הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הדולר מתרסק - והמטבע הרוסי שובר שיאים של 7 שנים
בעוד שהדולר נמצא ברגעי השפל שלו, הרובל ממשיך להתחזק מה שמעניק כוח חסר תקדים למדינה המבודדת. זאת, בין היתר, בזכות מחירי הגז המטורפים - והעובדה שהעולם המערבי ממשיך לרכוש אותו מרוסיה

הרובל, המטבע הרוסי, הגיע ביום רביעי לשיא של שבע שנים והוא נסחר תמורת 52.3 רובל לדולר, כאשר מדובר בעלייה של כ-1.3% לעומת יום קודם לכן. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

רק בחודש מרץ האחרון, אחרי שרוסיה פלשה לאוקראינה וארצות הברית והאיחוד האירופי הטילו סנקציות חסרות תקדים על המדינה, המטבע צנח ל-139 רובל לדולר. 

אבל הזינוק של הרובל לאחר מכן נותן לקרמלין הוכחה לכך שהסנקציות המערביות לא פוגעות במדינה.

בשבוע שעבר, הנשיא ולדימיר פוטין השתתף בפורום הכלכלי הבינלאומי בסנט פטרסבורג, שם אמר: "הרעיון היה ברור: לרסק את הכלכלה הרוסית באלימות. הם לא הצליחו, ברור שזה לא קרה".

בסוף פברואר, ארבעה ימים לאחר הפלישה לאוקראינה שהחלה ב-24 לחודש, רוסיה יותר מהכפילה את הריבית לרמה עצומה של 20% לעומת 9.5%. מאז, ערך המטבע השתפר עד כדי כך שהוא הוריד את הריבית והגיעה ל-11 אחוזים בסוף מאי. 

למעשה, המטבע הרוסי כל כך התחזק עד כדי כך שהבנק המרכזי של רוסיה נוקט באופן פעיל בצעדים כדי לנסות להחלישו - מחשש שהדבר יהפוך את היצוא שלהם לפחות תחרותי. 

הסיבות להתחזקות המטבע הן מחירי האנרגיה הגבוהים להפלא, בקרות הון והסנקציות עצמן.

רוסיה היא יצואנית הגז הגדולה בעולם והיצואנית השנייה בגודלה של נפט. הלקוח העיקרי שלה הוא האיחוד האירופי, שקונה אנרגיה רוסית בשווי מיליארדרי דולרים בשבוע, אך במקביל מנסה להעניש את המדינה עם סנקציות.

 

(צילום: Shutterstock)

 

זה שם את האיחוד בעמדה מוזרה - הוא שולח כעת יותר כסף לרוסיה ברכישות נפט, גז ופחם, מאשר סיוע כלכלי לאוקראינה. ובעוד שמחירי הנפט הגולמי גבוהים ב-60 אחוזים ממה שהם היו בשנה שעברה, מוסקבה מרוויחה המון.

במאה הימים הראשונים ללחימה במזרח אירופה, רוסיה גרפה הכנסות של 98 מיליארד דולר מיצוא דלק מאובנים. כך לפי המרכז לחקר אנרגיה ואוויר נקי, שבסיסו בפינלנד. יותר ממחצית מהרווחים הללו הגיעו מהאיחוד האירופי, כ-60 מיליארד דולרים. 

כאשר מדינות רבות באיחוד מתכוונות לצמצם את ההסתמכות שלהם על יבוא אנרגיה מרוסיה, התהליך עלול להימשך שנים. הגוש הטיל סנקציות חריפות על היבוא, אבל יש חריגים משמעותיים לגבי נפט שמועבר בצינור, שכן מדינות ללא מוצא לים כמו הונגריה וסלובניה אין גישה למקורות נפט חלופיים.

"למרות שרוסיה מוכרת פחות למערב כרגע, הם עדיין מוכרים במחירים הגבוהים בכל הזמנים. אז זה מביא לעודף גדול בחשבון", אמר מקס הס, עמית במכון החקר למדיניות חוץ. 

לגבי בקרות ההון, הגבלת מטבע חוץ שיוצר מהמדינה מילא תפקיד גדול, נוסף לעובדה שרוסיה לא יכולה לייבא הודות לסנקציות מה שאומר שהיא מוציאה פחות כספים. "הרשויות הטמיעו בקרת הון די קפדנית עם הטלת הסנקציות. התוצאה היא שהכסף זורם מיצוא, בעוד שיש יחסית מעט יציאות הון", אמר ניק סטאדטמילר, מנהל אסטרטגיית השווקים.

17% לא
83% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE