הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם בריטניה בדרך לאבד שליש משטחה? מפלגת השלטון הסקוטית תובעת משאל עם נוסף על התנתקות מהממלכה המאוחדת
למורת רוחם של השמרנים הסקוטים ושל השמרנים הבריטים (אך לא רק) מפלגת השטלון בחבל הארץ הצפוני והעשיר במשאבים טבעיים והיסטוריה מדעית ותעשייתית פורצת-דרך מתכננת לערוך משאל עם נוסף על היפרדות מהממלכה, הבעיה היחידה - המשאל תלוי במוכנתו של ג'ונסון להעניק אישור, אם יסרב אבל עלול דווקא ליצור אנטגוניזם חריף בעד פרישה

סקוטלנד עומדת לקיים את משאל העם השני שלה בנוגע לעצמאותה מבריטניה, כך הודיעה השרה הראשונה של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, כשבמקביל השרה הציעה את התאריך העתידי של ה-19 באוקטובר 2023 לקיים את ההצבעה החדשה על ניתוק פוטנציאלי מהממלכה המאוחדת.

המפלגה הלאומית הסקוטית של סטרג'ון פועלת מתוך מצע להכרזת סקוטלנד כעצמאית מבריטניה, ועתה המנהיגה דוחפת למשאל עם נוסף בשאלה: "האם סקוטלנד צריכה להיות מדינה עצמאית?" בשנת 2014, 32 אזורי המועצה בסקוטלנד הצביעו "לא" - כאשר המתנגדים זכו ב-2,001,926 קולות על פני 1,617,989 עבור התומכים בהיפרדות. סטרג'ון אמרה השבוע, "מה שאני לא מוכנה לעשות, מה שלעולם לא אעשה, הוא לאפשר לדמוקרטיה הסקוטית להיות שבויה של בוריס ג'ונסון או כל ראש ממשלה" - בהתייחס לכללים החוקתיים הבריטיים חייבת להיות הסכמה מצד ראש ממשלת בריטניה כדי לבצע את ההצבעה - ג'ונסון צפוי לדחות את הבקשה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עוד נכתב במכתב לראש הממשלה ג'ונסון: "באיחוד וולונטרי של מדינות שבהן תושבי אומה אחת הצביעו בבחירות כדי לתת מנדט למשאל עם, לדעתי זה בלתי מתקבל על הדעת מבחינה דמוקרטית שהדרך למשאל העם חייבת לקרות דרך בתי המשפט ולא על ידי שיתוף פעולה בין ממשלות בריטניה וסקוטלנד.

בהצהרה לפרלמנט הסקוטי שבאדינבורו שלשום, אמרה סטרג'ון שהיא כתבה לבוריס ג'ונסון וציינה שהיא "מוכנה" לנהל איתו משא ומתן על מה שנקרא צו 30, המעניק לממשלת סקוטלנד סמכויות זמניות לערוך משאל עם. סביר להניח שג'ונסון ימשיך לעמוד איתן נגד מתן סעיף 30 בעודו צופה בפוליטיקה הסקוטית מתפצלת בשל הדחיפה המפלגתית לעצמאות.

מפלגת האופוזיציה המרכזית, 'השמרנים הסקוטים', ומנהיגה דאגלס רוס תקפו את הניסיון לערוך משאל שבו מפלגתו תסרב להשתתף.

"זה הופך לפרלמנט שלא עושה שום דבר שנוגע לסדרי העדיפויות האמיתיים של אנשים", אמר רוס, המייצג את אזור הרמה הסקוטית.

"פרלמנט שקיים רק כדי לקדם את האינטרסים של המפלגה הלאומית הסקוטית... פרלמנט שלא עושה כלום עם שרה ראשונה האובססיבית למשאל עם נוסף בכל מחיר", הוסיף.

לפיכך נראה שהדרך הפוליטית והמאבק להצבעה שנייה צפויים להיות לטווח ארוך, לאחר שבמשאל הראשון חבל הארץ עם 5.5 מיליון אנשים הצביעו ברובו נגד היפרדות.

שטחה של סקוטלנד הוא 77,000 קילומטרים רבועים. בהשוואה, שטחה של אנגליה, הוא 130,000 מטרים רבועיים - בריטניה עצמה מורכבת גם משטחה של צפון אירלנד הקטנה המשתרעת על 14,000 קילומטרים רבועיים, ועל וולס שהינה בגודל ישראל בערך עם 22,000 - יחדיו מדובר ב-243,000 קילומטרים רבועיים, אם סקוטלנד אכן תפרוש, בריטניה תצטמק ב-31 אחוז לפחות.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE