס של חוסר שליטה עצמית, שהוא האשם בהשמנה של המטופל.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


התוצאה של המחקר הייתה שאנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להתבונן בשפה שלהם סביב בעלי עודף משקל.

המחקר הגיע למסקנה שבמקום להשתמש ב'השמנת יתר חולנית' עליהם לומר 'השמנה חמורה', ובמקום 'ירידה במשקל או כשל בדיאטה' עליהם לומר 'ירידה לא יעילה/לא מספקת' או 'עלייה משנית'. המחבר הראשי ריצ'רד ולבורן, מנתח בבית חולים, אמר "כל אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים להיות מודעים למחקר זה ולשקול את השימוש שלהם בשפה כאשר הם מדברים על השמנת יתר עם עמיתים ומטופלים".

ולבורן הוסיף כי "טרמינולוגיה סטנדרטית לא שיפוטית עשויה לעזור למטופלים להרגיש בטוחים להשתתף בשיחה על משקל ואפשרויות טיפול פוטנציאליות".

בהתייחס למחקר, ג'ו נדגלובסקי, נשיא קואליציית Obesity Action Coalition הצהיר כי "הגיע הזמן שנתעדף שפה טובה יותר סביב השמנת יתר", והוסיף "שפה לקויה או מיושנת פוגעת במערכת היחסים בין ספק/מטופל ובסופו של דבר מונעת מאנשים עם השמנת יתר לפנות או לקבל טיפול".

נדגלובסקי גם הציע שהפתגם "מקלות ואבנים עלולים לשבור לי את העצמות אבל מילים לעולם לא יזיקו לי" לא חל על אנשים שמנים. המבקרים הגיבו למחקר בכך שציינו ש"השמנת יתר חולנית" הוא מונח קליני וש''ציפויו בסוכר'' (לא תרתי משמע) מסוכן.

כריסטופר סנודון, מ''המכון לעניינים כלכלים'', ציין כי "זה נקרא השמנת יתר חולנית מכיוון שה-BMI של אנשים שמעל 35 קשור לסיכון גבוה יותר למוות, בניגוד לעודף משקל והשמנת יתר קלה".

סנודון הוסיף, "לא ברור מדוע ארגון בשם "החברה להשמנת יתר", הכותב בכתב-עת אקדמי בשם Obesity, חושב שאנשים יהיו במצוקה על ידי תיאורם כשמנים חולניים, אבל שהם ישמחו להיקרא שמנים".

"אולי פשוט נחזור לקרוא לאנשים שמנים?" הוא הציע. שני שלישים מהאוכלוסיה הן בבריטניה והן בארה"ב סובלים מעודף משקל והשמנת יתר צפויה לעלות על העישון כגורם הגדול ביותר לסרטן במדינות אלה.

העומס על שירותי הבריאות בשתי המדינות בגלל השמנת יתר ברור.

באתר האינטרנט של שירות הבריאות הלאומי של בריטניה המילים "חולני" נמחקו כמעט לחלוטין מהדרכה בנושא השמנת יתר, והוחלפו בתיאורים כמו BMI מעל 40 כמצביע על "השמנה חמורה".

ה-NHS הבריטי גם שינה את דפי ההנחיות שלו בנושא סרטן השחלות, והסיר מקרים בהם מוזכרת המילה "נשים" בצעד שלדבריהם נועד להיות "מכיל" יותר כלפי אנשים טראנסים, לא-בינאריים ואינטרסקסים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE