הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יהודים וטורקים למען ילדי אוקראינה
מכון יונוס אמרה הפועל לקידום וחיזוק תרבויות באמצעות שלום ואהבה לצד תזמורת הסימפונית היהודית של לוס אנג׳לס התכנסו לערב מיוחד שכולו מוסיקה ותרבות במטרה לתמוך בילדי אוקראינה

ביום ראשון ה-12 ביוני, במעמד הקונסול הטורקי, סינאן ארטאיי, התקיים באודיטוריום גינדי אירוע אחדות, שכל הכנסותיו נתרמו לתמיכה ביוניסף למען ילדי אוקראינה. מכון יונוס אמרה, המפעיל למעלה מ-62 מרכזי תרבות ב-52 מדינות, ופועל לקידום מודעות לתרבות הטורקית ולחיזוק אחדות תרבותית באמצעות שלום ואהבה, חבר לתזמורת הסימפונית היהודית של לוס אנג'לס בהנהלתה ובניצוחה של ד"ר נורין גרין, שבשנת 2020 הוכרה על ידי מגזין Musical America כאחת מ-30 אנשי השנה המקצוענים המובילים. ד"ר גרין היא גם המייסדת של המקהלה הקהילתית היהודית של לוס אנג'לס – LAJS.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ד"ר נורין גרין וקלואי פורמורדי צילום:  Yasin Ozturk

שותפה נוספת להפקה היא Apricot Music & Arts, תנועה תרבותית המבוססת על אמנויות הבמה, שנוסדה על ידי האמנית והפסנתרנית המחוננת ד"ר עיישה טאשפינר גטניו. התנועה מוקדשת לפיתוח הבנה ותקשורת בין תרבויות ולבניית קהילות גלובליות של הרמוניה. פרויקט 'משמש הזהב' חושף את המסורת המוזיקלית בין-תרבותית במורשת המוזיקלית של התקופה העות'מאנית, על ידי ביצוע והקלטה של יצירות ייחודיות של מוזיקאים עות'מאניים-ארמנים, יוונים, יהודים וטורקים. הנושא השנה הוא 'מפטירים', שיתוף פעולה בין מיסטיקנים יהודים לבין סופים מוולניים. מקהלות אלו הופיעו לראשונה במאה ה-18 באדירנה, איסטנבול של היום. רפרטואר המפטירים הושר בשבת ונחשב לשכיית חמדה תרבותית ודתית של קהילת יהודי טורקיה.

הרקדן הסופי ודאט גורסוילו  צילום:  Yasin Ozturk

Aşkına, היצירה שפתחה את הערב, נכתבה ע"י שרון פרבר, מלחינה לקולנוע, טלוויזיה וקונצרטים, בעלת שם עולמי. שרון חברה בוועדות המנהלות של האקדמיות לקולנוע וטלוויזיה, מועמדת ארבע פעמים לפרס אמי, חברת הנהלת ASCAP, זוכת גראמי לשנת 2022, סמנכ"לית הברית לנשים מלחינות לקולנוע, זוכת אגודת המלחינים ופרס התמלילים עבור "עבודה יוצאת מן הכלל באמנות המוזיקה לקולנוע". פרויקט הקורונה שלה, שארגנה והפיקה עבור קרן הסיוע לקורונה של האו"ם, כולל 17 זמרים מובילים מכל יבשת, ו-160 זמרים ונגנים, והוא הפרויקט הגדול ביותר מסוגו. שרון היא גם המנהלת המוזיקלית של משכן האמנויות בתיאטרון סבן. 

היצירה נעה בין השפעות מוזיקליות מסורתיות, מערביות ומזרח תיכוניות, וממזגת בין עברית, אנגלית וטורקית. Aşkına, בטורקית "אהבה", מאגדת את הרצון להבנה, סובלנות, קבלה ושלום בין כל העמים. היא משלבת גם את המילה העברית "שכינה". את היצירה פותחות הנשים במקהלה בשירת א-קפלה של הפסוק הראשון בתנ"ך. אליהן מצטרפים שאר המקהלה והתזמורת, עם קלרינט כלייזמר, שירת חזנות, חליל ניי, עוד, וכלי הקשה. בחלק האחרון, שרה סולנית סופרנו תפילה בליווי המקהלה והתזמורת, וכולם מסיימים במילה המבטאת רצון אוניברסלי: "אמן". עומאר פארוק טקבילק, הוירטואוז העולמי שהופיע בישראל בחודש שעבר, ניגן על ניי ועוד, פרדי שיפטן, הגיטריסט הקלאסי הבינלאומי בגיטרה, MB גורדי הידוע על כלי הקשה אתניים, יואב פסחוביץ בבאס, LAJS Chorale, הסופרנו אודרי יודר והטנור ג'רמי אייכברג.

יצירות נוספות היו La Rosa Enflorence (מנגינת "צור משלו אכלנו"), Gulpembe, Gole Gandam, בביצוע קלואי פורמורדי, אמנית עטורת פרסים ממוצא פרסי, שגם ניגנה בכינור. היא לוותה בנגינת עוד של אשר שאשו לוי, רב-אינסטרומנטליסט, חזן, מחנך וחוקר המסורת הספרדית, המופיע ברחבי העולם עם 'אנסמבל ארם צובא' שהקים. ג'ים גריפו היה על הקאנון. את חלקו הראשון של הערב חתמה התזמורת בביצוע 'ריקוד אברהם' של נביל עזאם, שחדי האוזן בקהל זיהו בו את "אברהם אבינו" של יהורם גאון בלאדינו. חזרנו לאולם לקונצ'רטו לפסנתר מס' 1 מאת אולבי ג'מאל ארקין, עם ד"ר עיישה טאשפינר גטניו על הפסנתר. את 'יאן יאנה' של ארברק ארילמז, ותפילת "חדש ימינו כקדם" ביצע החזן חיים מזרחי, יליד טורקיה שהיה החזן בבית הכנסת ההסטורי המפורסם 'נווה שלום' באיסטנבול. מחרוזת שירי אהבה, המבוססת על מנגינות מאת יונוס אמרה, ו'גיזמלי', חתמו את התוכנית האמנותית, עם הרקדן הסופי ודאט גורסוילו. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE