הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קריאה לחרם צרכנים על דלק בסוף השבוע של הרביעי ביולי
הרשתות החברתיות מתמלאות בתמיכה על חרם גורף על הגז שמחירו מרקיע שחקים, בטענה שחברות הדלק מסתמכות על סוף השבוע העמוס במדינה. אך מומחה אחד טוען: זה לא אפקטיבי

הרשתות החברתיות מתמלאות בקריאות לחרם צרכנים על הדלק, כאשר מחירי הגז הם גבוהים מתמיד וסוף השבוע של הרביעי ביולי נמצא בפתח. על אף הטענה שמחאה כזו עבדה בעבר, מומחה שהתראיין לתקשורת המעיט באפקטיביות של חרמות כאלה על עליית מחירים, והזכיר מה התרחש במשבר הגדול ב-2008.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

הרעיון בדבר חרם צרכנים על גז החל להתפשט בטיקטוק כאשר משתמשים קוראים לצרכנים לא לתדלק את כלי הרכב שלהם מה-3 ביולי ועד ה-5 ביולי, כלומר בסוף השבוע של יום העצמאות של ארצות הברית. 

התאריכים שנקבעו התמקדו בכוונה בסוף השבוע הארוך של החג החשוב במדינה, שבמהלכו מיליוני אמריקאים נוסעים לנופש או לפגוש את משפחותיהם, וכמובן שמחירי הדלק עולים בהתאם. 

הסרטונים אשר קוראים למחאה צרכנית קיבלו תפוצה מאוד רחבה, ואחד מהם, שפורסם ב-16 ביוני, קיבל למעלה מ-14 מיליון צפיות. בסך הכל, הנושא גרר למעלה מ-400 מיליון צפיות ברחבי הפלטפורמה החברתית. 

"לא קשה להבין שחברות גז מסתמכות על הכנסה יומית", אמר משתמש אחד בשם aidans_98_prelude. "דבר מהסוג הזה עבד בעבר. אנחנו יכולים לעשות את זה שוב".

מחירי הדלק אכן זינקו באופן חריג במהלך השנה הנוכחית, כאשר רבים מטילים את האשמה העיקרית על רוסיה שפלשה לאוקראינה, כמו גם האיסור שהגיע לאחר מכן על יבוא נפט מרוסיה. 

פטריק דה האן, מומחה מוביל למחירי דלק ואנליסט של מאגר המחירים GasBuddy, שוחח עם עיתונאים והסביר להם שסביר להניח שחרם כזה לא באמת ישפיע על מחירי הדלק.

"אין באמת דרך לתקן את זה", אמר דה האן. "אחרת, היינו עושים את זה כבר. אנחנו די תקועים כרגע, והרבה מזה קשור למלחמה של רוסיה באוקראינה. פשוט אין מספיק יכולת זיקוק. נוסף על כך, אין מספיק נפט על עבור השוק הגלובלי".

כאמור, רבים אשר קוראים לחרם הצרכנים טוענים שמחאה כזו עבדה בעבר. דה האן, לעומת זאת, ציין כי חרמות גז דומות שאכן התרחשו במשבר הכלכלי בשנת 2008, לא שינו דבר לגבי המחירים. 

"אני מסתכל אחורה על תרשימים משנת 2008 - ונחשו מה, אין שום השפעה רצינית מהחרם", אמר, בעודו מזכיר את קריסתו של ליהמן ברדרס ושל הוול סטריט, "מה שהוביל אותנו למיתון".

אחרי זינוק חד, הממוצע הארצי ירד במעט סנטים, ודה האן אמר כי הסיבה הסבירה ביותר לכך היא תוצאה של פחדים ממיתון מתקרב, ולא כל סוג של פעולה צרכנית קולקטיבית. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE