הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יהודים בארה"ב מגנים את החלטת בית המשפט העליון: "כישלון מוסרי שפוגע בחופש הדת"
ארגונים אורתודוקסים ורפורמים כאחד אמרו כי בדת לאישה שמורה הזכות לבצע הפלה, וכי ההחלטה לבטל את 'רו נגד ווייד' למעשה שוללת מהיהודים את הזכות לעסוק בדתם

ארגונים יהודים בארצות הברית זועמים על החלטת בית המשפט העליון לבטל את פסיקת 'רו נגד ווייד, שהגנה על זכותה הפדרלית של אישה לבצע הפלה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

"ההחלטה המבישה הזו… מפרה את התיקון הראשון שלנו, כיהודים, לעסוק בחופשיות בדת שלנו", מסר ארגון זכויות האדם הרבני 'תרועה', בהצהרה שפורסמה זמן קצר לאחר פרסום הפיכת ההחלטה. "חופש רבייה הוא ערך יהודי, ועל פי ההלכה - הפלה מותרת בנסיבות מסוימות ואף נדרשת בסכנת חיים".

הרב פנה לממשל ביידן וקרא "לנקוט בפעולה היכן שהסנאט נכשל, ולהבטיח גישה שווה להפלות ברחבי הארץ. זהו צעד הכרחי קדימה למען צדק גזעי, למען צדק להפלות ולמען חופש הדת לכולם". 

המועצה היהודית הדמוקרטית של אמריקה, JDCA, צייצה בטוויטר כי החלטת בית המשפט העליון "היא פגיעה בערכינו היהודיים ובחופש הדת שלנו".

כמו כן, מועצת הנשים היהודית אמרה כי מדובר ב"כישלון מוסרי שיסכן וחיים", והמנכ"לית שילה כץ אמרה: "ההחלטה הבוטה הזו היא הפרה ישירה של הערכים האמריקאיים שלנו ושל המסורת היהודית שלנו", אמרה. "זה ביטול ההגנה, המוסר, החמלה והזכות הבסיסית של כל האמריקאים לממש את האמונות הדתיות שלהם ללא התערבות מהממשלה".

שינוי של בית המשפט בדבר 'רו נגד ווייד', מעניק למעשה את היכולת של כל מדינה בארצות הברית לחוקק את החוקים שלה. ישנן 26 מדינות שצפויות לאסור כעת הפלות, ביניהן 13 שכבר יש להן חוקים שיפעלו ברגע שבית המשפט חתם.

באותן מדינות, "מיליוני נשים יצטרכו להתמודד עם האמת הקשה שאין להן יותר שליטה על החיים שלהן ועל הגוף שלהן", הוסיפה כץ, ואמרה כי "היום הוא זמן להתאבל, אחרי השבת אנחנו נפעל".

 

 

אבי ג'יי לייבמן, נשיא ומנכ"ל MAZON - עמותה יהודית אמריקאית הפועלת להפסקת הרעב בארה"ב ובישראל, טען כי הפסיקה היא "אי צדק כללי", והוסיף: "השופטים מציינים שבסופו של דבר, נשים חסרות משאבים כספיים יסבלו מההחלטה של היום".

גם ארגון 'רשת הרבניות', אשר מרכיבות את הוועידה המרכזית של רבני ארה"ב של התנועה הרפורמית, התחייבה להמשיך לתמוך בנשים המבקשות לעבור הפלה. "אנחנו תומכים באופן מלא באלו שמחפשות טיפולים בהפלות ונמשיך לתמוך בעולם שבו הן מסוגלות לעשות זאת בבטנה, בכל מקום בו הן נמצאות, וללא חשד מגמול".

בכירים אורתודוקסים טוענים כי זכות הפלה חייבת להינתן במקרים מסוימים, כמו בעיות בריאות נפשיות או אונס. 

בהצהרה במאי, האיחוד האורתודוקסי פרסם כי "ההלכה היהודית מעמידה בראש סדר העדיפויות את חיי האם ההרה על פני חיי העובר, כך שבמקום שבו ההריון מסכן באופן קריטי את בריאותה הפיזית או הנפשית של האם, ניתן לאשר הפלה, אם כי לא מחייב אותה. כמו כן, הפלות צריכות להיות זמינות עבור כל הנשים ללא קשר למעמדן הכלכלי".

 

84% לא
16% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE