הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חוקרים: נגיף אבעבועות הקוף עבר מוטציה בקצב "מהיר משציפינו"
כאשר המומחים השוו את מבנה הנגיף לזה שנבדק בשנת 2019, נראה כי בגרסה שהתפרצה לאחרונה נמצאו 50 וריאציות גנטיות יותר, מה שעלול להעיד על "אבולוציה מואצת"

מומחים אשר חוקרים את המבנה הגנטי של נגיף אבעבועות הקופים אומרים כי נראה שהנגיף עבר מוטציה הרבה מעבר למה שניתן היה לצפות בדרך כלל.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

אבעבועות רוח היא מחלה נדירה שמקורה בבעלי חיים, והיא ממשפחת הווירוסים של אבעבועות שחורות. כבר שנים היא אנדמית במדינות מערב ומרכז אפריקה, אך השנה נרשמה ההתפרצות במדינות מערביות רבות, כולל מקרים שלא ידועים לקשר לאזור אפריקה. 

בעוד שהנגיף המוכר יכול לעבור על ידי מגע קרוב עם נגעים, נוזלי גוף וטיפות נשימתיות, ההתפרצות הנוכחית מסמנת אי וודאות לגבי האופן שבו הווירוס מתפשט, הפעם במהירות גדולה מהרגיל. 

במחקר האחרון, שבחלקו חוקרים מפורטוגל אספו 15 רצפים של חולים במדינתם, נמצאו 50 ויראציות גנטיות בהשוואה לגרסאות משנים 2018 ו-2019. זה, לדבריהם, "הרבה יותר ממה שניתן לצפות", מה שעשוי להצביע על "אבולוציה מואצת".

"הנתונים שלנו חושפים רמזים נוספים לאבולוציה נגיפית מתמשכת, והסתגלות אנושית פוטנציאלית", כתבו החוקרים, שציינו כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להבין יותר.

ז'ואאו פאולו גומס, ראש היחידה לגנומיקה וביואינפורמטיקה במכון הלאומי לבריאות בפורטוגל, אשר היה שותף במחקר, אמר: בהתחשב בכך שנגיף אבעבועות הקופים משנת 2022 הוא ככל הנראה צאצא של זה שהתפרץ בניגריה ב-2017, אפשר היה לצפות ללא יותר מחמש עד 10 מוטציות נוספות - אך כעת נצפו 50 מוטציות".

פאם ואלי, פרופ' לוירולוגיה רפואית באונ' מנצ'סטר, אמרה כי "במקרה הזה, המוטציות החדשות עוזרות לנגיף להסתגל להעברה מאדם לאדם", אך הדגישה: "זו רק תיאוריה שמתאימה לראיות הנוכחיות, ותידרש עוד הרבה עבודה כדי לראות אם זה מה שקורה באמת".

כאשר נטען כבר שהתפשטות הנגיף לא זוהתה בזמן, אלכס סיגל - וירולוג במכון לחקר הבריאות של אפריקה, אשר לא היה חלק מהמחקר, אמר כי "אני חושב שההתפרצות הנוכחית הייתה מתחת לרדאר שלנו במשך זמן מה".

"הממצאים מדאיגים, אבל נראה אם הנגיף הזה ימשיך להתפשט ברגע שאנשים יתחילו להיות מודעים לסימנים ונראה אם יתפרץ באוכלוסייה הכללית", אמר. "אם זה תלוי יותר במגע מאשר דרכי הנשימה - אמור להיות קל לעצור את הנגיף".

 

1% לא
99% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE