הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בועת הנדל"ן עומדת להתפוצץ? ירידה של כ-25% במספר הבתים שנמכרו בלוס אנג'לס
דו"ח חדש שפורסם ע"י חברת הנדל"ן רי/מקס מצביע על ירידה משמעותית בסך עסקאות הנדל"ן בעיר המלאכים. למרות מגמה זו והעלאת הריבית, מומחים לא צופים שמחירי הבתים בעיר יתחילו לרדת

רבות דובר על המשבר בשוק הדיור האמריקאי בשנים האחרונות, עם דגש על התחרות הקשה בין הרוכשים הפוטנציאליים. בערים רבות, בתים מוצעים למכירה ונמכרים בתוך ימים אחדים - רוב הזמן במחיר גבוה ממה שבעל הנכס דרש תחילה.

אחת מאותן ערים היא לוס אנג'לס, בה מחירי הבתים זינקו בעשרות אחוזים מאז פרוץ משבר הקורונה לפני כשנתיים וחצי. עם זאת, מחקר חדש שפורסם לאחרונה חושף ממצאים מפתיעים ביותר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

המחקר, שפורסם ע"י ענקית הנדל"ן רי/מקס, חושף כי מספר הבתים שנמכרו בלוס אנג'לס בין מאי 2021 למאי 2022 רשם ירידה של 24.4% בהשוואה לשנה הקודמת (כלומר, בין מאי 2020 למאי 2020).

מעבר לירידה החדה (הצניחה של קרוב ל-25% הייתה הגדולה ביותר מבין חמישים הערים הגדולות בארצות הברית), המחקר אף מצא שהזמן הממוצע שנדרש כדי למכור את הבית (כלומר, מהרגע שהבית מוצע למכירה ועד אשר הסכם הרכישה נחתם באופן סופי) זינק בהשוואה לשנה הקודמת.

חשוב לזכור שחודש מאי נחשב לתקופה העמוסה ביותר בכל הנוגע לרכישת בתים - לפחות עד משבר הקורונה. אך המחקר של רי/מקס מצביע על ירידה של 8.5% בכלל עסקאות הנדל"ן במאי 2022, בהשוואה למאי 2021, ברמה הלאומית.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

הגורם העיקרי לתופעה, לפחות לפי סוכני נדל"ן מובילים בעיר המלאכים, לא מפתיע במיוחד: "זה ככל הנראה נובע מכך שיש יותר בתים למכירה והריבית זינקה", מסביר ג'יימס סנדרס, מתווך מלוס אנג'לס, "הטירוף שראינו פה בשנתיים האחרונות לא יכל להימשך לנצח", והוסיף כי להערכתו השוק צפוי להתייצב כעת.

"העלאת הריבית גורמת לשוק הדיור בלוס אנג'לס להיראות קצת יותר כמו שוק דיור טיפוסי. מבחינת הביקוש אנחנו חווים ירידה של כ-10% עד 15% בהשוואה לקורונה. בכל הנוגע למלאי הבתים הזמינים למכירה, ישנה עלייה של כ-36% בהשוואה לשנה שעברה אך ירידה כ-75% בהשוואה לתקופה שקדמה למשבר", אמר.

כאמור, מגמה זו באה לידי ביטוי במספר צורות, לרבות הזמן שנדרש על מנת למכור את הנכס: "אם בתחילת הקורונה, כאשר היה טירוף של ממש בשוק, ראינו שבתים נמכרים בתוך כ-25 ימים, היום הנתון הזה כבר עומד על לפחות 40 יום. כמו כן, בעבר ראינו שכמעט כל בית שהוצע למכירה קיבל עשרות הצעות, היום זה כבר כמה בודדות".

לכאורה, הירידה בביקוש ובסך עסקאות הנדל"ן הייתה אמורה להוביל לירידה גם במחירים, אך לדעתו של סנדרס זה לא יקרה בקרוב: "בממוצע, בית שנמכר בלוס אנג'לס בשנה האחרונה נמכר ב-3.3% יותר מהמחיר הנדרש. ב-2021, בתים נמכרו ב-99.6% מהמחיר הנדרש, כך שבפועל מדובר בהתייקרות של 3.8%", הוא אמר.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE